רעלת הריון

(1)
לדרג

על התופעה הגורמים והטיפול בכתבה שלהלן

מה זה רעלת הריון?

ההגדרה של רעלת הריון היא: לחץ דם גבוה המופיע מעבר לשבוע ה- 20 להריון. בנוסף רעלת הריון מאופיינת בהופעה של חלבון בשתן ובצקות בגוף. עד היום הגורם לתסמונת רעלת ההריון אינו ידוע. תופעה זו קרויה בשמות נוספים כגון: טוקסמיה, פרה-אקלמפסיה ויתר לחץ דם בהריון. התופעה מופיעה ב-5 אחוזים מהנשים ההרות. רעלת הריון יכולה להופיע בצורה קלה עד חמורה, הצורה החמורה פוגעת במערכת הדם, הכליות המוח ואיברים אחרים באישה ההרה ובמקרים נדירים מובילה למוות. החמרה של הרעלת תתבטא בהופעת התקף התכווצויות (פרקוס), מצב זה נקרא אקלמפסיה.

מי נמצאת בסיכון מוגבר ללקות ברעלת הריון?

המאפיינים הבאים מעלים את הסיכויים של האישה ההרה ללקות בתסמונת של רעלת הריון:
1. נשים בהריון ראשון.
2. נשים הרות מתחת לגיל 25 או מעל לגיל 35 בזמן הריונן.
3. נשים הסובלות ממחלות כליה, יתר לחץ דם או סכרת.
4. נשים עם הריון מרובה עוברים.
5. נשים הרות מעשנות.
6. נשים הרות בעלות משקל עודף.

מהם הסימנים לרעלת הריון?

בצורה הקלה של המחלה לרוב האשה ההרה אינה חשה בתסמינים כלשהם, ורק בדיקה אצל הרופא המטפל יתגלה לחץ דם גבוה (מעל 140/90 מ"מ כספית), נוכחות חלבון בשתן ונפיחות ברגליים, מפרקים או פנים (סימן לבצקת). יש לזכור כי סימפטומים יופיעו רק כאשר לחץ הדם מגיע לערכים גבוהים במיוחד ומסכני חיים, על כן יש לבצע במעקב צמוד אחר מדדים אלו במהלך ההריון. לחץ דם גבוה הינו מצב שמסכן את ההריון, שכן הוא פוגע במעבר הדם אל השליה וכך באספקת החומרים הדרושים להתפתחות העובר וגדילתו.
הסימן הראשוני שאישה הרה יכולה לשים אליו לב הינו עליה מאוד משמעותית במשקל שנובעת מהבצקות המשמעותיות שמופיעות עם התסמונת. נשים רבות סובלות מבצקות בכפות היידים והרגליים במהלך ההריון, הופעת בצקות באזורים אחרים בגוף כגון בפנים יכולה להחשיד לקיום תסמונת הפרה-אקלמספיה.
הופעת סימנים אחרים כגון: כאבי ראש, ראייה מטושטשת, מיעוט במתן שתן, בחילות והקאות, עייפות, אי סבילות לאור חזק, כאב בטן, קוצר נשימה, חייבת לעורר חשד מיידי לקיום התסמונת ומחייבת פניה לבית החולים או אל הרופא המטפל. כפי שנאמר לעיל לחץ הדם יכול להמשיך לעלות והתסמונת יכולה להחמיר ולהביא את האישה לפרקוסים שמסכנים מאוד את חייה ואת חיי העובר.

מהו הטיפול ברעלת הריון?

בצורה הקלה של המחלה הטיפול מסתכם במנוחה במיטה על צד שמאל בעיקר, זאת בכדי להוריד לחץ הרחם על כלי הדם הגדולים בבטן ולהגביר את זרימת הדם אליו. בנוסף שתייה מרובה (לפחות 8 כוסות מים ביום), דיאטה דלת מלח מומלצים וכמובן מעקב תכוף יותר אצל הרופא המטפל. רופאים מסוימים מעדיפים לתת סידן או אספירין במינון נמוך כטיפול תומך.
כאשר הסימנים מחמירים או מופיעים סימנים חדשים, נדרש אשפוז במחלקה להריון בסיכון אשר במהלכו ניתנות תרופות להורדת לחץ הדם ונערך מעקב הדוק יותר על מצב בריאות האם והתינוק. במקרים מסוימים אין מניעה אלא להביא לזרוז הלידה. הלידה הינה התהליך היחיד שיכול להביא לסיומה המוחלט של התסמונת. הסימנים של רעלת הריון יכולים להמשך עד זמן קצר לאחר הלידה.

האם ניתן למנוע רעלת הריון?

כיום אין דרך בטוחה למנוע רעלת הריון, אך שמירה על מספר עקרונות עשויה להוריד משמעותית את הסיכון לפתח רעלת הריון: שמירה על דיאטה דלת מלח, שתייה מרובה (בין 6 ל- 8 כוסות מים ביום), הימנעות מאוכל מטוגן או "מזון מהיר", מנוחה מספקת, פעילות גופנית שגרתית, להעלות רגליים למעלה מספר פעמים במשך היום, הימנעות ממשקאות אלכוהולים ומשקאות המכילים קפאין (קפה, תה) ומעישון.
המעקב אצל הרופא המטפל והזיהוי המוקדם של לחץ דם גבוה, הינו המרכיב החשוב ביותר במניעה של התסמונת, ובטיפול היעיל בה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום