תוחלת חיים בריאה: מה הסוד?

(2)
לדרג

חולמים על שיבה טובה, ללא סיבוכים רפואיים? משקל תקין, פעילות גופנית, תזונה בריאה והפחתת סטרס - יסייעו לכם להגיע עד 100 ולהרגיש כמו 20

ד"ר מזרחי אלי
רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה

לאחרונה התפרסם דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2016, שכלל נתונים על בעיות שונות במדינה; ובנוסף, פורסמו נתונים גם על תוחלת החיים בכלל ולראשונה גם נתונים על תוחלת החיים הבריאה.

מהי תוחלת חיים?

ההגדרה של תוחלת חיים היא מספר השנים הממוצע שאדם צפוי לחיות מלידתו, או מגיל מסוים - בהנחה ששיעורי התמותה הקיימים לא ישתנו. בתחום הרפואה, מחשבים את תוחלת החיים ביחס לשתי נקודות זמן : מרגע הלידה של האדם ומרגע הגיעו לגיל 65 (שבו מתחיל הגיל השלישי).

לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

מרגע הלידה - תוחלת החיים של נשים בישראל היא 84.5 שנים בממוצע; תוחלת החיים של גברים בישראל, מרגע הלידה היא 80.8 שנים בממוצע.

מגיל 65 - תוחלת החיים של נשים בישראל היא 21.9 שנים בממוצע; תוחלת החיים של גברים בישראל מגיל 65 היא 19.7 שנים בממוצע.

בהשוואה לשנת 2015, עלתה תוחלת החיים בישראל בארבעה חודשים בסה"כ: בחצי שנה בגברים; ובחודש בנשים.
מבחינת תוחלת החיים, ממוקמת ישראל במקום ה-11 מבין מדינות OECD.


פעילות גופנית יכולה להגדיל בכ-5 שנים את תוחלת החיים. צילום: שאטרסטוק

פעילות גופנית יכולה להגדיל בכ-5 שנים את תוחלת החיים. צילום: שאטרסטוק

מהי תוחלת חיים בריאה? מה בינה לבין "סתם" תוחלת חיים?

בשנים האחרונות, גוברת ההתעניינות לא רק במספר שנות החיים, אלא גם באיכותם.

כלומר: כמה מסך השנים שאדם חי, הוא צפוי לחיות עם יכולת תפקוד מלאה (של אדם עצמאי), מבלי שתיפגע ולו פונקציה אחת - מיכולות התפקוד היומיומיות שלו.

המדד של תוחלת החיים הבריאה מסתמך על נתוני התמותה ועל שיעורי התחלואה; ומאפשר לקבל אינדיקציה, לגבי מספר השנים שאדם צפוי לחיות בבריאות טובה, או ללא מוגבלות תיפקודית.

לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

מרגע הלידה - תוחלת החיים הבריאה של נשים בישראל היא 65.1 שנים בממוצע, ותוחלת החיים הבריאה של גברים בישראל מרגע הלידה היא 65.4 שנים בממוצע.

אבל, שימו לב... מאחר שנשים חיות בממוצע יותר שנים מגברים, סך השנים הבריאות של גברים מרגע לידתם הוא 81% מתוחלת החיים שלהם; ואילו סך השנים הבריאות של נשים מרגע לידתן הוא 77% מתוחלת החיים שלהם. כלומר: תוחלת החיים גבוהה יותר בקרב נשים, יחסית לגברים; אבל כוללת פונקציה של יותר שנות חיים עם מוגבלות.

לעומת זאת, החל מגיל 65 - תוחלת החיים הבריאה של גברים היא 10.5 שנים, מתוך תוחלת החיים של 19.7 שנים (53% מהזמן לא יסבלו ממגבלה תפקודית; ו-9.2 שנים יחיו בתפקוד חלקי). תוחלת החיים הבריאה של נשים היא 10.4 שנים, מתוך תוחלת החיים של 21.9 שנים (47.4% מהזמן לא יסבלו ממגבלה תפקודית; ו-11.5 שנים יחיו בתפקוד חלקי).

מדוע תוחלת החיים הבריאה כה חשובה?

הערכת תוחלת החיים הבריאה חשובה מאוד - מבחינת ההתארגנות של מערכת הבריאות ותחום הגריאטריה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת משאבים, לטיפול באוכלוסייה המוגבלת.

בנוסף, חשובה ההערכה גם עבור שירותים נוספים - שנועדו לסייע לקשישים בעלי יכולת תפקוד חלקית (כגון: ביטוח לאומי ופוליסות ביטוחי סיעוד ציבוריות ופרטיות).

מהם הגורמים העיקריים לנטל התחלואה, שיגרמו לסוג של מוגבלות בתפקוד?

לפי מרכז טאוב לחקר מדיניות החברתית בישראל, גורם התחלואה העיקרי הינו: כאבי צוואר וגב תחתון; ולאחר מכן - מחלות לב, סוכרת, מחלות הקשורות לבעיות ראיה ושמיעה ודיכאון.


הוכח שדיאטה ים תיכונית מעכבת את תהליך ההזדקנות. צילום: שאטרסטוק

הוכח שדיאטה ים תיכונית מעכבת את תהליך ההזדקנות. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות? כיצד ניתן להשפיע על תוחלת החיים, בכלל; ועל תוחלת החיים הבריאה, בפרט?

במחקרים שבדקו את השפעת הגנטיקה על תוחלת החיים, גודלו תאומים זהים בסביבות שונות.

מסקנות המחקר היו כי הגנטיקה משפיעה רק בכ-20%-30% על תוחלת החיים; ואילו הגורם המשפיע ביותר הוא הסביבה שבה אנו חיים - רמת זיהום האוויר, סביבה מתועשת, התנהלות שכוללת עבודה מאומצת ולחץ נפשי, וסגנון חיים כגון הימנעות מעישון, משקל גוף תקין, פעילות גופנית, תזונה וכו'.

בשנת 2011 פורסם מחקר שהוכיח כי דיאטה המבוססת על פירות וירקות, שמירה על משקל גוף תקין והימנעות מעישון, מאריכה את תוחלת השנים בכ-15 שנה.

כך, לדוגמא:

תזונה - הוכח שמבחינה פיזיולוגית, דיאטה ים תיכונית מעכבת את תהליך ההזדקנות התוך תאית.

לכל תא יש תא גרעין, שעל הכרומוזומים שבו נמצא החומר הגנטי. בכל קצה של הכרומוזום יש מקטע בשם טלומר שאינו פעיל ותפקידו להגן על הכרומוזום (בדומה לקצה הפלסטיק בשרוך). עם כל חלוקה של התא, הולך הטלומר ומתקצר, עד שהוא נעלם - ואז עשוי להיגרם נזק לכרומוזום ולמידע הגנטי שבו.

הוכח כי בקרב אנשים שסובלים מהשמנת יתר, נוהגים לצרוך מתוקים ו/או מעשנים - הטלומרים קצרים יותר; ונמצא גם שדיאטה ים תיכונית מעכבת את התקצרות הטלומר.

פעילות גופנית - בשנת 2012 התפרסם מחקר שהוכיח שעיסוק בפעילות פנאי ובפעילות גופנית, יכול להגדיל בכ-5 שנים את תוחלת החיים, אצל אותם אנשים שעסקו בכך.

שמירה על משקל גוף תקין - נמצא שתוחלת החיים של אנשים בעלי עודף משקל שאינם פעילים, קצרה בכ-5-7 שנים, בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין שעסקו בפעילות ספורטיבית. הפעילות הגופנית מסייעת לשמור על משקל ועל המצב הנפשי; ומקטינה את הסיכון לחלות במחלות ממאירות.

הימנעות ממצבי לחץ - במצבי סטרס, נוצרים בגוף רדיקלים חופשיים - מולקולות חמצן שגורמות נזק, המזרזות מחלות שונות (כגון: קטרקט) ועלולות לגרום לסרטן. הוכח כי צריכת ויטמין C ו/או ויטמין E מנטרלת את השפעת הרדיקלים החופשיים.

עישון - תוחלת החיים של אנשים מעשנים קצרה יותר ב-10 שנים, מתוחלת החיים של אנשים שאינם מעשנים.
הפסקת עישון לפני גיל 40 מפחיתה את הסיכון בעד 90%.

מערכות חברתיות ומשפחתיות - בבחינה של "אזורים כחולים" - אזורים שבהם תוחלת החיים הבריאה היא קרוב ל-100 שנים, התברר שבאותן אוכלוסיות מתקיימות מערכות חברתיות ומשפחתיות טובות ותומכות; התושבים באזורים אלה אינם מעשנים, התזונה שלהם מתבססת על דיאטה ים תיכונית (הכוללת פירות וירקות, קטניות ואגוזים), והם עוסקים בפעילות גופנית על בסיס קבוע.

קשרים חברתיים ומשפחתיים חשובים ביותר בתחילת החיים ובגיל השלישי. הוכח שהבדידות החברתית בגיל המבוגר - מהווה גורם סיכון משמעותי לפגיעה בבריאות; נמצא כי מבוגרים שלהם יש מערכת חברתית טובה - היו במצב רפואי ונפשי טוב יותר.

לסיכום: אם נקפיד על אורח החיים בריא (פעילות גופנית, תזונה בריאה ומשקל גוף תקין), נשמור על קשרים חברתיים מיטיבים ונימנע מסטרס - נאריך את תוחלת החיים שלנו; ובפרט - את תוחלת החיים הבריאה.

ד"ר אלי מזרחי הוא מומחה בגריאטריה, מנהל מחלקה גריאטרית שיקומית, מרכז רפואי גריאטרי "שמואל הרופא" בבאר יעקב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום
  • צור קשר

עוד בתחום

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה