להראות טוב, להרגיש טוב יותר - חלק ראשון

(0)
לדרג

פרויקט בין-לאומי המיועד לאנשים העוברים טיפול במחלת הסרטן - כיצד מתמודדים עם השינויים הפיזיים?

מאת: דר' פרנסין רובינסון

הפרויקט מבוסס על מודל בינלאומי מצליח הנקרא 'Look Good... Feel Better' המיושם בהצלחה ברחבי הארץ והעולם. הפרויקט בארץ מופעל בחסות ובמסגרת האגודה למלחמה בסרטן. התכנית המיוחדת מציעה הדרכה וייעוץ בתחום הטיפוח, האיפור והתדמית, ומדריכה אותן כיצד להתמודד עם השינויים החיצוניים בעור הגוף והפנים, נשירת שיער, ושינויים בציפורניים המתרחשים כתוצאה מהטיפולים האונקולוגיים. מוצרי הקוסמטיקה והציוד נתרמים על ידי חברות שונות והטיפול הקוסמטי ניתן בהתנדבות. הפרויקט אינו פועל לקידום מוצר, או שם מסחרי כלשהם ואינו ממליץ על כאלו, אלא על עקרונות המסייעים לקידום הטיפוח והתדמית האישית של החולה. המסגרת בה מוענקים לחולות הסרטן יעוץ תדמיתי, טיפולי טיפוח, איפור וקוסמטיקה, פועלת כאשר הקו המנחה הוא לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי הקשורות במראה החיצוני, לשפר את ההרגשה האישית ואת הדימוי העצמי וכך לסייע לחולה להתמודד טוב יותר עם מחלתה. האמונה הבסיסית היא שהקדשת תשומת לב למראה האישי, שמירה על הופעה נאה ומטופחת ולבוש מסודר מבטאות יותר מכל את הרצון האמיתי של החולות במאבקן על החיים, והוא להחלים במהרה ולחזור לאורח חיים תקין.

התמודדות יעילה עם השפעות הכימותרפיה והטיפול הקרינתי

הטיפולים העיקריים בהם נעשה שימוש במחלות הסרטן הינן כימותרפיה וטיפול בקרינה. כימותרפיה הינה טיפול תרופתי כימי, הניתן כנגד מחלת הסרטן. טיפול בקרינה, לעומתו, הינו שימוש בקרינה בעלת אנרגיה גבוהה, על מנת להרוס את תאי הגידול הממאיר. אופן התגובה של כל אחד לטיפולים אלו שונה וייחודי לו. יחד עם זאת, אלו תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של כימותרפיה, או טיפול בקרינה, המשפיעות על המראה החיצוני.

שינויים בעור

פיגמנטציה, שינוי צבע או שינוי מרקם, יובש, גירוי, קשקשים, התקלפות, ועיגולים כהים מתחת לעיניים.

נשירת שיער

שיער הראש, שיער הפנים (כולל גבות וריסים), שיער הגוף, נשירה חלקית או מלאה.

פנים נפוחים

עקב הצטברות נוזלים, עליה במשקל.

שינויים בציפורניים

שינוי במרקם, במראה ובקצב צמיחה של הציפורן, היפרדות הציפורן ממיטת הציפורן, הופעת כתמים

כימותרפיה

לבעלי עור יבש מומלץ להשתמש במים פושרים לרחיצת הפנים, למרוח על עורם קרם לחות מספר פעמים ביום, להימנע משימוש בקרמים המכילים הידרו-קורטיזונים, ולהימנע מחשיפת העור לשמש.

קרינה

במהלך הטיפול בקרינה חשוב מאוד להימנע מחשיפת העור לשמש. אין להסיר את הסימנים שסימן הרופא, או הטכנאי על העור. יש להקפיד לנקות את אזור הטיפול במים פושרים ללא סבון, ולייבשו בטפיחות קלות. אין להשתמש במוצרי קוסמטיקה, בשמים או דאודורנטים באזור הטיפול מבלי לקבל את אישור הרופא לכך. כאשר משתמשים בדאודורנט יש לבחור תכשיר שאינו מכיל אלומיניום ואלכוהול, ובמקרה של גירוי באזור הטיפול מומלץ לפנות לרופא.
שימוש בכמות קטנה של עמילן תירס (קורנפלור) במקום טלק, 3-4 פעמים ביום עשויה לעזור באזורים בהם העור מגורה.
יש להשתמש רק באותם מוצרים שנרשמו או אושרו על ידי הרופא, אין לגרד את העור באזור הטיפול, אין לחשוף את אזורי הטיפול לטמפרטורות קיצוניות (כריות חימום או שקיות קירור), ואין לגלח את האזור המטופל במהלך הטיפול עד להחלמה מלאה של העור. אם אין מנוס מגילוח, יש להשתמש במכונה חשמלית. אם העור עדיין מגורה לאחר תום הטיפול בקרינה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל על שימוש בקרם לחות ובקרם הגנה מתאימים. על כל סימן של זיהום, או שינוי בצבע העור יש להודיע מיד לרופא.

שמירה על היגיינה אישית

המערכת החיסונית של החולה עשויה להיות חלשה מהרגיל במהלך הטיפול במחלת הסרטן ועל כן יש להקפיד להשתמש במוצרי הקוסמטיקה בצורה היגיינית בכדי למנוע התפתחות זיהום.

ידיים ומוצרים

ידיים
רחיצת ידיים הינה צעד ראשון וחיוני לטיפוח עור הגוף. יש לנקות את הידיים עם חומר חיטוי, או לרחוץ אותן במים חמימים וסבון אנטי בקטריאלי.

ספוגיות, מברשות וכלים אחרים
יש למרוח את הקרמים באמצעות כלים חד פעמיים בלבד (צמר גפן, ספוג, מקלון כותנה, או פד) ולהקפיד לזרוק לפח לאחר השימוש.

מוצרים
חשוב להשתמש במרית, או כלי נקי אחר, להוצאת המוצרים מהאריזה (במקום באצבעות חשופות). אין להשתמש פעמיים במוצר שנועד לשימוש חד פעמי, ויש להקפיד לסגור בחוזקה את המכסה לאחר השימוש. אין לחלוק את מוצרי האיפור האישיים יחד עם מוצריהן של נשים אחרות. בזמן בדיקה וניסוי של מוצרים חדשים בחנות יש לבדוק אותם קודם לכן על כף או פרק היד, ולא ישירות על הפנים.

השמש והעור

הגנה מהשמש
הטיפול במחלת הסרטן עשוי להגביר את רגישות עור האישה לשמש, לכן על החולה להימנע מחשיפה לשמש, ולפני כל יציאה להקפיד למרוח קרם הגנה מפני השמש. חשוב להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-17:00, בהן קרני השמש חזקות ביותר.
יש להשתמש בקרם הגנה בעל מקדם SPF 30 או יותר, ולבחור קרם הגנה המבטיח הגנה מרבית מפני קרני UVA ו- UVB. את הקרם יש למרוח על כל האזורים החשופים, לרבות השפתיים, האוזניים, הראש והעורף (אלא אם כן ניתנו הנחיות אחרות מהרופא). יש לחבוש כובע עם שוליים רחבים, להקפיד על לבישת ביגוד ארוך ומגן, ולהרכיב משקפי שמש המגנים מפני קרני UVA ו- UVB. אין להשתמש במיטות שיזוף.

הדרכה בטיפוח העור
קרוב לוודאי שבמהלך הטיפול העור יהפוך ליבש ורגיש יותר, ללא קשר לסוג העור שהיה לחולה לפני הטיפול . להלך מספר עצות לשמירה על עור מטופח:

עור יבש
יש להשתמש בתחליב, או קרם ניקוי עדין, ובמוצרים עדינים שאינם מכילים אלכוהול.

עור רגיש
יש לקבל אישור מהרופא לפני שימוש בקרם הגנה, קרם קוסמטי כלשהו, בושם, או דאודורנט באזור הטיפול, ואין לגלח את אזור הטיפול עד לאחר תום הטיפול והחלמה מלאה של העור. אם אין מנוס מגילוח, יש להשתמש במכונה חשמלית.

בואו לדבר על כך בפורום עור
ובפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום