להראות טוב, להרגיש טוב יותר - חלק שני

(0)
לדרג

פרויקט בין-לאומי המיועד לאנשים העוברים טיפול במחלת הסרטן - כיצד מתמודדים עם השינויים הפיזיים?

מאת: דר' פרנסין רובינסון

לחלק הראשון של הכתבה

העור, נקיונו והטיפול בו

שמירה על ניקיון העור
חלק חשוב בטיפוח עור הפנים הינו ניקוי העור מלכלוך סביבתי המצטבר על העור מעודפי השומן תוך כדי מניעת התייבשותו. ככל שהפנים יהיו נקיות יותר והעור בעל מרקם אחיד יותר, כך מלאכת האיפור תתבצע טוב יותר. להלן תכשירי הניקוי והטיפוח לעור ואופן השימוש הנכון בהם:
סבון
במידה ובוחרים לנקות את העור בסבון, יש להשתמש באל - סבון המכיל לחות, בכדי למנוע את התייבשות העור. מומלץ להשתמש באל - סבונים מוצקים, כיוון שהם גורמים לפחות גירויי עור מהסבונים הנוזליים.

מסיר איפור ללא שומן
אם העור רגיש במיוחד, מומלץ להשתמש במסיר איפור לא שומני. כדאי להשתמש בתכשיר נוזלי, או בג'ל שאינם מכילים אלכוהול. לרוב ניתן לשים מעט מהתכשיר על צמר גפן, להסיר את האיפור, ואת השאריות לשטוף במים.

תחליב או קרם ניקוי
אם העור יבש במיוחד ניתן לבחור להשתמש בקרם, או בתחליב ניקוי. התכשירים האלו מנקים את העור ומעניקים לו לחות בו זמנית. התחליב משמש להסרת איפור, לכלוך ועור מתקלף, ומסייע לחילוף החומרים בתאי העור. כשהפנים נקיות יותר, העור בעל מרקם אחיד יותר,ואז מלאכת האיפור מתבצעת טוב יותר.

טונר (מי פנים)
בדרך כלל מי הפנים מיועדים להשלמת תהליך הניקוי לאחר השימוש בתחליב ניקוי. הם מסירים את שאריות התחליב והלכלוך מהעור, ומומלץ להשתמש אך ורק בתכשירים שאינם מכילים אלכוהול, בכדי למנוע את התייבשות העור. לפני השינה, יש להקפיד להסיר את כל שאריות האיפור.

קרם לחות
קרם הלחות שומר על איזון הלחות האופטימלית לעור הפנים ומקלה במצבי יובש. כל בוקר מומלץ למרוח קרם לחות, המכילה מסנן קרינה SPF 30 או יותר. יש למרוח קרם לחות פעם עד פעמיים ביום, ועל עור לח. לעתים קרם שמנוני הנמרח בבוקר, מונע את קיבוע האיפור על העור ולכן כדאי לנסות להשתמש בקרם לחות המכיל מסנן קרינה שאינו מכיל שומן oil free)). יש להניח לקרם להיספג בעור ולהתאפר לאחר שהתכשיר נספג. פתרון זה יעיל גם בקיץ וגם למי שסובלת מגלי חום.

ניקוי אזור הפנים והצוואר
יש להקפיד על ניקיון אזור הפנים והצוואר, באופן הבא: להשתמש בתחליב ניקוי, או קרם ניקוי, להניח נקודות קטנות של התחליב על המצח, האף, הסנטר, הלחיים והצוואר, ולעסות את האזור באצבעות נקיות במעגלים קטנים כלפי פנים. יש להסיר את התחליב באמצעות מטלית נייר רכה, או בד עדין.

אזור העיניים
בעדינות רבה, יש להניח נקודות קרם על העור לאורך עצמות העין. אין לשפשף, או לגרד את העור העדין באזור העיניים.

רצוי להשתמש במוצרים שאינם מגרים את העור ולהימנע ממוצרים המכילים חומצות שונות העלולים לגרות את עורך, דוגמת חומצות אלפא-הידרוקסי (AHA), רטינול, חומצה רטינואית, או ויטמין C בריכוזים גבוהים.

הדרכה באיפור הפנים טיפים שימושיים כדי 'להיראות טוב ולהרגיש טוב יותר':

קונסילר
הקונסילר משמש להסתרת עיגולים שחורים, נימים בולטים וכתמים. על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר יש למרוח נקודות קונסילר החל מהפינה הפנימית של העין ועד לקשתית (החלק הצבעוני), ולטשטש את הנקודות לכיוון הפינה החיצונית של העין. מומלץ לבחור גוון של קונסילר קרוב ככל האפשר לגוון העור הטבעי.

מייק-אפ
המייק אפ מחליק את הפנים ונותן נגיעה קלה של צבע. מכיוון שהטיפול במחלת הסרטן עלול לגרום לשינוי זמני בצבע העור, ניתן להשתמש במייק-אפ, על מנת לשמור על אחידות צבעו. רצוי לבחור מייק-אפ בגוון המתאים לצבע עור קו הלסת. את המייק-אפ יש להניח נקודתית על המצח, האף, הסנטר והלחיים באמצעות אצבעות נקיות, או ספוגית חד פעמית. יש להתחיל במרכז הפנים ולטשטש כלפי חוץ וכלפי מטה, ולהקפיד לטשטש היטב באזור קו השיער וקו הלסת. השימוש במייק-אפ בפנים, בצוואר ובמחשוף יוצר המשכיות בגוון ובמרקם העור, ומשווה מראה אחיד מהפנים כלפי מטה. שמירה על אחידות בצבע העור תפגין מראה אסתטי ומטופח. יש למרוח את המייק-אפ באזור המחשוף בשכבה דקה ובצורה קפדנית ואחידה בכדי לשמור על מראה טבעי. מומלץ להשתמש במייק-אפ בגוון אחד לכל האזורים.

פודרה
הפודרה מסייעת לקבע את המייק-אפ לפנים. יש להניח שכבה דקה של פודרה שקופה באמצעות צמר גפן נקי במספר נקודות ולמרוח כלפי מטה וכלפי חוץ, בתנועות החלקה, בכדי להסיר עודפי פודרה ולשמור על מראה אחיד. במידת הצורך, אם הכתמים לא נעלמו ניתן להוסיף שכבה של פודרה.

סומק
הסומק מקנה מראה בריא ומלא חיים. סומק למריחה יש לשים לאחר קרם היסוד ולפני הפודרה. אבקת סומק, לעומת זאת, יש לשים לאחר הפודרה. רצוי להשתמש בכמות קטנה של סומק, למרוח אותו על שקע הלחי, ולהקפיד לטשטש לאורך עצם הלחי, לכיוון האוזן, בתנועות כלפי מעלה.

גבות
הגבות מאזנות את העיניים ומדגישות את תווי הפנים האחרים. ניתן למלא גבות דקיקות, או ליצור מחדש גבות חסרות, באמצעות שימוש נכון בעיפרון גבות בגוון המתאים לצבע השיער. יש למצוא את נקודת ההתחלה, הקימור והסיום של הגבה, להחזיק את העיפרון במאוזן לאף, במקביל לפינה הפנימית של העין, ולצייר נקודה מעט מעל עצם הגבה. זוהי נקודת ההתחלה של הגבה.
תוך ישור מבט, יש להניח את העיפרון במקביל לקצה החיצוני של הקשתית (החלק הצבעוני של העין), ולסמן את הנקודה הגבוהה ביותר של קו הגבה. זוהי קשת הגבה. בכדי לקבוע את הקצה החיצוני של הגבה, יש להניח את העיפרון באלכסון, בין הפינה התחתונה של האף לבין הפינה החיצונית של העין, ולצייר נקודה. יש להקפיד שהקצה החיצוני לא יהיה נמוך מהקצה הפנימי, בכדי להימנע ממראה זועף. לאחר השגת הצורה הבסיסית הנכונה, יש לחבר את הנקודות עד ליצירת קו גבה במריחות קלות (עבה יותר בפינה הפנימית ודק יותר כלפי חוץ).
למראה טבעי ביותר, יש להשתמש בשני גוונים של עיפרון גבות גוון בהיר וגוון כהה. יש לסמן את קו הגבה בנקודות בהירות וכהות לסירוגין, ולחבר אותן בתנועות קלילות. אם הקו אחיד מדי, יש לטשטש בעדינות באמצעות מקלון כותנה.

צלליות
הצלליות מאפשרות דרך פשוטה וקלה להבהיר את המראה. רצוי לבחור צלליות בגוון טבעי בגימור מט, ולמרוח צללית בגוון בהיר יותר על כל העפעף, החל מהריסים ועד הגבות. ליצירת קו מתאר ולהדגשת הצורה הטבעית של העין, ניתן להוסיף צבע בגוון כהה יותר בקמט העין, ובתנועה כלפי חוץ למרוח אותו לפינה החיצונית של העפעף ובחזרה לאורך קו הריסים, עד האישון, ולטשטש היטב כדי לרכך את התוצאה.

עיפרון עיניים
עיפרון עיניים מדגיש את קו הריסים ויוצר אשליה של ריסים מלאים. באמצעות עיפרון עיניים (או אייליינר נוזלי) ניתן לצייר נקודות קטנות לאורך בסיס העפעף. הנקודות אמורות להיות גדולות יותר לכיוון הפינה החיצונית של העין, ותורמות למראה של ריסים מלאים. יש להתחיל בפינה החיצונית של העין, ולחבר את הנקודות בבסיסו של קו הריסים, תוך שמירת מרחק קטן בין הנקודות לבין הקו. יש לטשטש בעדינות את התוצאה על ידי מקלון כותנה. את הצלליות יש למרוח מעל עיפרון העיניים.

מסקרה
המסקרה מקנה מראה מלא לריסים דלילים ומדגישה את העין. יש להתחיל בצד הפנימי של הריסים העליונים, ולאחר מכן בצד התחתון ולמרוח את המסקרה בעדינות לאורך הריסים התחתונים. המסקרה, יותר מכל מוצר קוסמטי אחר, מועדת לזיהום. על כן מומלץ להשתמש במסקרה חדשה עם תחילת הטיפול. לכל אישה מומלץ להחליף את המסקרה אחת ל- 3 חודשים. במהלך הטיפול, מומלץ להחליף את המסקרה לעיתים תכופות יותר, בכדי למנוע זיהום אפשרי. אין לנער את מכחול המסקרה פנימה והחוצה, מכיוון שכך נכנס לתוך המיכל אוויר, הגורם להתייבשות המוצר. עדיף לסובב את המכחול מספר פעמים בתוך המיכל.

טיפים לאיפור נכון של עיניים קטנות
עיפרון- לא מומלץ לתחום בעיפרון שחור מתחת לעין, מאחר וזה יוצר תחושה של הקטנת העין. מומלץ להשתמש בעיפרון בצבע לבן היוצר אשליה של עין גדולה יותר.
צלליות- יש לאפר בצלליות כהות מסביב לעין.
מסקרה- יש למרוח מסקרה על הריסים העליונים והתחתונים.

טיפים לעיניים נפולות/בוכיות (יורדות)
עיפרון- מתאים עיפרון כהה (ירוק,כחול, חום או שחור) "המרים ואוסף" את העין כלפי מעלה.
צלליות - בשליש החיצוני של העין מומלץ להשתמש בצלליות כהות, העולות בזווית כלפי מעלה.
מסקרה- יש למרוח רק על הריסים העליונים.
אייליינר- מומלץ למרוח קו נפרד מהעין המתחיל לעלות בקצה העין.

תוחם שפתיים
תוחם השפתיים מגדיר את השפתיים ומונע מריחה של השפתון. יש לצייר את קו המתאר של השפתיים באמצעות עיפרון לשפתיים, בגוון מתאים לשפתון, להתחיל באמצע השפה, ולצייר את קו השפה בתנועות עדינות לכיוון הפינות.

שפתון
השפתון משפר את מראה הפנים ומעלה את המוראל, גם מבלי שימוש באיפור נוסף. רצוי לבחור בשפתון שומני המועשר בלחות, בגוון הדומה לסומק. שכבה דקה של 'ליפ גלוס' מציעה הגנה נוספת לשפתיים יבשות. לשפתיים יבשות אף מומלץ למרוח לפני השינה קרם לחות מיוחד לשפתיים, ובבוקר לעסות אותן בעזרת מקלון כותנה לח, בכדי להסיר את תאי העור המתים.

חשוב לזכור כי ניסיון באיפור הינה אמנות נרכשת.

במידה ומופיעים על פני העור כתמים, או שינויי צבע נוספים מומלץ לפנות לרופא עור להתייעצות.

הדרכה בטיפוח השיער

חלק מהתרופות הניתנות במסגרת הטיפול הכימי עלולות להשפיע על תאים בריאים, כגון תאי השיער. ייתכן וכל השיער ינשור, ייתכן ויהפוך דליל, ייתכן ויופיעו קרחות, וייתכן שכלל לא ינשור. נשירת שיער היא כמעט תמיד זמנית. השיער צפוי לצמוח בחזרה לאחר תום הטיפול.
טיפול בקרינה משפיע על השיער רק באזורי הטיפול.

כיצד להתכונן לנשירת שיער
תספורת קצרה מחמיאה יותר - עם תחילת הנשירה רצוי לעבור לתספורת קצרה יותר. לא מומלץ לגלח את השיער לגמרי, טרם נשירתו המלאה. יש לשמור על ניקיון השיער והקרקפת בעזרת שמפו עדין ומרכך. יש לספוג את המים בעדינות בעזרת מגבת. אין לשפשף את הקרקפת, או לעשות שימוש במייבש שיער, מכשיר סלסול, או מכשיר החלקה. יש לסרק ולהבריש בקביעות, גם בעת נשירה. יש לישון על כרית עם ציפית חלקה דמוית סאטן, כדי למזער תלישה של השיער. יש להגן על הקרקפת מהשמש באמצעות כובע. יש להימנע משימוש בחומרים מחמצנים לצורך צביעת השיער בזמן הטיפול ולאורך תקופה של כחצי שנה מתום הטיפול.

פיאות
קיימות פיאות במגוון של סגנונות וצבעים, מוכנות, או בהזמנה אישית. לכל סוג של פיאה סינתטית, טבעית, או משולבת - יתרונות וחסרונות. בתכנית 'להיראות טוב...להרגיש טוב יותר' מעניקים לאישה טיפים חשובים בבחירת פיאה ומספר עצות מועילות לשמירה, עיצוב ותחזוקה נכונה של הפיאה כך שתחמיא לה ביותר ואף תישמר לאורך זמן.

צעיף
צעיף הוא חלופה יצירתית ומגוונת לפיאה. רצוי לבחור צעיף כותנה, תערובת כותנה, או משי מלאכותי משי ופוליאסטר נוטים להחליק. כדאי להשתמש ביותר מצעיף אחד ליצירת שילוב של דוגמאות וצבעים. לכיסוי ראש בסיסי, רצוי לבחור בצעיף מרובע של 60-70 ס"מ.

כובע
כובע הוא חלופה אופנתית לפיאה. ניתן לחבוש כובעים לבד, או כתוספת לכיסוי ראש או 'בנדנה'. תוכלי להשתעשע עם סוגים שונים של כובעים, החל מכובע קש עם שוליים וכלה בברט.

הדרכה בטיפוח הציפורניים

כימותרפיה גורמת לפעמים לשינויים קלים וזמניים בציפורן, או במיטת הציפורן, לרבות לציפורניים שבירות, סדקים, שינוי צבע, שינוי בקצב הצמיחה, רגישות יתר והיפרדות של הציפורן ממיטת הציפורן. ככלל, יש לשמור על ציפורניים קצרות במהלך הטיפול. חשוב להשתמש בקרם מיוחד לאזור, המרכך אותו ומגן עלו מפני יובש, סדקים ורגישות, ולהשתמש בקרם ידיים המועשר בלחות. למראה בריא, רצוי להשתמש בלכה בצבע טבעי, בעיקר בגווני הוורוד ולהימנע מגוונים צהובים המדגישים את השינויים בצבע הציפורן. במהלך הטיפול אין להשתמש בציפורניים מלאכותיות (על בסיס אקרילי או בניית ציפורניים). העלולות להגדיל את החשיפה לפטריות וזיהום חיידקי או ויראלי.

בואו לדבר על כך בפורום עור
ובפורום סרטן השד

קוסמטיקאיות, מאפרים וספרים מכל רחבי הארץ המעוניינים להתנדב לפרויקט, וכן חברות המעוניינות לתרום מוצרים מוזמנים לפנות לאגודה למלחמה בסרטן בטלפון 03-5721618

הכותבת, דר' פרנסין רובינסון, מנהלת בהתנדבות את פרוייקט 'להיראות טוב....להרגיש טוב יותר' בישראל, החלימה מסרטן השד ומתנדבת בארגון "יד להחלמה" של האגודה למלחמה בסרטן, המורכב מנשים שהחלימו מסרטן השד המושיטות יד תומכת לנשים שזה עתה חלו ומוכיחות שגם במאבק זה אפשר לנצח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום