עיצוב הגוף: הסרת עודפי עור

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הורדתם שלושים ק"ג ונשארתם עם "שטיח" מיותר של עודפי עור? אולי לא נעים, אך יש מה לעשות: ניתוח להסרת עודפי עור, שהפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

מגפת ההשמנה בעולם המערבי הגדילה באופן חד את מספר האנשים המתעניינים בניתוח לעיצוב הגוף, לאחר שהשילו עשרות קילוגרמים ממשקלם, באמצעות דיאטת הרזיה או ניתוח לקיצור קיבה לטיפול בהשמנת יתר. מדובר באוכלוסייה חדשה, הולכת ומתרחבת בהתמדה - אוכלוסיית המרזים: גברים ונשים, בגילאים מגוונים, שסבלו מהשמנת יתר משמעותית ועברו דרך ארוכה ומייגעת עד שניצחו במלחמה, כעת הם ניצבים בפני קרב חדש:

במקרים רבים, מי שמצליח להגשים את החלום ולהחלים מהשמנת יתר חולנית נותר עם בעיה קשה חדשה - עודפי עור.

עודפי העור פוגעים בסובלים מהם מבחינה אסתטית, רגשית-נפשית ובהחלט גם מבחינה פיזית, לרבות קשיים תפקודיים, שפשפת, זיהומים וכיוצא באלו. הקרב על המשקל מותיר במרבית המקרים את גוף האדם עם מראה מעוות, רופס, נפול ושמוט.

הדרך להתמודד עם עודפי העור הללו היא באמצעות סדרת ניתוחים של עיצוב גוף, המשתכללים והנעשים יעילים ובטוחים יותר ובהחלט פופולריים ומבוקשים.

כיצד נפתרים מעודפי העור הרבים? (אילוסטרציה shutterstock)
כיצד נפתרים מעודפי העור הרבים? (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע הניתוח להסרת עודפי העור הוא הפתרון האולטימטיבי במקרים אלו?

העור שנמתח משך שנים רבות, או שנמתח והתכווץ שוב ושוב בשל דיאטות למיניהן, שתוצאותיהן לא נשמרו, איננו מצליח להתכווץ ולעטוף באופן צמוד את הגוף הרזה "החדש". בחלקים רבים בגוף, בעיקר בגב, בבטן, בירכיים (חיצוניות ופנימיות), בפנים, במותניים ובזרועות, נותרים עודפי עור משמעותיים (לעתים כמה קילוגרמים של עור עודף) - ומתקבל מראה לא יפה. מצב זה פוגע באדם שכבר עשה דרך ארוכה וקשה.

למעשה, הוא רואה את הארץ המובטחת, אך מנוע מלדרוך על אדמתה. למרות איבוד המשקל הוא עדיין חשוף להשלכות הבלתי נעימות של עיוותי העור. ישנה פגיעה אסתטית: כל החולמות על ביקיני משאירות אותו לעת עתה בארון; קיימת אכזבה; פגיעה רגשית-נפשית, לרבות פגיעה בדימוי העצמי, בביטחון האישי, דימוי גוף לקוי, הסתגרות וביישנות, פגיעה חברתית, קושי בניהול מערכות יחסים אינטימיות ועוד; וכמו כן קיימות השלכות בריאותיות עקב זיהומים, גירויים, שפשפת, דלקות וכדומה.

אילו אזורים מעוצבים בניתוח להסרת עודפי עור?

לרוב, יטופלו בניתוח אחד יותר מאזור אחד. השילובים האפשריים מגוונים. האזורים המעוצבים בדרך כלל הם אזור הבטן, אז הניתוח כולל גם עיצוב שרירי הבטן ויצירת מעין מחוך משרירים אלה, באופן התורם למיצוקה ואיסופה; אזור הגב; אזור הישבנים; ירכיים פנימיות וירכיים חיצוניות וזרועות.

פעמים רבות, יש צורך בטיפול גם במראה השדיים על ידי הקטנה, הגדלה או הרמה. בחלק מהמטופלים יש צורך גם במתיחת פנים וצוואר.

הזדמנות מצוינת לעיצוב הגוף בניתוח (אילוסטרציה shutterstock)
הזדמנות מצוינת לעיצוב הגוף בניתוח (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתנהל ניתוח להסרת עודפי העור?

לרוב לא ניתן להשלים את כל מלאכת עיצוב הגוף בניתוח אחד - ולכן מדובר בסדרת ניתוחים, שמטרתם לעצב את המראה של הגוף שהתעוות עקב הירידה במשקל. בכל אחד מחלקי הגוף, מבוצע עיצוב על ידי הסרת עודפי עור, מתיחת העור, ולעתים מתלווים לכך גם מתיחה ועיצוב של השריר, שאיבת שומן ולבסוף תפירה.

בשל ריבוי הצרכים, נבנית לכל מטופל תכנית ניתוח אישית - ובמסגרתה ניתן טיפול בשלבים לאזורים השונים, על פי צרכיו ובהתאם לנסיבות השונות של כל מקרה.

האם הניתוח כרוך בכאב ובסיכון לסיבוכים?

המגמות הן מאוד ברורות ומתחזקות עם השנים: הניתוח להסרת עודפי עור הופך לנפוץ יותר, לפחות מסוכן, יעיל יותר ופחות כואב. בהתאם לכך, קיימים אמצעים שונים ומתקדמים המייעלים את הניתוח והופכים אותו לפחות מורכב, יותר יעיל וכזה הגורר פחות סיכונים, פחות כאב ופחות סיכון לסיבוכים.

שימוש בטכניקות להפחתת כאב, זיהום והצטלקות (אילוסטרציה shutterstock)
שימוש בטכניקות להפחתת כאב, זיהום והצטלקות (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד הירידה בסכנת הסיבוכים וזירוז ההחלמה באים לידי ביטוי?

1. קיצור משך זמן תכנית הטיפול על ידי סדרות ניתוחים קצרות יותר: עם הזמן משתפרת היכולת לנתח יותר אזורים בכל ניתוח - וכך לקצר את משך הזמן להשלמת כל התכנית הטיפולית הכוללת ניתוחים מעטים יותר.

2. טכניקות להפחתת סכנות זיהום והצטלקות: כך, למשל, כיום נהוג לתת אנטיביוטיקה לכל מנותח טרם הניתוח לשם מניעת זיהומים.

3. שימת דגש על טיפול בכאב ומניעתו: כיום זהו חלק אינטגרלי מהטיפול במנותח למשל על ידי שימוש בתפרים המכילים בתוכם חומרים אנטיביוטיים ונמסים מעצמם, תפרים פנימיים כדי להפחית הצטלקויות שימוקמו באזורים נסתרים, לפי העדפת המטופל ועוד.

4. אמצעים ושיטות ניתוחיות מתקדמות, כמו למשל שילוב של מתיחת עור עם שאיבת שומן, טכניקה משולבת המקלה מאד על ביצוע הניתוח ומורידה באופן משמעותי את הסיכון לסיבוכים ופגיעות כגון פצעים, נמק בשוליים, דימום ועוד.

5. טכנולוגיות הרדמה מתקדמות: ושימוש בכלים משולבים - הרדמה מלאה המשולבת עם הרדמה מקומית של אזורי הניתוח, אשר אלחושם מאפשר את צמצום כמות חומרי ההרדמה הכלליים הניתנים למנותח מה שמוביל לצמצום הסיבוכים ותופעות לוואי של ההרדמה ומקל על ההחלמה. חומרי ההרדמה ממשיכים לפעול למשך שעות ארוכות גם לאחר הניתוח ולמעשה מטשטשים את תחושות הכאב של המנותח לאחר יקיצתו.

6. ניתוח ללא נקזים: חלק מהניתוחים ניתן לבצע ללא שימוש בנקזים ובכך מצטמצמת אי הנוחות הנגרמת לחולה.

לסיכום, העלייה בביקוש לניתוח להסרת עודפי עור כחלק מעיצוב הגוף, הביאה גם לעלייה בהתמקצעות לגביו. עם הניסיון, השתפרה גם המומחיות וכיום ישנם מנתחים עם ידע רב, כך שהניתוח יעיל וקל יותר מבעבר.

ד"ר בני מייליק, מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל "השירות לכירורגיה פלסטית ועיצוב הגוף בירידת משקל" במרכז הרפואי איכילוב על שם "סוראסקי" בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחת בטן, הרמת חזה והסרת עודפי עור.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום