לעבור את יום כיפור בשלום

(0)
לדרג

מדריך: איך להיערך לקראת הארוחה המפסקת ועם מה לשבור את הצום? מה הדין לגבי חולים כרוניים? וגם - הוראות בטיחות לילדים שיציפו את הכבישים על אופניים

מאת: מערכת zap doctors

לקראת הצום, מגיש מד"א לציבור את המדריך המלא לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:

1. כדי להקל על הצום, במיוחד לילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום, ואוהבים לטייל במהלך הצום, להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים.

3. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

בצאת הצום

מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

הנחיות לחולים כרוניים

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד. חולי סוכרת יקבלו הוראות מהרופא המטפל על מינוני אינסולין שיש להזריק אחרי הארוחה ובמהלך הצום.

המלצות מד"א לבטיחות ילדים לרכיבה בטוחה

1. כדי להימנע מפגיעות, יש להקפיד על חבישת קסדה, מגיני בירכיים ומגיני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינט.

2. יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים.

3. בכל מקרה של נפילה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101, יש להישמע להוראות הפאראמדיקים במוקד מד"א.

4. מד"א מבקש מציבור ההורים להשגיח על הילדים ולאפשר נסיעה בטוחה לאמבולנסים נוסעים בדרכם להציל חיים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום