אקנה: סימני בגרות לא רצויים

(0)
לדרג

לחץ, תרופות ותזונה לא בריאה הם רק חלק מהגורמים לאקנה. על השלבים ליצירת פצעי בגרות - בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר זאב פם

מרבית הסובלים מאקנה הם בני נוער, ומכאן השם העממי של התופעה - פצעי בגרות. אקנה אינה מחלה, אלא תופעה שמתחילה בדרך כלל בגיל 12 ויכולה להימשך עד גיל 30 והלאה. אולם, התופעה עלולה להופיע בכל גיל, כולל בקרב תינוקות שהורמוני המין שלהם נקלטים בעת ההריון, או בעת שגופם מקבל חלב אם. הסיבה העיקרית לאקנה בגיל הנעורים היא סערת הורמונים המציפה את הגוף בהורמוני מין.

ייצור חלב

הורמוני המין משפיעים על בלוטות החלב בעור, אשר מייצרת חלב שתפקידו לגונן על העור. עדות ברורה לכך היא הפצעונים המופיעים בפניהן של נערות ונשים מבוגרות כסמן המבשר את תופעת המחזור החודשי. דווקא נערים סובלים מאקנה קשה יותר, מפני שישנה פעילות מוגברת של ההורמון הזכרי (טסטוסטרון) על בלוטות החלב.

אצל נשים הסובלות מאקנה קשה יכולה להיות רמה מוגברת של הורמוני מין או שרמת ההורמונים תקינה, אך לבלוטות החלב שלהן יש רגישות יתר גם לרמת הורמונים סבירה. המצבור הגדול של בלוטות החלב מצוי בפנים, בחזה, בגב, בקרקפת ולכן האקנה מופיע באזורים אלו.

בלוטות החלב ממוקמות בבסיס זקיקי השיער והחלב שנוצר בבלוטה מופרש החוצה דרך פתח השיער לעור. הורמוני המין משפיעים על מנגנון זה בשתי דרכים: ראשית, דרך הגברת ייצור החלב בבלוטה. שנית, ישנה פגיעה בחלוקת התאים בפתח זקיק השערה, הגורמת להיווצרות פקק קרטין הסוגר על פתח יציאת החלב. כתוצאה מכל אלו, לא די שנוצר יותר חלב מהרגיל, אלא שהוא גם אינו יכול לצאת על פני העור. החלב הוא חומר שומני המהווה קרקע להתפתחות חיידקי האקנה. הצירוף של חלב, חיידקים וחומרי דלקת גודש את הבלוטה החסומה והיא עלולה להתפוצץ; תכולתה מתפזרת בתוך העור וגורמת תגובה דלקתית, וכאשר היא חולפת נוצרות צלקות.

שיבוש מאזן הורמונאלי

לאקנה גורמים נוספים כמו מתח, נטילת תרופות, הפסקת גלולות נגד הריון, הרגלי ניקיון של הפנים, שימוש בתכשירים קוסמטיים לא מתאימים לסוג העור ותזונה לא מאוזנת.

הנושא התזונתי, למשל, שנוי במחלוקת. אצל טבעונים, חולי סוכרת, או בעלי שומנים גבוהים בדם אחוז שכיחות האקנה דומה. מקובל היום לחשוב שאכילת גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים וצריכת פחמימות במנות גבוהות בבת אחת גורמים להחמרת התופעה, עקב שיבוש מאזן הורמונאלי. גם לגבי שוקולד חלוקות הדעות וישנם מחקרים המוכיחים כי צריכת שוקולד אינה גורמת לאקנה. יש לקחת בחשבון שאנו צורכים חטיפים וממתקים בזמן לחץ ותופעה זו כשלעצמה יכולה לגרום לאקנה.

סימני זיהוי

^^ראשים שחורים^^

בניגוד לדעה הרווחת, נקודות שחורות המופיעות על פי רוב באיזורי האף, הלחיים והסנטר אינן נגרמות מלכלוך. הגורם לראש השחור הוא סתימה של זקיק השערה בפקק שומני. כאשר הפקק מגיע אל פני העור, הוא בא במגע עם האוויר, מתחמצן והופך שחור.

^^ראשים לבנים^^

ראש לבן הוא פקק שומני סגור. הוא מופיע כבליטה קטנה מתחת לעור בצבע לבן או בצבע העור. חלק מהראשים הלבנים אמנם נעלמים מאליהם, אך אחרים הם "פצצות זמן" קטנות; בבוא זמנם הם יגדלו, ימתחו את דפנות זקיק השערה עד התפקעותן והחלב הלכוד יישפך אל רקמות העור שבסביבה. התרחשות זו תגרום להיווצרות תהליך דלקתי שיתבטא בפפולות אדומות (פצעונים אדומים).

^^פפולה^^

פפולה, או כפי שנהוג לכנותה פצעון, היא בליטה אדומה דלקתית קטנה. החלב שנשפך מהראש הלבן אל הרקמות השכנות מעורר את תגובת ההגנה של הגוף. כאשר הוא מזהה גוף זר, הוא שולח לאזור הבעייתי תאי דלקת (לדוגמא: תאים לבנים) ואלה נלחמים בזיהום; מכאן הנפיחות והצבע האדום. אודם הפצעון מעיד גם על על הגירוי הכימי שגורם החלב לרקמות העור המקיפות את הפפולה.

^^פוסטלות^^

נוכחותם של חיידקים באזור הופכת את הפפולה לפוסטולה (שתקרא בהמשך פצעון מוגלתי), שלפוחית המכילה נוזל מוגלתי. זהו סוג חמור יותר של אקנה והוא מעיד על נוכחות של זיהום. החיידקים ניזונים מעודפי החלב ומתרבים ובתוך כך הם מתערבים בפעילות הורמונלית של העור. בתגובה הגוף שולח לאיזור הנגוע צבא של כדוריות דם לבנות למלחמה בפולשים.

^^כיסתות (ציסטות)^^

השלב החמור ביותר בתהליך הדלקתי הוא בליטה גדולה, אדומה, המתהווה עמוק מתחת לעור; היא עלולה להכאיב ושורדת למשך זמן הנראה כנצח. כיסתה נוצרת כאשר נקבובית נסתמת לחלוטין. הפרשות החלב מצטברות ונדחקות פנימה לעבר בלוטות החלב, דבר הגורם להרחבתה עד ליצירת גוש הדוחק את שטח העור כלפי מעלה. כיסתות נחשבות כבעיה חמורה, מכיוון שהן עלולות להותיר על פני העור צלקות.

ד"ר זאב פם הוא מומחה לאקנה ואסתטיקה רפואית.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית
פורום רפואת עור אסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום