מהי אנמיה וכיצד ניתן לטפל בה?

(11)
לדרג

אנמיה היא מצב רפואי נפוץ, בעל סימפטומים בולטים, לעיתים קשים, וברבים מן המקרים היא ניתנת לטיפול תרופתי או תזונתי יעיל ופשוט

מאת: מערכת zap doctors

המונח אנמיה או חסר דם, מציין מצב בו האדם סובל מרמה נמוכה של המוגלובין, שהוא חלבון המצוי בכדוריות דם אדומות, לעומת הרמה התקינה לפי גילו ומינו. לא מדובר במחלה כי אם בסימפטום, ובאופן דומה לחום גוף גבוה ישנן סיבות רבות להופעתה.

ההמוגלובין משמש נשא למולקולות החמצן, ומובילן מן הריאות אל איברי הגוף השונים. רמת המוגלובין נמוכה מן הערך התקין מובילה לחוסר חמצן באיברים. כתגובה לחוסר בחמצן, הגוף מפעיל מספר מנגנוני פיצוי על מנת לחמצן את הרקמות, בין היתר עליה בקצב הלב (דופק מהיר) ובקצב נשימה. סימנים נוספים המופיעים במצב של אנמיה הינם: חום נמוך, אוושות לבביות, שינויים בבדיקת ECG (א.ק.ג.), כאבי ראש, חולשה, התעייפות מהירה, שינויים בציפורניים (ציפורניים נשברות בקלות), חיוורון, ועוד.

חומרת הסימנים תלויה בחריפות הירידה ברמת ההמוגלובין: ככל שרמת ההמוגלובין נמוכה יותר לעומת הרמה הנורמאלית הסימנים יהיו בולטים יותר.

כיצד מאבחנים אנמיה?

אבחנת אנמיה נעשית על ידי בדיקת דם מעבדתית פשוטה בה בודקים את רמת ההמוגלובין של החולה. בנוסף לבדיקת רמת ההמוגלובין נבדקים גם קריטריונים אחרים שקשורים בכדוריות הדם האדומות כגון: נפח ממוצע של כדורית הדם האדומה (MCV), כמות ממוצעת של המוגלובין בכדורית דם אדומה, אחוז הכדוריות האדומות מנפח הדם הכללי (המטוקריט), ומדדים נוספים היכולים להצביע על סיבת האנמיה.

מהם הגורמים לאנמיה?

קיימות סיבות רבות להתפתחות אנמיה, ביניהן סיבות הקשורות בבעיות מולדות (כגון: תלסמיה, או מחלת G6PD), דימומים (לדוגמא דימום מסיבי בזמן מחזור), מחלות כרוניות ועוד. במאמר זה נדון בשתי הסיבות הנפוצות ביותר לאנמיה: חוסר ברזל וחוסר בוויטמין B12.

מהי אנמיה מחוסר ברזל?

חוסר ברזל מהווה בעיה כלל עולמית, שאינה קשורה ברמת שירותי הרפואה או ברמת הרווחה הכלכלית. אפילו במדינות המערב המפותחות ביותר נמצא שכיחות גבוהה של אנמיה כתוצאה מחוסר ברזל. יון הברזל מהווה מרכיב הכרחי ביצירת חלבון ההמוגלובין, וחסרונו גורם בהכרח לירידה ברמת ההמוגלובין, משמע - לאנמיה.

המקור העיקרי של הברזל הינו מהמזון בעיקר ממוצרי בשר, אך רק כ- 10 אחוזים מהברזל אותו אנו צורכים מן המזון נספג במערכת העיכול. ישנם חומרים המגבירים את ספיגת הברזל בגוף, ביניהם נמצא ויטמין C. בתפריט מאוזן רמת הברזל הינה בין 10 ל- 20 מ"ג. חוסר בברזל מתפתח בעיקר במצבים בהם אין תזונה עשירה בברזל, מצבים בהם דרישת הגוף לברזל עולה (לדוגמא: הריון, הנקה, ילדות, התבגרות), מצבים בהם יש איבוד ברזל מהגוף (לדוגמא: דימומים כרוניים), ומצבים בהם הספיגה של ברזל במעיים לקויה (לדוגמא: מחלת צליאק, ניתוחים במערכת העיכול).

בנוסף לברזל המגיע מהמזון, הגוף מכיל מאגרים של ברזל הנמצאים בכבד, בטחול, במח העצמות ובשרירים. במצב של חוסר ברזל ראשית מאגרי הברזל המצויים בגוף יתרוקנו. לאחר התרוקנות מאגרי הברזל, הגוף מעלה את כושר ספיגת הברזל במעיים לכ- 30 אחוז, פי שלושה מן הרמה הרגילה, אולם בהעדר תזונה מאוזנת, הגוף עלול להגיע למצב של אנמיה.
הסימנים העיקריים בבדיקות הדם יהיו: רמת המוגלובין נמוכה עם נפח כדורית אדומה נמוך (MCV נמוך) .

הטיפול באנמיה שנגרמת בשל חוסר בברזל הינו מתן כדורי ברזל. תוך חודש עד שישה שבועות רמת ההמוגלובין צריכה לחזור לערכים התקינים. גם אחרי שמתקבלת רמת המוגלובין תקינה נהוג להמשיך את הטיפול בכדורי הברזל למשך 4-6 חודשים על מנת לבנות את מאגרי הברזל מחדש. בעקבות נטילת כדורים אלו עלולה להופיע אי נוחות במערכת העיכול.

מהי אנמיה מחוסר ויטמין B12 או חומצה פולית?

ויטמין B12 מיוצר על ידי חיידקים, והמקור היחידי לויטמין זה הינו מהמזון. דיאטה ממוצעת מספקת 5-30 מיקרוגרם של ויטמין B12 ליממה, מהם נספגים רק 1-5 מיקרוגרם ליממה. בגוף ישנו מאגר של ויטמין B12 בכמות 2-5 גרם. מקור החומצה פולית גם הוא במזון, והדרישה היומית הינה 6-8 מיקרוגרם ליממה. גם עבור חומצה פולית קיים מאגר המצויי בכבד.

תפקידם של ויטמין B12 וחומצה פולית הוא לסייע ביצירת כדוריות דם אדומות חדשות. חוסר במרכיבים אלו גורם לפגיעה ביצור כדוריות הדם האדומות ומתבטא בבדיקת דם ברמת המוגלובין נמוכה ובכדוריות אדומות בעלות נפח ממוצע גבוה (MCV גבוה).
אנמיה כתוצאה מכמות נמוכה של חומצה פולית במזון שכיחה למדי, כיוון שהמאגר של החומצה הפולית מספיק רק לארבעה עד חמישה חודשים. אנמיה הנובעת מחוסר של ויטמין B12 מתפתחת יותר לאט: מאגרי הויטמין מספיקים לכ- 3 שנים וכמו כן, רמה תקינה של חומצה פולית יכולה לפצות על החוסר ב- B12. נדיר למצוא מחסור בויטמין B12 באדם הניזון ולו במעט ממוצרים מן החי.

הטיפול בשני המקרים הינו מתן תרופה להשלמת החוסרים. במקרה של ויטמין B12 הטיפול הינו על ידי זריקות לשריר, הניתנות אחת לחודש. התגובה לטיפול זה מהירה מאוד והסימנים נעלמים תוך ימים ספורים. הטיפול בחוסר של חומצה פולית הינו מתן כדורים עם כמות נמוכה של החומצה ושיפור של התזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום