צרכנות רפואית מס' 126

(0)
לדרג

מחקר על טיפול במציאות מדומה לאחר שבץ מוחי, בדיקת הריון חדשה, התפתחות בחקר סרטן הכליה ועוד. עדכון צרכני

מאת: מערכת zap doctors
מציאות משולבת

CAREN - Computer Assisted Rehabilitation Environment - זהו שמה של מערכת חדישה רב תכליתית ורב חושית לאבחון ושיקום שיווי משקל ותנועה. המערכת עובדת בזמן אמת ומאפשרת יצירה של מגוון התנסויות בסביבה נשלטת וכזו שאפשר לחזור עליה, על-ידי שימוש בעקרונות של טכנולוגיות מציאות מדומה.

המערכת מורכבת מפלטפורמה נעה, המאפשרת מניפולציה של הקרקע עליה עומד האדם בעת שמערכת לדגימת תנועה מודדת ורושמת את תנועתיו, דבר המעמיד את המטופל בליבה של לולאת משוב הניתנת לחיזוי. התכונות הייחודיות של המערכת מאפשרות יצירת סימולציה של הסביבה המוכרת, ויצירת מצבים ייחודיים, כמו מצב בו האדם שולט ומשפיע על הקרקע עליה הוא עומד בצורה דינאמית ופעילה. מצב כזה מחייב ריכוז מלא ומודעות מלאה ליציבה, שיווי המשקל והתנועה, ומכאן אפשרויות חדשות שעדיין לא נחקרו נפתחות בפני המטופל, החוקר או המטפל.

לאחר שבץ מוחי יתכן ויופיעו הפרעות תפקודיות ותנועתיות: שיווי משקל לקוי, קושי בנשיאת משקל, קושי בשימוש ביד הפגועה, הזנחת צד, חוסר יכולת לבצע שתי מטלות בו זמנית ובעיות מוטוריות-תפיסתיות נוספות. כדי לאפשר למטופלים תפקוד טוב יותר אחרי אירוע מוחי נדרשת תקופת שיקום ארוכה במהלכה המטופל מתרגל תפקודי יום-יום, שיווי משקל ומרכיבים שונים של התנועות החסרות. הטיפול במציאות המדומה נותן מענה לכל אחת מהבעיות הנ"ל. היתרון בתרגול במציאות מדומה שהינו הקרוב ביותר למציאות וככל שהתרגול קרוב יותר לתנאי המציאות, הסיכוי להצלחה טוב יותר.

המערכת מתאימה לטיפול באנשים בשלבים שונים של השיקום, החל מהשלבים הראשונים, כאשר מתרגלים שיווי משקל בסיסי, ועד לשלבי הסיום בו נדרש תרגול מיומנויות גבוהות של שיווי משקל וביצוע מספר מטלות בו זמנית.

במעבדה למציאות מדומה במרכז הרפואי שיבא תל השומר עומד להתבצע מחקר ראשון מסוגו. מטרת המחקר היא לבדוק השפעת הטיפול במציאות מדומה על תפקודם ושיווי משקל של אנשים לאחר שבץ מוחי. המרכז הרפואי מחפש אנשים שישתתפו במחקר: גברים ונשים בגיל 18-65 שנה, שלושה חודשים עד שש שנים לאחר שבץ מוחי ראשון עם מגבלה בתפקוד בעקבות האירוע. כמו-כן, האנשים צריכים להיות ללא מחלות נוירולוגיות משמעותיות אחרות וללא מחלת לב פעילה, המסוגלים ללכת ללא או בעזרת אביזר עזר ומסוגלים להבין הוראות.

ההשתתפות במחקר אינה כרוכה בתשלום ואין צורך בהתחייבות כספית. מטופלים המעוניינים להשתתף במחקר מתבקשים להתקשר לטלפון: 03-5305000.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בדיקת טאי זקס בהריון

מהיום ניתן לבצע בארץ בדיקה גנטית לזיהוי נשאות של הגן הגורם למחלה התורשתית טאי זקס לפני הריון ולראשונה גם לנשים הרות. הבדיקה הגנטית, שהינה פרי פיתוח ישראלי, נמצאה מדויקת יותר מהבדיקה הביוכימית הותיקה.

מחלת הטאי זקס נגרמת עקב פגם בגן הקסוזאמינידאז אלפא והיא מתבטאת בפגיעה קשה במערכת העצבים המרכזית שמביאה למותו של החולה בשנות חייו הראשונות. עקב חומרתה של המחלה ושכיחותו הגבוהה יחסית של הגן הגורם לה, בקרב יהודים אשכנזים ומרוקאים, הונהגה כבר לפני מספר עשורים בדיקת סקר למחלה במימון ממשלתי. הבדיקה נערכה עד היום רק בבית החולים תל השומר, תוך איסוף ממספר מרכזים ברחבי הארץ. עד כה במידה והאישה היתה בהריון, ניתן היה לבצע את הבדיקה רק לגבר מכיוון שתוצאות הבדיקה הביוכימית לטאי זקס בנשים אינה אמינה בזמן הריון.

הבדיקה מתאפשרת בזכות ערכת מעבדתית לזיהוי המוטציות הגורמות למחלת הטאי זקס שפותחה על-ידי חברת "פרונטו דיאגנוסטיקה". זוהי החברה הישראלית היחידה שמפתחת מוצרים דיאגנוסטיים לזיהוי מוטציות הגורמות למחלות גנטיות. הערכה המעבדתית מסתמכת על טכנולוגיה ישראלית המאפשרת זיהוי של שינוי או מוטציה בקוד הגנטי של הנבדק. יכולת האבחנה שלה היא כה גדולה, עד כדי כך שהיא מזהה שינוי בבסיס אחד של קוד הדנ"א מתוך 3 מיליארד בסיסים שמהווים את הגנום.

ניתן לבצע את הבדיקה בכל מעבדה גנטית, בעלות של 200-400 ש"ח, ללא צורך להגיע למרכז איסוף בדיקות. התשובה מתקבלת בתוך מספר ימים.

התפתחות בחקר סרטן הכליה

מספר סוגי סרטן עלולים להתפתח בכליה. סרטן הכליה השכיח במבוגרים הוא RCC, סרטן של תאי הכליה. כ-200,000 איש בכל העולם מאובחנים בכל שנה כחולים במחלה. ואילו, יותר מ-100,000 מהם מתים כל שנה. גוש מוצק הצומח מרקמת הכליה הוא בדרך כלל גידול ממאיר של הכליה. כאשר סרטן הכליה מתפשט, תאים ממאירים עלולים להופיע בקשרי הלימפה. פירושו של דבר הוא שהמחלה התפשטה, ככל הנראה, לאברי גוף אחרים.

תוצאות מחקר TARGET, המחקר הבינלאומי המקיף ביותר שנערך אי פעם בחולי סרטן כליה מתקדם (RCC), הוכיחו שנקסבר (Nexavar) מכפיל את משך זמן החיים ללא המחלה בחולים שקיבלו טיפול בעבר בהשוואה לפלצבו. במסגרת המחקר, הוכח כי הסיכון שהמחלה תתקדם, פחת ב-56% בחולים שקיבלו את התרופה, לעומת חולים שטופלו בפלצבו. כמו כן מבחן OS שבדק הישרדות כללית, הצביע על שיפור של 39% בהישרדות הכללית אצל חולים שקיבלו את התרופה.

נקסבר היה הטיפול הראשון לסרטן כליה מתקדם אשר אושר בדצמבר 2005 על-ידי ה-FDA האמריקאי ובאמצע שנת 2006 גם על-ידי האיחוד האירופי. בנוסף, מדינות מערביות כגון בלגיה, צרפת, גרמניה, ספרד, אנגליה ופורטוגל הכלילו את התרופה בסל התרופות כטיפול הניתן חינם לחולי RCC עם מחלה גרורתית.

התרופה הוגשה לרישום בישראל לפני יותר משנה (נובמבר 2006) ואושרה במהירות רבה על ידי הועדה הרפואית בתחילת 2007. אישור השיווק הסופי אמור להתקבל בקרוב. במקביל, הוגשה בקשה לועדת סל הבריאות הממלכתית לדון בהכללתה בסל התרופות.

תו תקן בבתי-חולים

בשנים האחרונות נושא המחשוב הרפואי תפס תאוצה רבה ומדובר בכמויות אדירות של מידע חסוי. בעידן האינטרנט והרשתות הפתוחות משימת אבטחת המידע הופכת למאתגרת וקשה במיוחד.

מרכז רפואי רבין (בתי החולים בילינסון והשרון) והמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה הינם בתי החולים הראשונים והיחידים בישראל שהוסמכו לתקן הבינלאומי לאבטחת מידע 27001 ISO, הנחשב לתקן המוביל בעולם בתחום זה. ההסמכה ניתנה לבתי החולים לאחר שעברו בהצלחה מבדק שערך מכון התקנים הישראלי.

^^רמת אבטחת המידע נבדקה בהיבטים שונים:^^

שמירה על מידע רפואי רגיש של מטופלים ומאושפזים.
ניהול רשומות רפואיות בסודיות.
שמירה על סודיות רפואית במחלקות.
שמירה על נתוני בדיקות מעבדה.
שמירה על מסמכי העובדים ונתוניהם.
הקפדה של הצוות הרפואי והסיעודי על סיווג נכון וטיפול מיטבי במידע אישי חסוי.
פעילות של מחלקת הביטחון לאבטחת מידע ברחבי ביה"ח.
פעילות מאובטחת של מערכות מידע רפואיות.

לדברי איציק כוכב, הממונה על אבטחת מידע בכללית, "תו התקן מעמיד אותנו בחזית ארגוני הבריאות בעולם. דרישות התקן מחזקות את תהליכי אבטחת המידע ומאפשרות שמירת פרטיות המידע הרפואי של הלקוח". ביה"ח בילינסון זכה לראשונה בתקן ISO 7799 בשנת 2006, והתקן החדש - ISO 27001 מהווה שדרוג ועליית מדרגה בעשייה בתחום.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שיקום לאחר אירוע מוחי
אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי
פורום סל תרופות - מידע וייעוץ
פורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום