כאב אינו בהכרח שלילי

(1)
לדרג

לקיחת תרופות לשיכוך כאבים דומה לטיח על קיר מתפורר - מוטב לחקור ולהגיע לשורש האמיתי של הבעיה

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

הכאב לא תמיד שלילי, מציק ומשבש את איכות החיים. תלוי במי מדובר ומי מתייחס אל התופעה כדבר שלילי. הכאב הוא דגל אזהרה כי משהו לא טוב מתחולל בגוף וחשוב לתת על כך את הדעת ולמצוא את הפתרון המתאים. הגוף משדר כי ישנה הפרעה בזרימה השוטפת של האנרגיה במסלול כזה או אחר. עלינו לשחרר כליאת אנרגיה, להגביר זרימה באזורים בהם קיים חסר או לשחרר עודף בין של חום ובין של קור.

הכאבים השכיחים בגינם פונים בכלל לטיפול הם כאבי-גב, כאבי-ראש, כאבים מגבילי תנועה וכאבים בלתי נסבלים. כאשר הכאבים קלים אנו נוטים ליטול משככי כאבים למיניהם ובכך לכאורה חיים עם הבעיה ולאורך שנים. נראה היה שכולם מרוצים כי הכאב שוב לא מגביל או הופך לנסבל ברם, אנו מבטלים את פעמון האזעקה של הגוף ואף גורמים מדי פעם לנזקים באיברים שונים כתוצאה מנטילת אותן תרופות.

בעבר היה שכיח למצוא נזקים בכליות של מטופלים בתרופות אלו. כיום אנו עדים לנזק בלב מתרופה משככת כאבים. יתכן נזק גם במוח-העצם משנית לאותן תרופות, נזק אפשרי לאוזניים עם ירידה בשמיעה, פגיעה ברירית הקיבה עם דימומים מהקיבה ועוד כהנה וכהנה נזקים הנובעים על רקע תופעות הלוואי של התרופות השונות.

החיפוש הסיני אחר מקור הכאב

הגישה הסינית שונה מזו המערבית. הסיני יחפש מדוע יש לו כאב ויגיע עד לשורש הבעיה. באם הכאב בגב, חשוב לדעת בדיוק באיזה גובה ועל סמך כך מוצאים את הגורם. למשל, באם הכאבים באזור המותניים, צריכים לחפש קשר אל הכליות. באם מדובר בכאב יותר נמוך בגב זה יכול להיות על רקע המעי-הגס. כאב עוד יותר נמוך בגב צריכים לחפש בעיה בדרכי השתן או באיברי המין. כאב יותר גבוה מהמותן יכול להיות על רקע בעיות בקיבה או בטחול-לבלב.

בעיות של הכבד יכולות לבוא לידי ביטוי בעיניים, בזרימה השוטפת של האנרגיה, בפינוי רעלים מהגוף, מכעס או דיכאון. פעמים רבות יתכנו כאבים במקומות לא צפויים לכאורה אשר יבהירו לעוסקים ברפואה הסינית כי משהו קלוקל מתחולל בגוף. למשל, הפרעות קצב של הלב או בעיה לבבית אחרת יכולה להופיע ככאב באמה או בזרת. לפעמים ייתכן כאב בבית-השחי כביטוי לאותן הבעיות. אנו יכולים לחוש כאבים בתוך האוזן אשר יצביעו על קיומן של אותן הבעיות. כאבים ברום הבטן יהיו על רקע לבבי או רגשי שלא בא על פתרונו. זה יכול להוביל להתפתחות כיב פפטי ועד כדי דימומים מדרכי העיכול העליונים. פצע שלא מחלים באצבע או באגודל יכול להיות ביטוי לבעיה במעי-הגס או בריאות והמערכת-החיסונית. לפעמים יתכנו כאבים ותופעות נוספות אחרות באף כביטוי לבעיות פנימיות רבות. ישנם מקרים לא מעטים בהם הכאבים מקדימים מחלות קשות ביותר. באם היינו ערים לכך ופותרים את בעיית הכאב, מן הסתם לא הייתה מתפתחת אותה מחלה קשה ולא טובה. ההתייחסות אל הכאב והשדר של הגוף למנוע את המחלה המאיימת, בראייה הסינית מהווה את התקדים הראשוני לרפואה מונעת.

אבחנה ומניעה

אנו באופן מעשי מונעים את המחלות הרבות האפשריות. כאבי ראש שלכאורה כה נפוצים ואנו נוהגים לשכך אותם בכדורים כי לא מוצאים לכך סיבה מהווים בעיה עמוקה יותר. לפי מיקום הכאבים וכל יתר התסמינים הנלווים, אנו מאבחנים את הסיבה לכאבים. זה יכול להיות על רקע הכליות, הכבד, הקיבה, כיס-המרה ועוד. גם לפגעי מזג האוויר יש השפעה. קור גורם לקיפאון וחוסר תנועת דם ואנרגיה. זה מוביל להתפתחות כאב עז המתגבר בקור. רטיבות יכולה להיות ראשונית או משנית, קרה או חמה. שכיח מאד לסבול מבעיות מפרקים מה שנקרא בסלנג ריאומטיזם. הכאבים הללו יתגברו בהתאם לבעיה, ברטיבות קרה אן חמה. מעבר לכך זה גם מצביע על פגיעה תפקודית של הגוף ביכולתו לפנות את הלחות עם הקור או החום. כמו כן, הגוף נכשל בהנעת הדם או ביכולתו לספק די נוזלים. על סמך כל הנתונים ניתן להגיע לאבחנה הנכונה של איזה מנגנונים נפגעו בגוף ומה צריך לאזן.

זוהי שפת הגוף וצריכים להתייחס אליה בכבוד ולפעמים גם להיעזר ב"מתורגמן" כדי להבין מה הגוף אומר ובמה הגוף מבקש שנעזור לו. נטילת משככי כאבים כמוה כטיח על קיר מתפורר. הקיר לא ישרוד הרבה זמן באם לא נבצע תיקונים מהותיים. הגוף שלנו הרבה יותר חזק, על כן הוא "סוחב" הרבה מאד זמן עד אשר המחלה באה לידי ביטוי.

איני סבור שעלינו לסבול, ולכן אינני מבטל לחלוטין את הצורך בנטילת משככי כאבים. ברם, בל נזניח את הצדדים האחרים כדי למנוע בעיות אפשריות אחרות. חבל יהיה לנו להתעורר עם בעיה גדולה, כאשר יכולנו לנסות ולטפל בה כל עוד היא קטנה. אך גם במקרים הקשים ביותר, כאשר יש מחלה קשה ולא הפיכה, עדיין אפשר וצריך לעזור לאנשים הסובלים. גם כאב של תעוקת-חזה הוא כאב אשר ניתן לעזור לו ולסובלים מכך. לא חייבים להסתפק רק בתרופות הרגילות. נהפוך הוא, עם הטיפול בדיקור ולפי הצורך גם בצמחי-מרפא, ניתן להפחית את הצורך בתרופות רגילות תוך שיפור הולך וגדל של היכולת והתפקוד. אז בל נאמר שלא הוזהרנו ולא ניסו להאיר את עיננו.

לקבלת יעוץ בנושא התמודדות עם כאבים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית, בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב, בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום