נזלת אלרגית ופוליפים באף

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נזלת אלרגית עלולה להיגרם בשל חשיפה לאלרגנים הנישאים באוויר. כיצד ניתן לאבחן אלרגיה וכיצד מטפלים בה, בגישות שונות? וגם: מהם טיפולי העתיד המצויים בפיתוח?

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977196 (מספר מקשר)

נזלת אלרגית היא אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר, הפוגעת עד כ-40% מהאוכלוסייה ומתבטאת מבחינה קלינית בנזלת מימית, התעטשויות וגרד באף, בחך ובעיניים. התופעה גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולמגוון מחלות וסיבוכים, כגון הפרעה בנשימה דרך האף, כאבי ראש, סינוסיטיס, הפרעות שינה, אסטמה, מחלות של דרכי הנשימה העליונות, הפרעות בריכוז ועוד.

נזלת אלרגית קשורה בעקיפין גם כגורם לפוליפים נזלתיים: מחלה מתסכלת וקשה מאוד, המתבטאת בפוליפים בצקתיים ריריים - שגדלים בתוך האף והסינוסים, חוסמים את דרכי הנשימה, גורמים לאף סתום, נזלות כרוניות, סינוסיטיס וירידה בחוש הריח.

נזלת אלרגית גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים. צילום: thinkstock
נזלת אלרגית גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים. צילום: thinkstock

מהם הגורמים לנזלת אלרגית?

הגורם המדויק לבעיה עדיין אינו ידוע; עם זאת, ידוע כי התסמינים מופיעים ומחמירים בעת חשיפה לאלרגנים הנישאים באוויר, לאורך כל השנה או בעונות מסוימות:

אלרגנים של הבית: קרדיות אבק הבית (House dust mites), הן הגורם העיקרי לנזלת כרונית, לאורך כל השנה.

אלרגנים של צמחים: הצמחים האלרגנים בישראל - עצים (ברוש, ערער, אלון, אלה, זית ופקאן), דגניים, דשאים תרבותיים עשבוניים ושיחים (מלחית, כתלית יהודה, לענה).

אלרגנים של תיקנים, עובשים, חיות מחמד ועוד.

כיצד ניתן לאבחן מה גורם לאלרגיה?

הבירור בדרך כלל נעשה אצל רופא אלרגולוג. מכיוון שידוע שהגורם הוא רקע אימונולוגי אלרגי, האבחון הוא למעשה בדיקת אלרגיה, באמצעות בדיקת דם וטסטים אלרגניים של חומרים שונים על העור - בניסיון לאשר שאכן מדובר באלרגיה ולנסות לאתר את החומר האלרגני.

מהן דרכי הטיפול בנזלת אלרגית וסינוסיטיס כרונית?

הפחתת החשיפה לחומר האלרגני: הפחתת החשיפה מביאה להקטנת תדירות ההתקפים, הסבל היומיומי והפגיעה באיכות החיים; ואף להפחתת ריגוש לאלרגניים סביבתיים.

חיסונים: לעיתים ניתן לטפל בבעיה, באמצעות חיסונים במינונים הולכים וגדלים של האלרגן, במטרה לגרום לגוף לייצר נוגדנים, שיסייעו לו להיות מחוסן.

טיפול שמרני בתרסיסים ותרופות: תרסיסים סטרואידליים לאף, תרופות אנטי היסטמיניות ולעיתים גם זריקות סטרואידים, המורידות את שחרור ההיסטמין (החומר שמפריש את החומרים שגורמים לאלרגיה) - מהתאים.

ניתוחים: נזלת כרונית היא תהליך דלקתי והטיפול העיקרי בה הוא טיפול שמרני. עם זאת, חולי נזלת כרונית עשויים להפיק תועלת מניתוחי אף - במצבים שבהם יש חסימה באף, על רקע אנטומי-מבני, כגון סטיית מחיצת האף; הגדלת הקונכיות התחתונות או התיכונות; פוליפים באף; רינוסינוסיטיס.

הגישה הניתוחית המקובלת היא כריתה חלקית של הקונכיות התחתונות, ושל הפוליפים באף (FESS), כדי לשפר את מעבר האוויר ולהפחית (באופן זמני) את מסת הרירית המעובה. בשיטה זו, ניתן גם לנקות את הרירית מפטרת ומוגלה.

החיסרון הוא שגם לאחר ניתוח, יש הישנות של הפוליפים, מסיבה שטרם ידועה.

האבחון נעשה באמצעות בדיקת דם וטסטים אלרגניים. צילום: thinkstock
האבחון נעשה באמצעות בדיקת דם וטסטים אלרגניים. צילום: thinkstock

מהן דרכי הטיפול העתידיות בנזלת אלרגית עם פוליפים וסינוסיטיס כרונית?

לאחרונה, הוצע טיפול בצנתר בלון - שאינו גורם נזק לרקמות. שיעורי ההצלחה המיידיים של הניתוח הם 80%-90%; עם זאת, כ-40% מהחולים נזקקים עדיין לתרופות.

בנוסף, בימים אלה עובדות חברות התרופות על תרופה ביולוגית חדשה - אימונותרפיה, אך אין עדיין נתונים מספיקים, באשר ליעילותו ובטיחותו של טיפול זה, או להיקף העלויות הכספיות הנדרשות לכך.

לסיכום: נזלת אלרגית גורמת פגיעה באיכות החיים ועלולה להסתבך ולגרום לבעיה רפואית של ממש (סינוסיטיס, אסטמה וכו'). חיוני לאבחן את מקור האלרגיה ולטפל בה.

פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מנהל יחידת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר, במרכז הרפואי הלל יפה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום