"ריסטרט" לאורח חיים בריא

(9)
לדרג

דיאטה - OUT! שינוי אמיתי באורח החיים בליווי רב-מקצועי בכל זמן ובכל מקום- IN! תוכנית O2Start במרכז הבריאות O2 הראשונה והיחידה מסוגה בעולם - תצעיד אתכם להצלחה. צרכנות רפואית

מאת: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors

בואו נודה על האמת, דיאטות לא עובדות. על פי הסטטיסטיקה, 95% מהאנשים שעשו דיאטה עצמאית חזרו - בטווח של עד 5 שנים - למשקלם הקודם ואף העלו אותו מעבר לכך. זה לא מפליא. בעידן האינטרנט והמידע הנגיש, כל אחד יכול למצוא לעצמו תכניות דיאטה, תזונה ופעילות גופנית. ובכל זאת: איך ניתן לדעת מהי התכנית המתאימה ביותר? מה הגוף באמת צריך? ומעבר לכך - איך ממשיכים להתמיד ומשנים את אורח החיים?

מהי תכנית בריאות מותאמת אישית?

O2Start היא תכנית בריאות חדשנית ופורצת דרך - פרי פיתוח של ד"ר חורש דור-חיים, פיזיולוג קליני ומנהל מרכזי הבריאות ורפואת הספורט O2. מדובר בתוכנית מדעית המשלבת את חזית הטכנולוגיה הדיגיטלית לניטור ובקרה של מערכות הגוף. התכנית מותאמת אישית ומנוהלת במסגרת מרכזי הבריאות של O2 בהיקף לאומי. "הסניפים המרכזיים של O2 ממוקמים באוניברסיטה בגבעת רם ובהדסה הר הצופים, אולם תכנית הבריאות מאפשרת לכל אדם, בכל זמן ובכל מקום לקבל משוב וליווי של צוות מקצועי בכיר, בזכות הטכנולוגיה דיגיטלית החדשנית שפיתחנו" אומר ד"ר חורש. O2 מעמיד לרשות לקוחותיו את צוות המומחים הרב תחומי הבכיר ביותר - בנושאי בריאות, רפואת ספורט, פיזיולוגיה של המאמץ, תזונה וכושר גופני.

O2 הוקם ע"י ד"ר חורש דור-חיים, יחד עם ד"ר שמואל לוינגר, המייסד והמנהל הרפואי של רשת "עיניים" והקרדיולוג פרופ' וייס בשנת 2008. תכניות הפעילות שלו כוללות ליווי אישי צמוד של מומחים בתחומי הבריאות, התזונה והכושר - בכל זמן ובכל מקום - דרך אפליקציה ייחודית. התוכנית מבוססת על מחקר מדעי ועל על התפקוד הפיזיולוגי של מערכות הגוף והטכנולוגיות המתקדמות ביותר לאבחון, בקרה ומשוב על התפקוד הפיזיולוגי של הגוף.

תכנית הפעילות של O2 כוללת ליווי אישי דרך אפליקציה ייחודית. צילום: thinkstock
תכנית הפעילות של O2 כוללת ליווי אישי דרך אפליקציה ייחודית. צילום: thinkstock

איך זה עובד, בפועל?

התוכנית החדשנית משלבת התאמה אישית של תכנית תזונה, פעילות גופנית ואף בעת הצורך התאמה תרופתית מדוייקת ושיקום. אבחון מדעי רב מערכתי אותו מבצע ד"ר חורש מאפשר להתאים באופן האישי והמדויק ביותר את תכנית הבריאות לאדם - ובו בעת הטכנולוגיה הדיגיטלית והקדמה מאפשרת ללוות את המשתפים בהתאמה לאורח החיים המודרני עד להשגת היעדים הרצויים: ירידה במשקל, השטחת הבטן, השגת יעדי כושר גופני, טיפול בשומני דם, לחץ דם, סוכרת ואפילו שיקום לב.
בתכנית מספר שלבים:

שלב בדיקות והערכה: בשלב הראשון, עובדים בדיקת MFT, המאפשרת לסקור ולמפות את המצב הגופני. בשונה מבדיקות אצל רופא המשפחה, או במרפאה אחרת בקופ"ח, בדיקת ה-MFT סוקרת את מצב מכלול מערכות הגוף, מאתרת גורמי סיכון למחלות קשות, את החוזקות, החולשות והכשלים של כל אחת ממערכות הגוף, כגון: מערכות הלב, נשימה כלי הדם, המצב המטאבולי, השרירי ועוד.

שלב התאמת התכנית: המדדים הרפואיים המדויקים מאפשרים לצוות התכנית "לתפור" לכל אדם את התוכנית הספציפית המתאימה לו, הכוללת תזונה מותאמת אישית (מה לאכול, כמה קלוריות, האם לאכול יותר חלבון/ שומן/ פחמימות...), אימון גופני; ולעתים, גם טיפול תרופתי - אם יש במידת הצורך.

שלב היישום: במסגרת של 3 חודשים: בדיקות; מפגש אישי עם אנשי המקצוע השונים; ולסיום - בקרה. מחקרים רבים הוכיחו כי הבעיה המרכזית באי-הצלחה בשמירה על אורח חיים בריא לאורך זמן, היא השלב היישומי (אין זמן/ אין מוטיבציה/ קשה להתמיד וכו'). בדיוק על הבעיה הזו עונה הטכנולוגיה החדשנית ביותר בעולם, עליה מבוססת התוכנית.

מהי המשמעות של ליווי צמוד במרחק נגיעה?

הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לצוות אנשי המקצוע (דיאטנים, רופאים, פיזיותרפיסטים ופיזיולוגים) לתרגם את תכנית הבריאות האישית שהכינו בתהליך הבדיקות - דרך האפליקציה המתקדמת המותקנת בטלפון הנייד של האדם - ולהעניק לו משוב ותמיכה באופן יומיומי.

התכנית בנויה בצורה הדרגתית והיא מאפשרת למשתתף לקבל משוב ולהעביר משוב מתקדם (למשל: לצלם את הארוחה - ולשלוח את התמונה ישירות לדיאטנית...), להתייעץ בצ'ט אישי עם אנשי המקצוע, לקבל סרטוני וידאו קצרים (למשל: סרטונים של תרגילי כושר), לשתף את החוויות מהתהליך עם קהילת מטופלים אחרים וכו'.

במרכזי O2 נמצא צוות המומחים, המקבל דיווח און-ליין רחב היקף - חלקו מהדיווח השוטף של האדם; וחלקו באמצעות חיוויים חכמים, העוקבים אחר המדדים השונים (כגון: זמן השינה, מספר צעדים ביום, דופק; ואף הפרעות קצב ורמת הסוכר בדם). הדיווח מאפשר לאנשי המקצוע לראות את הנתונים, להבין את הקושי, לבדוק כי התכנית מתאימה - ולתת משוב יומיומי, תוך הענקת מוטיבציה להמשך התהליך.

האם התוכנית ערוכה לתת מענה גם למי שמתמודד עם בעיות רפואיות?

אכן, הטכנולוגיה החכמה יודעת לעקוב גם אחרי המדדים השונים של אנשים עם בעיות רפואיות.

כך, למשל: מי שסובל מיתר לחץ דם - יכול להתחבר למערכת באמצעות ממשק BLUETOOTH, כך שהצוות יוכל לעקוב אחר לחץ הדם שלו לכל אורך היום - ולהתאים לו טיפול תרופתי, תזונה וכושר; מי שסובל מהפרעות בקצב הלב - יתחבר לשעון מיוחד המשדר א.ק.ג, לצוות המומחים; חולי סוכרת - מחוברים לאפליקציה עם מד סוכר, כך שהצוות יכול לראות את הקשר המיידי בין התזונה, האימון וכו' - לרמות הסוכר, להצליב את המידע ולהתאים את התכנית.

התוכנית החדשנית משלבת התאמה אישית של תכנית תזונה. צילום: thinkstock
התוכנית החדשנית משלבת התאמה אישית של תכנית תזונה. צילום: thinkstock

כיצד התוכנית תומכת באימוץ אורח חיים בריא כדרך חיים?

עד היום למעלה מ-90% מהמטופלים - הצליחו לעשות שינוי אמיתי באורח החיים שלהם, לשנות את ההרגלים הלא-בריאים ולהתמיד בכך לאורך זמן. המשתתפים - מדווחים כי הליווי הצמוד והמשוב המידי והאישי - הם אלה שסייעו להם בהתמדה בפעילות גופנית והקפדה על תכנית התזונה.

לסיכום: העתיד כבר כאן. תכנית O2Start היא תכנית הבריאות המובילה את חזית הטכנולוגיה והמדע בישראל ובעולם. בימים אלה, עובדים במרכז החדשנות של O2 על המשך הפיתוח של התכנית - במטרה להוסיף תכנים בתחומי בריאות ורפואה נוספים שונים (כגון: מעקב אחר נשים בהריון; התאמת תזונה לפי בדיקות גנטיות; מעקב אחר חולי סוכרת; תכנית דיגיטלית לשיקום לב מרחוק - תכנית שתיכנס עבור חולי לב לסל הבריאות, עוד השנה).

בחלק מהפוליסות של הביטוחים הרפואיים קיימת אפשרות להחזרים כספיים על בדיקות MFT.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום