מחלת השנית

(8)
לדרג

שנית הינה מחלה זיהומית הנגרמת בעקבות שחרור של רעלן על ידי חיידק שגורם דלקת גרון. בכתבה זו נכיר את המחלה, הסימפטומים, האבחון והטיפול בה.

תיאור המחלה

שנית הינה מחלה זיהומית המתאפיינת בסימנים הבאים:
1. העור הופך אדמדם-שזוף ומחוספס, במיוחד באיזור החזה והבטן. בבדיקה מקרוב רואים נקודות ורודות.
2. אדמומיות מוגברת בקפלי עור (מפשעות, בית שחי, מרפקים).
3. הפריחה מופיעה תוך 24 שעות.
4. פנים סמוקות עם חוורון סביב הפנים.
5. כאב גרון וחום (18-24 שעות טרם הופעת הפריחה).

גורם המחלה

הגורם למחלת השנית היא דלקת גרון חיידקית שנגרמת ע"י חיידק הסטרפטוקוקוס המופיעה עם פריחה. הפריחה נגרמת ע"י רעלן המויצר ע"י זן זה של חיידקים. אין דלקת גרון זו שונה בסיבוכים שהיא גורמת משאר דלקות הגרון החיידקיות.

מהלך המחלה

הפריחה האדומה חולפת תוך 4-5 ימים. לעיתים העור מתקלף לאחר שבוע שבועיים באזור בו הפריחה היתה משמעותית כגון איזור המפשעה וקצות האצבעות. כאב הגרון חולף לילד תוך יום יומיומיים לאחר תחילת נטילת אנטיביוטיקה.

טיפול

אנטיביוטיקה:
מתן אנטיביוטיקה על ידי רופא הוא טיפול רצוי לקיצור משך המחלה ולמניעת סיבוכים. יש לדאוג שהילד יקבל את התרופה בזמן, ויש להמשיך בטיפול עד סיום המלאי שניתן ע"י הרופא. הפסקת הטיפול באמצע עלולה לגרום לחזרת המחלה בעתיד. בד"כ האנטיביוטיקה נרשמת במינון מספיק לעשרה ימים. ניתן לתת אנטיביוטיקה בזריקה שתפעל לטווח ארוך, באם הילד מסרב או לא יכול לקחת תרופות דרך הפה (סירופ או כדורים).
הקלת כאב הגרון:
תכשירים להקלת כאב כגון אצטאמינופן (אקמול) או איבופרופן עוזרים בהקלה על כאב גרון. כמו כן שתייה של מרק עוף או מיץ תפוחים בילדים מעל גיל שנה, וסוכריות למציצה בילדים מעל גיל 4 יכולים להועיל.
פריחה:
בדרך כלל אין צורך בטיפול מיוחד לפריחה שכן זו נעלמת תוך 4-5 ימים. יש לפנות לרופא במקרה ונוצר זיהום על פני העור. לאחר שימוש של 24 שעות באנטיביוטיקה, הילד אינו מדבק יותר, ולכן ניתן לחזור לביה"ס לאחר יום אחד של מחלה, אם הילד מרגיש טוב. הפריחה שלעצמה אינה מדבקת.

תרביות גרון במשפחה

כל אדם הגר בבית החולה, עלול להדבק במחלה. לכן מי שגר בבית ומפתח: כאב גרון, חום, נזלת, כאב ראש, הקאות או חוסר תיאבון תוך חמישה ימים מאז פריצת המחלה אצל החולה הראשון, צריך לגשת להיבדק על ידי רופא שיערוך לו תרבית גרון. תשומת לב מיוחדת יש לתת בבתים בהם נמצא חולה בדלקת פרקים שגרונית או קדחת שגרונית, ועל כולם לערוך תרבית גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום