כאב גב? גם תרופת דמה עוזרת

(0)
לדרג

האם הגורמים לכאב כרוני, פיזיולוגיים בלבד? לא בטוח! נטילה מודעת של תרופת דמה, ללא חומר פעיל, הובילה להפחתה של כ-30% בעצימות כאב כרוני בגב תחתון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בחולים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים הנוטלים באופן מודע טיפול דמה (פלסבו, חומר שאינו כולל מרכיב פעיל) תתכן הקלה בכאבים ובמוגבלות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, כפי שפורסמו לאחרונה בכתב העת Pain.

במסגרת המחקר, 42 משתתפים התבקשו ליטול במשך שלושה שבועות רק את הטיפול הקבוע שלהם (קבוצת ביקורת) ו-41 משתתפים התבקשו לכלול גם טבליות פלסבו פעמיים ביום (קבוצת פלסבו). קפסולות הפלסבו מולאו בצלולוז (מרכיב חסר פעילות הנפוץ בתרופות). הטיפול הקבוע הקודם כלל נטילת תרופות קודמות להקלה על כאבי גב תחתון, דוגמת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או אקמול.

הפחתת משמעותית יותר בכאב עם נטילת הפלסבו

התוצא העיקרי המשולב כלל משלב של מדד חומרה לפי שלושה מדדים להערכת כאב: מקסימלי, מינימלי ורגיל. תוצא עיקרי משולב נוסף כלל הפרעה בתפקוד הגב, כפי שנקבע לפי שאלון Roland Morris Questionnaire. כעבור שלושה שבועות, תועדה ירידה גדולה יותר במדד הכאב המשולב בקבוצת הפלסבו, בהשוואה לקבוצת הביקורת (שינוי מתחילת המחקר של 28% לעומת 5%, בהתאמה).

מהו סוד כוחה של תרופת הדמה? (אילוסטרציה shutterstock)
מהו סוד כוחה של תרופת הדמה? (אילוסטרציה shutterstock)

מדדי הכאב מקסימלי והכאב רגיל ירדו ב-30% בקבוצת הפלסבו. באשר לכאב מינימלי, המדדים עלו בקבוצת הביקורת. בנוסף, בקבוצת הפלסבו תועדה ירידה של 29% במוגבלות על-רקע כאב, בהשוואה לירידה של 0.2% בקבוצת הביקורת.

מודעות לנטילתה של תרופת דמה

כאשר נשאלו אודות טבליות הפלסבו, 30 מבין 33 המשיבים ציינו כי הטיפול לא כלל מרכיב פעיל, עדות לכך שהם הבינו כי נטלו תרופת דמה. (מעניין לציין כי 21 מאלו דיווחו בתחילת המחקר כי הם סקפטיים או מאמינים רק במעט כי תהיה תועלת לפלסבו). בתום שלושת השבועות הראשונים, 30 משתתפים בקבוצת הביקורת הסכימו לחצות לקבוצה השנייה לנטילת הפלסבו. בתום שלושה שבועות נוספים, החוקרים זיהו ירידה מאוד משמעותית בכל המדדים שנבחנו בקבוצה זו.

ממצאי המחקר מעידים כי נטילה באופן מודע של טבליות פלסבו עשויה להשפיע לטובה על מדדי כאב ומוגבלות בחולים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים. זהו המחקר הראשון שהדגים תועלת קלינית אפשרית לטיפול זה באוכלוסיית חולים זו. עם זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית.

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום