אריאל שרון בסכנת חיים

(0)
לדרג

כך עולה מהודעתו של פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא, שם מאושפז רה"מ לשעבר. שרון סובל מאי ספיקת כליות חמורה, ולא מקבל טיפולי דיאליזה

מאת: מערכת zap doctors

מצבו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, מוסיף להידרדר. כעת הוא נמצא בסכנת חיים והתחושה בקרב הרופאים ובני המשפחה קשה. כך עולה מהודעתו של פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא, שם מאושפז שרון בשמונה השנים האחרונות, מאז לקה בשבץ מוחי.

"אנחנו עדים לעליות ומורדות במצבו הרפואי בחודשיים האחרונים, אבל מצבו חזר והתייצב, ולמרות זאת ביומיים האחרונים אנו צופים בירידה הדרגתית בתפקוד של איברים קריטיים בגוף. אנחנו מגדירים את מצבו כמצב קריטי, כאשר בהחלט צפויה סכנה לחייו", מסר היום (ה') פרופ' רוטשטיין.

כשנשאל האם יש תקווה שיתאושש, אמר כי ההיסטוריה הרפואית מאוד מורכבת, הגיל ומחלות הרקע משחקות פה תפקיד. שרון לא מקבל טיפולי דיאליזה, אלא טיפולים תונכים וטיפולים אנטיביוטיים למיגור זיהומים, וקיימת קריסה של מערכות חיוניות בגוף. "אריק הוא גבר שבגברים, חזק, הוא יצא ממצבים קשים בתקופה שהוא נמצא מבית החולים. אני לא יכול להיות נביא, אבל התחושה של הרופאים ושל הבנים שמכירים כבר ברמה של הרופאים, היא שיש כאן החמרה".

מהי אי ספיקת כליות

ד"ר גיל צ'רנין, מומחה ברפואה פנימית, נפרולוגיה ויתר לחץ דם, מסביר כי בניגוד למה שקורה במקרה של שרון, אי ספיקת כליות לרוב היא מצב כרוני, זהו מצבם של חולי הדיאליזה. אי ספיקת כליות אקוטית כמו במקרה של ראש הממשלה לשעבר, עלולה להתרחש כתוצאה מזיהומים בבתי חולים, טיפולים שמערבים חומר ניגוד, צנתורים, CT, כשיש ירידת לחץ דם, אחרי ניתוחים או אחרי התקף לב.

אי ספיקת כליות מתבטאת מבחינת החולה בירידה בתפוקת השתן, והאבחון הוא באמצעות עלייה של רמות חלבון המכונה קריאנטנין הנצפית בבדיקות הדם. לדברי ד"ר צ'רנין, השלב הראשון מבחינה טיפולית הוא לזהות את הסיבה לכשל כלייתי, ולנסות לטפל. אם זו אנטיביוטיקה אז להפסיק איתה, לטפל בזיהום אם יש צורך - כלומר לבודד את הגורם ולטפל בו. "דיאליזה אינה תרופת פלא, היא לא מרפאה, אלא מחליפה את הכליות, קונה זמן. במקרים של אי ספיקת כליות אקוטית יש תקווה שהגוף יתרפא או יתאושש כי לכליות יש יכולת החלמה. במקרים של אי ספיקת כליות כרונית, כלומר במרבית המקרים, אין פרוגנוזה של החלמה", אומר ד"ר צ'רנין.

מתי מחליטים על דיאליזה?

לדברי פרופ' רוטשטיין, "שרון לא מקבל טיפולי דיאליזה וגם לחולים אחרים במצבו עם כשל כלייתי לא מתחילים בטיפולי דיאליזה". כמו כן יש מערכות אחרות שנמצאות בקריסה.

ד"ר צ'רנין מסביר כי רוב הדיאליזות הן לחולים עם אי ספיקת כליות כרונית. חולים באי ספיקה אקוטית או חריפה, במרבית המקרים לא נזקקים לדיאליזה. הקריטריונים למתן דיאליזה לחולה הם: יש מצב מסכן חיים, עודף אשלגן בגוף היפרקלמיה קשה, מצב של חמצת קשה (עודף חומצה בגוף), מצב שבו יש עודף נוזלים כי החולה לא מפריש אותם, מצב מכביד על הריאות, פגיעה מוחית בגלל אי ספיקת כליות או לב.

מטרת הדיאליזה היא לנקות את הדם מרעלים שמצטברים כי הכליות לא עובדות, ולהוציא את הנוזלים מהגוף.

מה הגורם לאי ספיקת כליות?

"יש מספר מחלות שגורמות לזה, מחלות כליות, מחלות לחץ דם, אך בראשן סוכרת. ככל שיש עלייה בהשמנה יהיו עוד ועוד סכרתיים שמגיעים לדיאליזה".

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום