מדריך לקניית מכשירי כושר

(0)
לדרג

מאת: טל הבר

יותר ויותר אנשים מעדיפים כיום לעשות כושר מבלי לצאת מהבית. מה יותר נוח מלהתאמן על הליכון, אליפטיקל, סטפר או אפילו מולטי טריינר, מול הטלויזיה בבית? תחשבו על זה לרגע, אחרי יום עבודה ארוך, למי יש כוח או חשק לצאת מהבית ולהזיע בחברת אנשים נוספים או להמתין בתור שיתפנה המכשיר במכון כושר? כל מכשיר מיועד לעבודה על קבוצת שרירים אחרת וסוג אימון אחר. מדריך זה יציג בפניכם את כל הדגשים שכדאי לשים לב אליהם בטרם קונים מכשיר כושר.

מסלול ריצה

בקניית מסלול ריצה (נהוג לקרוא לו גם הליכון), רצוי לשים לב לדברים הבאים:

אורך המשטח: התאימו את אורך המשטח לגובה. ככלל, לאנשים גבוהים יותר צעדים גדולים יותר, ולכן יתאים להם מסלול ארוך יותר. אם ברצונכם באמת לרוץ, ולא רק להשתמש במשטח כהליכון, רצוי לרכוש מסלול אשר משטח הריצה שלו אינו נופל מ-1.20 מטרים. משטח קצר יותר עלול לגרום לתחושת אי נוחות וחוסר יציבות על המסלול. לצרכי הליכה בלבד, גם משטח באורך של 1.10 מטרים יספיק.

עומס מקסימלי על המסלול: מסלולי הריצה השונים נבדלים ביניהם בעומס המקסימלי אשר הם מסוגלים לשאת. אמנם, רוב ההליכונים מסוגלים להחזיק משקל של עד כ-130 קילוגרמים, אבל רצוי לברר את הנושא בטרם רכשתם את המכשיר. ככל שההליכון נדרש להחזיק משקל גבוה יותר, כך הוא זקוק למנוע חזק יותר. ככל שהמנוע חזק יותר, מתייקר מסלול הריצה. רצוי לא להסתפק בהליכון אשר העומס המקסימלי שלו הוא בדיוק משקל גופכם. זאת מאחר והדבר יוביל לשחיקה מהירה יותר שלו. רצוי לכוון תמיד להליכון אשר העומס המקסימלי שהוא מסוגל לשאת גבוה בכ-20% ממשקל גופכם.

תוכניות אימון: תוכניות האימון השונות מתבטאות בשינוי השיפוע ומהירות המסלול לפרקי זמן קצובים וקבועים, על מנת להעניק למשתמש תחושת גיוון ולאמן באופן שונה את הגוף. מספר תוכניות האימון משתנה ממסלול למסלול. לרוב, מסלול בעל 3-5 תוכניות אימון יספיק למתאמן הממוצע. אם אינך טוען לתואר אולימפי - חבל לבזבז כסף רב על מכשיר בעל 20 תוכניות אימון שמתוכן תשתמש רק בחמש.

בולמי זעזועים: לאנשים הסובלים מבעיות ברכיים, פרקים וגב מומלץ להשקיע מעט יותר כסף ולרכוש מסלול המצויד בבולמי זעזועים. הם יפחיתו מן העומס החוזר אליכם. ברוב מסלולי הריצה קיימת רצועה אחת לפחות, אשר מצפה את המסלול ואמורה לבלום באופן חלקי את הזעזועים, ומסלולים שנועדו במיוחד לריצה אמורים לכלול לפחות עוד ארבעה בולמי זעזועים. ככל שבולמי הזעזועים רכים יותר ומחזירים פחות עומס, כך הם גם יקרים יותר.

גודל ההליכון ויכולת הקיפול שלו: מאחר ולא לכל המתאמנים הביתיים חדר שלם בבית המוקדש לכושר, לרוב ימצא את עצמו מסלול הריצה בסלון או בחדר המגורים; לכן רצוי למצוא מכשיר אשר יתאים בגודלו לחדר, או כזה שניתן לקפל, לאכסן ולפתוח רק בשביל האימון. אמנם ההליכונים שאינם ניתנים לקיפול הינם מאסיביים ויציבים יותר, אולם לתדירות השימוש הביתי, המסלול המתקפל מספק בהחלט.

שיטת מדידת הדופק: רוב המתאמנים יודעים כי יש חשיבות לגובה הדופק באימון. לכל מתאמן דופק מטרה משלו. דופק נמוך מדי יוביל לכך שהאימון לא יהיה אפקטיבי, ודופק גבוה מדי עלול להיות מסוכן. קיימות שתי שיטות מדידת דופק במכשירי ספורט: אחיזה (נמדד על ידי אחיזה בידיות המסלול או אחיזה של מד דופק) וחגורות חזה. חגורות אלו הינן לרוב אלחוטיות ומשדרות למכשיר את הדופק. חגורות החזה נחשבות לאיכותיות ומדויקות יותר, ולכן הינן יקרות יותר.

מומלץ לחפש הליכון חשמלי שיש בו תוכניות לשליטת דופק - תוכניות אלו יגיבו אוטומטית לדופק שלכם, וישנו את תוכנית האימון על פי הצורך להאיץ או להאט אותו.

אליפטיקל

מכשירי האליפטיקל הם מכשירי כושר אשר משלבים נשיאת משקל על הגפיים התחתונות במהלך ביצוע תנועה אליפטית מתמשכת. דהיינו, לא רק הרגליים עובדות - אלא גם הכתפיים והידיים. כמו כן, במכשירים אלו הרגל נשארת כל הזמן על הפדל ולכן אין מכה חוזרת, דבר המקל על העומס ברגליים.

יתרונם על פני מסלולי הריצה הוא שתחושת המאמץ שהם גורמים נמוכה יחסית לאלו שגורמים מסלולי הריצה וההליכונים. דבר זה מאפשר פעילות גופנית ממושכת יותר לזמן רב יותר. כמו כן, מאחר והאימון על מכשירים אלו הוא רציף, ולא חוזרת מכה לגפיים, הם מתאימים יותר למתאמנים מבוגרים יותר ולסובלים מבעיות ברכיים, שחיקת סחוס, בעיות קרסוליים ופרק הירך.

לפני רכישת האליפטיקל מומלץ לשים לב לכמה נקודות:

גודל המכשיר: מאחר והמכשיר יהיה מוצב בשטח הבית, שימו לב שניתן להזיזו בקלות ממקום למקום על מנת לאחסן אותו, ושיש לו מספיק מקום בחדר על מנת להתאמן עליו.

אורך הצעד: אורך הצעד שהאליפטיקל מספק חשוב מאוד לאימון. צעד קטן מדי יפגע באימון ויגרום לתחושה של עלייה וירידה ופחות לתחושת הליכה או ריצה רציפות. ככל שאורך הצעד קצר יותר - כך המכשיר זול יותר. מוסכם על פי רוב כי אורך צעד הגיוני למכשיר הינו 40-50 סנטימטרים. קיימים מכשירי אליפטיקל אשר ניתן לכוונן בהם את אורך הצעד בהתאם לגובהו של המשתמש.

הפעלה שקטה: קיימים מכשירי אליפטיקל אשר מפיקים רעש רב. מאחר והאימון הביתי נעשה בדרך כלל בשעות הערב, הלילה או הבוקר המוקדמות, כאשר בני הבית והשכנים נמצאים כולם, רצוי לוודא כי המכשיר אותו אתם מתכוונים לרכוש לא רועש מדי.

עומס מקסימלי על המכשיר: בדקו את המשקל המקסימאלי אותו יכול המכשיר לשאת, והאם הוא תואם את משקל גופכם. כמו במסלולי הריצה, גם כאן העומס על המכשיר מהווה גורם שחיקה, ולכן רצוי להתחשב בכך ולא לקנות מכשיר בעל עומס מקסימלי נמוך מדי. מצד שני, לא רצוי להשקיע יותר מדי כסף ברכישת אליפטיקל שנושא פי שלוש ממשקל גופכם.

גלגלי תנופה: קיימים דגמי אליפטיקל שונים - בעלי גלגל תנופה קדמי, ובעלי גלגל תנופה אחורי. ככלל, גלגל תנופה אחורי עדיף על גלגל תנופה קדמי. גלגל תנופה אחורי מאפשר תנועה אליפטית טובה יותר - נרגיש עימו כאילו אנו רצים או הולכים על מסלול, בעוד שגלגל תנופה קדמי יגרום לתחושה כאילו אנו עולים ויורדים במדרגות. הדגמים בעלי גלגל התנופה האחורי יקרים יותר מאלו בעלי הגלגל הקדמי. אם בכל זאת ברצונכם לרכוש אליפטיקל בעל גלגל תנופה קדמי, וודאו כי הוא מצויד בפדלים מתכווננים המסייעים לתחושה אליפטית נוחה יותר.

מולטי טריינר

מכשיר המולטי טריינר מיועד לספק מספר סוגי תרגילים לקבוצות שרירים שונות, ולקבץ אפשרויות של מספר מכשירי כושר במכשיר כושר אחד. למרות הנוחות הקיימת במכשיר זה הנותן אופציות אימון רבות, קיימים גם חסרונות. למעשה, ככל שבמכשיר יותר אופציות - כך כל אופציה הופכת למצומצמת יותר. זאת מאחר וכל פעולה נעשית מצומצמת יותר בגלל כמות השטח המוגבלת והמשקל המוגבל שיכול המכשיר לשאת.

כאשר אתם מתכוונים לרכוש מולטי טריינר, בדקו לפני כן מהם סוגי האימון אותם אתם מתכוונים לבצע. חבל לרכוש מכשיר בעשרות אלפי שקלים אשר לא תנצלו אפילו את מחצית האופציות שהוא מציע.

אופני כושר

אופני הכושר היו ונשארו ממכשירי הכושר הביתיים הפופולאריים ביותר. ניתן להתעמל עליהם מול הטלוויזיה ותוך שמיעת מוזיקה. הם נוחים ופשוטים לשימוש, ומעניקים אימון אפקטיבי המעלה באופן יעיל את הדופק, שורף קלוריות ועם זאת לא מזיק במיוחד לברכיים ולפרקים.

קיימים שלושה דגמים בסיסיים של אופני כושר: אנכיים, שעונים ולספינינג.

אופני הכושר האנכיים מחקים באופן הדומה ביותר רכיבה על אופניים רגילים. המתאמן יושב כאילו היה רוכב בשטח, על מושב קטן, ללא תמיכה בגב והפדלים ממוקמים מתחת לכיסא.

אופני הכושר בעלי משענת מעניקים תמיכה לגב התחתון. הפדלים ממוקמים בהם מקדימה, והרוכב יושב בדומה לנהג במכונית.

אופני הספינינג נפוצים בעיקר בחדרי כושר, והשימוש הביתי בהם מצומצם פחות.

קיימים מספר פרמטרים שכדאי לשים לב בבחירת אופני כושר:

נוחות: חשוב מאוד שדגם האופניים יתאים לך. אם הינך זקוק לתמיכה בגב התחתון, לך על אופני כושר בעלי משענת. אם אתה מעוניין לחקות רכיבת אופניים רגילה - בחר באופני כושר האנכיים. שים לב שניתן לכוונן את תושבת הכיסא לפי הגובה שלך, ושקיים מנגנון נעילת בטיחות. את ידיות הכיסא רצוי שיהיה ניתן לכוונן לפי רוחב האחיזה בהן.

התנגדות מגנטית: שים לב האם האופניים מצוידים במכשור זרם מגנטי אשר מיועד להקלה ודיוק מירבי בבלימה ובהאצה. שימו לב האם קיימות במכשיר תוכניות לשליטת דופק - תוכניות אלו יגיבו אוטומטית לדופק שלכם, וישנו את תוכנית האימון על פי הצורך להאיץ או להאט אותו.

תוכניות אימון: קיימות תוכניות אימון רבות - רכיבה במישור, בירידה או בעלייה, תוספות התנגדות מצד המכשיר להגברת מאמץ ועוד. במכשירים מסוימים ניתן לתכנן מראש מסלול שיורכב ממספר תוכניות שונות. התאימו את האופניים לצרכים שלכם, כך שלא תמצאו עצמכם עם אימון קל מדי שכבר לא גובה מכם מאמץ, ומצד שני אין טעם לשלם סכומי עתק אם אתם מתכוונים להשתמש רק בשלוש תוכניות אימון בסיסיות.

מכשיר לבטן

קיימים מספר סוגים של מכשירי כושר לאימון הבטן: מכשיר בטן פשוט, ספת משקולות (הנקראת גם ספת כושר בגרסתה המשוכללת יותר). הבסיס המשותף לכולם בסוג של זה ציוד כושר הינו המשטח עליו שוכב המתעמל, המגיע בגודל סטנדרטי.

בכל מכשירי הבטן, יש לשים לב שגודל המזרן מתאים למתאמן, שהמשטח קשיח מספיק ומצופה בבד איכותי יחסית. ידיות האחיזה משתנות ממכשיר למכשיר. בחלקם קיימת קשת מרכזית יחידה הניצבת מעל המזרן, ובחלקם קיימות שתי ידיות אחיזה נפרדות ומתכווננות. לרוב הדגמים בעלי הקשת הבודדת זולים יותר, אך הם גם מספקים אפשרויות אימון מוגבלות יחסית. כיווני הכפיפות מצומצמים בהם ולא תמיד ניתן לעבוד בעזרתם על כל קבוצות שרירי הבטן השונות.

בחלק מן המכשירים קיימת משענת לרגליים. בררו מה המשקל המירבי שהיא יכולה לשאת, והאם היא מתכווננת על פי הגודל. משענת מתכווננת יכולה לתרום לאימון, כך שניתן יהיה לשלב פעולות דחיפה ולעבוד על קבוצות שרירים נוספות.

ספת משקולות מאפשרת לערב כפיפות בטן יחד עם הרמת משקולות. הספות השוות נבדלות זו מזו בכמות המשקולות שהן מספקות ובצורתן. חלקן בעלות משקולות בסיסיות בלבד המאפשרות אימון על תנועה לכיוון בסיסי אחד, וחלקן מאפשרות עבודה במספר תנועות ועל מגוון רחב יותר של קבוצות שרירים בידיים וברגליים. רצוי לוודא את גודל המשקולות והאם ניתן להוסיף או להסיר משקל.

שימו לב למספר התרגילים אותם המכשיר מאפשר והתאימו אותם לצרכיכם. המכשירים המתקדמים יותר מציעים אפשרויות נוספות לכפיפות בטן; הרמת משקולות, מתח, שכיבות שמיכה, תרגילי אגן ותרגילים לחיזוק שרירי הירכיים. אם אתם מעוניינים לעבוד רק על שרירי הבטן- השקעה כספית גדולה במכשיר כזה היא מיותרת.

מכשיר כושר לילדים

בשנים האחרונות, חלה ירידה משמעותית בכמות הזמן אותה מבלים הילדים בתנועה, ועלייה בישיבה מול המחשב והטלוויזיה. לכן, מכשיר כושר ביתי אשר יגרה את הילד להשתמש בו ויעודד אותו להתעמל יכול להוות תרומה מבורכת. עם זאת, יש להקפיד על כללים נכונים לאימון אשר לא יפגעו בבריאותו הפיזית של הילד, וכן להנחיל לו ערכים נכונים באשר לבריאות ולספורט.

קיימים מספר דגמים של מכשירי כושר לילדים - אופני כושר, מסלול ריצה, ספת משקולות ועוד. הקפדה על מספר פרטים בקניית ציוד כושר עבור ילדכם, תבטיח את שביעות רצונו ורצונכם:

בטיחות: וודאו שיש מכסי הגנה וחיפויים על כל החלקים המכאניים. באם מדובר במכשיר מתפרק, שימו לב כי כל הברגים מחוזקים כיאות. שימו לב למשקל המקסימלי אותו יכול מכשיר הכושר לשאת.

הנאה: לילדים נטייה להשתעמם בקלות. הקפידו לבחור את המכשיר אשר מתאים לאופיו של הילד ושיוכל גם להנות ממנו. כך המכשיר לא ייזנח לאחר שניים-שלושה שימושים, והילד ילמד שספורט יכול להיות דבר מהנה, ולא מטלה שיש לבצע.

עיצוב: רצוי להתאים את עיצוב המכשיר לגיל הילד. צבעים עזים, קווים עגולים ימשכו ילדים צעירים יותר להשתמש במכשיר.

מתח - מקבילים

מכשיר המתח מפעיל את שרירי הידיים, הגב והבטן. השימוש בו לרוב הינו עליות וירידות בהיתלות על המתח, או היתלות ממושכת עליו. קיימים מספר סוגי אימון במתח: מתח העובד על הגב, מתח העובד בעיקר על השכמות והיד הקדמית ומתח העובד על הכתפיים והיד האחורית. רצוי להתאים את המכשיר לצרכי האימון, או לבחור במכשיר מתח אשר מאפשר סוגי אימון שונים. מכשיר המתח יכול להגיע בצורת מוט אשר מתברג בלחץ למשקוף, או בצורת סולם עליו מותקן מוט המתח. מתקני הסולם נבדלים זה מזה במיקום המוט. חשוב לבדוק - האם הוא ניתן להזזה, האם מדובר במוט, ידיות או בשניהם, ולכמה זוויות ותרגילים ניתן להשתמש בו.

מתקן חתירה

מתקן חתירה הינו מכשיר כושר אשר אמור לדמות תנועת חתירה. המכשיר אמור לחזק את רוב שרירי הגוף, בדגש על שרירי הגב, הכתפיים הזרועות והירכיים ולשפר סיבולת לב-ריאה.

רצוי לשים לב למספר פרטים בבחירת מכשיר החתירה:

כוח התנגדות: יכולת המכשיר לחקות התנגדות לתנועת החתירה, כמו בחתירה "אמיתית" בה מתנגדים המים לחתירה. שימו לב לגיוון בכוח ההתנגדות - ככל שתתאמנו יותר, תרצו התנגדות רבה יותר על מנת שהאימון ימשיך להיות אפקטיבי.

זרועות חתירה: רצוי להקפיד על מוטות חתירה מצופים, לנוחות רבה יותר. כמו כן זרועות חתירה מתקפלות יעניקו גמישות רבה יותר הן באימון עצמו, והן באפסון המכשיר. בחלק ממתקני החתירה ממוקם גם מנגנון כוונון רמת הקושי בידיות עצמן, דבר אשר מאפשר לשנות את רמת הקושי תוך כדי אימון. שימו לב אם ניתן לכוון את רמת הקושי לכל זרוע בנפרד.

לוח בקרה: מומלץ לרכוש מתקן חתירה עם צג אימון אשר יראה את מספר החתירות לדקה וימדוד את שריפת האנרגיה. בדגמים המתקדמים יותר ניתן לכוון מראש תוכנית אימון שתגביר או תפחית את רמת ההתנגדות.

סטפר

מכשיר הסטפר מיועד לחיקוי תנועת עלייה וירידה במדרגות, מפעיל את הלב ועובד על שרירי הרגליים.

קיימים שני דגמים של סטפרים: אלקטרוני וידני.

סטפר אלקטרוני מצויד במנוע אשר מווסת את תנועת ה"מדרגות", דבר אשר מקל על המפרקים. סטפר ידני לרוב זול יותר מן האלקטרוני, ונע מדגמי-מיני של רגליות בלבד, למתקן שלם בעל צג אלקטרוני ובוכנת לחץ אוויר אשר מווסתת את תנועת הצעידה (בניגוד למנוע חשמלי אשר עושה זאת בדגם האלקטרוני).

רוב מכשירי הסטפר מצוידים בפדלים עצמאיים, המזכירים את האליפטיקל: כאשר לוחצים על פדל אחד מטה כאשר השני מתרומם. עם זאת, חלקם של הסטפרים מציעים מנגנון מסתובב מעצמו, אשר מחייב את המתעמל לעמוד בקצב המכשיר ובך מציעים אימון אינטנסיבי יותר.

קיימים סטפרים מורכבים יותר, המערבים אימון של חלקי גוף נוספים, כמו באפליפטיקל, למשל. הם מומלצים בעיקר לאלו אשר מוצאים את האימון בסטפר מונוטוני מידי והיו רוצים לאמן תוך כדי גם את הידיים וחלק הגוף העליון.

שימו לב שהפדל אינו קטן או גדול מדי על מנת שתתאפר תחושת צעידה נוחה. פדל קטן מדי ילחץ על כף הרגל ועלול "להרדים" אותה. כמו כן, רצוי לבחור סטפר אשר הפדלים בעלי רצועות אשר ימנעו מהרגל להחליק במהלך האימון.

בדגמים המתקדמים יותר קיימת מערכת בקרה. המערכות הבסיסיות מציגות מספר צעדים, מרחק, זמן ולעתים הערכה של כמות הקלוריות שנשרפו עד כה. דגמים מתקדמים יותר בעלי הנעה אלקטרונית מנטרים גם את קצב הלב וניתן לתכנת אותם באופן אישי לאימון רצוי לפי יעדי המתאמן. שימו לב שככל שמערכת הבקרה משוכללת יותר, כך יעלה מחיר הסטפר. לכן, התחשבו בצרכים ובכמות ההשקעה אליה אתם מכוונים בקנייה.

להשוואת מחירים בזאפ - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום