קולונוסקופיה: בדיקה מצילת חיים

(4)
לדרג

מדי יום מתים כ-5 אנשים ממחלת סרטן המעי הגס ועוד כ-10 אנשים מאובחנים כחולים בה. גילוי מוקדם של פוליפים במעי הגס והסרתם מונע אפשרות להתפתחות הגידול

מאת: מערכת zap doctors

בדיקת קולונוסקופיה מגלה את קיומם של פוליפים במעי הגס, שמהם עלול להתפתח גידול סרטני. אם הפוליפים מתגלים בעוד מועד, ניתן להסירם ובכך למנוע אפשרות להתפתחות של סרטן המעי הגס. ההכנות לבדיקה אינן נעימות. מערכת doctors בשיתוף עמותת 'צו מניעה' למניעת סרטן המעי הגס מספקים לכם המלצות כיצד להתכונן לבדיקה ולהקל על ביצועה:

נשים המעדיפות להיבדק על ידי רופאה יכולות לבקש זאת, כי כמעט בכל המקומות בהם נערכות הבדיקות יש רופאת גסטרו.

הקפידו על ביצוע הוראות ההכנה שנמסרו לכם. אל תעגלו פינות, שכן ללא ניקוי וריקון מלאים של המעי הגס אתם עלולים להידרש לבדיקה נוספת.

התייעצו עם רופא הגסטרו לגבי בחירת תרופת ההכנה. הפיקולקס היא בעלת טעם של תרכיז תפוזים, קלה לבליעה ונדרשת כמות קטנה ממנה.

חלק ממכוני הגסטרו בארץ משתמשים בתמיסה המבוססת על אתילן גליקול. טעמה של התמיסה לא טוב וגורם לכך שחלק מהנבדקים נכשלים בשתיית החומר ומגיעים לבדיקה כאשר המעי לא נקי מספיק. כתוצאה מכך הבדיקה המתבצעת אינה איכותית. לשיפור הטעם אפשר ומומלץ לצנן את התמיסה, להוסיף לה מיץ לימון ולמהול אותה במשקאות דיאטטיים.

יומיים לפני הבדיקה להתחיל בדיאטה נטולת סיבים. כלומר לאכול את כל דברי המזון הפחות מומלצים בימים רגילים, כגון פסטה, אורז לבן, מאפים מקמח לבן, שוקולד וכדומה. המאכלים המכילים סיבים חשובים לתזונה, אבל הם מקשים על ניקוי המעי.

24 שעות לפני הבדיקה יש להקפיד על דיאטה של נוזלים צלולים כמו מים, מרק צח, מיצי פירות מסוננים ומשקאות קלים.

מותר ורצוי לשתות מים עד שעתיים לפני הבדיקה. שתייה מועילה לשטיפת המעי, וככל שהמעי נקי קטן הסיכוי ששאריות מזון מתעכל יסתירו את הפוליפים.

ניתן ליטול כדורים נגד בחילה כחצי שעה לפני שתיית התמיסה. במקרה של חשש מפני הכנה לא מספקת אפשר להוסיף כדורים משלשלים לאחר התייעצות עם רופא.

מומלץ לנבדקים הסובלים ממחלות כרוניות או נוטלים תרופות שונות להתייעץ עם הרופא לפני ביצוע הבדיקה.

יש להתארגן לשהייה של שעתיים עד שלוש שעות במכון הגסטרו. הקבלה וההכנות הן קצרות. הבדיקה עצמה נמשכת כ-15-25 דקות, ולהתאוששות נדרשים בין חצי שעה לשעה. יש להגיע לבדיקה עם מלווה, מאחר שהנהיגה אסורה אחריה בגלל השפעת חומר הטשטוש.

אתם יכולים לשוחח עם הרופא לפני הבדיקה ולברר את כמות החומר המטשטש שתקבלו. הסקרנים שביניכם יכולים לבקש להישאר ערים במהלך הבדיקה ולעקוב אחריה דרך מסך הטלוויזיה שבחדר. אם תחושו בכאב, הרופא יכול להוסיף חומר מטשטש גם במהלך הבדיקה.

במשך הבדיקה מתמלא המעי באוויר הנדחס פנימה כדי להקל על תנועת האנדוסקופ. הרופא ישאב את חלקו לפני היציאה, והיתר ישתחרר בדרך הטבע בשעות שלאחר הבדיקה. זה קורה לכולם ואין צורך להתבייש.

אצל חלק ניכר מהנבדקים יסיר הרופא פוליפ אחד או יותר מתוך המעי. זה הטיפול שמונע את הסיכון להתפתחות המחלה בעתיד. כמעט כל הפוליפים שפירים, ולמרות זאת כולם נשלחים לפענוח פתולוגי. התשובות מתקבלות לאחר כשבועיים.

יתרונות הבדיקה

1. אין צורך לנקות שיניים בחוט דנטלי ביום ההכנה.

2. לא צריך לדאוג לקלוריות, צבעי מאכל וכולסטרול.

3. יש המון זמן לקריאה בשירותים.

4. מרגישים עייפים, מתחשק לנמנם מותר לכם.

5. כתוצאה מההכנות מורידים 2-3 ק"ג והבטן נראית טוב יותר.

6. הארוחה אחרי סיום הבדיקה טעימה במיוחד.

לצפייה בסרטון - הגעת לגיל (50) בו אפשר להתחיל (בקולונוסקופיה) לחצו כאן.

לצפייה בסרטון שמתאר את מהלך ההכנה והבדיקה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס- מניעה , אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום