השמנת יתר: סיכון בהרדמה

(0)
לדרג

הרדמת חולים הסובלים מהשמנת יתר לפני ניתוח עלולה להיות מורכבת יותר, אך תחום ההרדמה התקדם מאוד וכיום לרופאים מגוון אפשרויות להרדמה לחולים בסיכון

מאת: מערכת zap doctors

שלב ההרדמה בכל ניתוח הוא חלק מרכזי וחשוב ממכלול הגורמים להצלחה בפעולה כירורגית. המטרות של פעולת ההרדמה הן רבות: להגן על המנותח מפני סטרס ניתוחי, להביא למצב של שינה מלאכותית, למנוע כאב שהוא תוצאה של פגיעה רקמתית, לגרום רפיון שרירים כדי שלמנתח יהיה קל יותר לבצע את הפעולה, ובנוסף לשמור על תפקוד תקין של מערכות הגוף. לשם כך, על הרופא המרדים לשלב מספר תרופות הרדמה שכל אחת מהן מכוונת למטרה אחרת.

יש מקרים שבהם המנותחים נמצאים בסיכון מוגבר בהרדמה. מדובר על מצבים שונים, ובהם: אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו מחלות לב או ריאות, קשישים, אנשים הסובלים מעודף משקל רב ועוד. לקראת הניתוח, הרופא המרדים בודק את המטופל, מבקש לפי הצורך בדיקות נוספות או שינוי בטיפול כדי להביא את החולה לניתוח במצבו האופטימלי, וכן מחליט על הליך ועל סוג ההרדמה בהתאם לממצאים ולסיכון ההרדמתי והניתוחי.

הרדמה
הרדמה

הקשיים בהרדמת חולים הסובלים מהשמנת יתר

"קיימים מספר גורמים המחייבים התייחסות שונה לחולים עם השמנת יתר", אומר ד"ר מיכאל רודין, מנהל מחלקת ההרדמה במרכז הרפואי העמק, ומפרט:

1. השמנת יתר עצמה היא מצב העלול לגרום לשינויים חולניים בגוף, כגון פגיעה במערכת הנשימתית, גדילת יתר של שריר הלב, הפרעות בשינה וכדומה.

2. במקרים רבים חולים הסובלים מהשמנת יתר סובלים גם ממצבים חולניים נלווים כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ועוד.

3. אנשים עם השמנת יתר סובלים לעתים מחסימת נתיב האוויר אפילו בזמן שנתם הרגילה. הבעיה הזאת מחמירה עוד יותר כאשר הם מקבלים תרופות הרדמה ושיכוך כאבים.

4. אצל חולים עם עודף משקל רב ישנה רגישות יתר של מרכז הנשימה לתרופות הרדמה, כלומר שימוש בלתי מושכל בתרופות הרדמה עלול לגרום להפחתת מספר הנשימות ועד מצב של דום נשימה.

5. רוב חומרי ההרדמה מצטברים ברקמת השומן, ולכן התעוררות מהרדמה עלולה להתארך.

למרות מגוון הבעיות, ד"ר רודין מרגיע ואומר כי "תחום ההרדמה המודרנית מתקדם מאד ובידינו נמצאים כיום כל האמצעים והחומרים הדרושים להרדמה בטוחה.

בהרדמה אצל חולים עם השמנת יתר משתמשים היום בתרופות המורחקות מהגוף מהר וכמעט אינן מצטברות ברקמה השומנית. כלומר, הן מפסיקות להשפיע כמעט באופן מיידי ברגע שמפסיקים לתת אותן. לדוגמה, יש תרופה לשיכוך כאבים הניתנת בהזלפה רציפה תוך ורידית והשפעתה נפסקת ברגע שעוצרים את הזלפתה. דוגמה אחרת - תרופה חדשנית בשם סוגמדק מאפשר להפסיק את השפעת תרופות משתקות שרירים באופן מיידי. כך שהחולה הסובל מהשמנת יתר יכול לעבור את ההרדמה בצורה בטוחה.

מעקב צמוד

במהלך ההרדמה עלולות להיגרם בעיות בנתיב האוויר ובמערכת הנשימה, ולכן הליך ההרדמה דורש מיומנות רבה מצד הרופא המרדים. לעיתים נדרש גם ציוד מיוחד המסייע להחדרת צנתר אל קנה הנשימה ולניטור של תפקוד של מערכות הגוף השונות. הרופא המרדים נמצא צמוד למנותח מרגע הכנסתו לחדר הניתוח ועד שהוא מעביר את החולה בביטחון לחדר התאוששות. בזמן שהכירורג מבצע את הניתוח, לרופא המרדים יש אחריות כבדה לדאוג לבריאותו ולשלמותו של המנותח, כולל מעקב אחרי המוניטור, שמירה על נתיב אוויר ותפקודי המערכות החיוניות כמו מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם, וכן ויסות של הרכב הדם והנוזלים בגוף. במקרה הצורך הרופא המרדים משתמש בתרופות נוספות כדי להחזיר את המערכות למצבן המאוזן.

"למרות החומרים המתקדמים והבטוחים בתחום ההרדמה, הרבה מאד תלוי בניסיונו של הרופא המרדים", מסביר ד"ר רודין. "לכן במצבים של ניתוחים אצל חולים הנמצאים בסיכון גבוה להרדמה, כמו לדוגמה חולים הסובלים מהשמנת יתר, תמיד יהיה רופא מרדים מנוסה שישגיח על הנעשה".

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום