כשהבחילה לא מרפה

(241)
לדרג

כמעט כולנו סובלים לעיתים מבחילה. אולם כשהן לא חולפות מומלץ לפנות לרופא. כתבה חמישית בסדרה: תלונות שכיחות אצל רופא משפחה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בכתבות הקודמות עסקנו בארבעה תסמינים שכיחים למדי בביקורים אצל רופא משפחה - כאבי ראש, כאבי רגליים, כאבי בטן וסחרחורת. בכתבה הנוכחית נעסוק בתסמין נוסף - בחילה.

אחת התלונות השכיחות ששומע רופא משפחה ממטופליו היא שהם סובלים מבחילות. כולנו מכירים את תחושת הבחילה, הדחף והרצון להקיא, אי הנוחות ותחושת הקבס. הסיבות לבחילה רבות ומגוונות: מתח, הורמונים, תזונה, צריכת אלכוהול, נסיעה ארוכה, וירוס בטן - כולן עלולות לגרום לה. אולם כאשר הבחילות נמשכות תקופה ממושכת ללא סיבה ברורה לעין יש לפנות לבירור רפואי.

מקור תחושת הבחילה הוא בגזע המוח. צילום: שאטרסטוק

בחילה היא תחושה סובייקטיבית של צורך להקיא, כאשר לעתים היא אכן מלווה בהקאה ולעתים לא", מסביר ד"ר גידי שטיין, מומחה לרפואה פנימית. "מקור תחושת הבחילה הוא בגזע המוח, המגיב לגירויים עצביים ממערכת העיכול ובית החזה. ומאחר ש'הכול בראש', הבחילה יכולה לנבוע ממגוון גורמים נוספים כמו ריחות מסוימים, תנועתיות מסוימת ועוד".

על מה עשויות להעיד בחילות תכופות?

לעתים, אומר ד"ר שטיין, הסיבה לבחילות היא שימוש בתרופות מסוימות. "כמעט כל תרופה עלולה לגרום לבחילה", הוא אומר, "כאשר התרופות העיקריות הגורמות לתחושה זו הן תרופות אנטיביוטיות, נוגדי כאב דוגמת וולטרן, גלולות למניעת הריון, תרופות כימותרפיות ותרופות לטיפול בהפרעות קצב הלב".

גם מחלות רקע הן גורם מרכזי לבחילות. "בחילה יכולה להצביע בעיקר על מחלות דלקתיות של מערכת העיכול, כגון זיהום ויראלי, דלקת בקיבה, כיב בקיבה, דלקת בדרכי המרה וכן דלקת בלבלב, בכבד או במעיים", מסביר ד"ר שטיין. "כמו כן, ייתכן שהבחילה מעידה על חסימות מלאות או חלקיות במערכת העיכול, רבות, חסימה במעבר ושט-קיבה, חסימה במעבר קיבה-מעי, חסימת מעיים וחסימה או אבנים בדרכי המרה."

"מחלות שכיחות נוספות שהתסמין שלהם הוא בחילה הן מחלות האוזן הפנימית; לחץ תוך גולגולתי גבוה על רקע דימום או גידול; גידולים שונים; וכן בעיות אנדוקריניות ומטבוליות שונות. זאת ועוד, בחילה יכולה להיות סימן להתקף לב, והיא אף יכולה להופיע כתופעת לוואי לסחרחורת."

עד לתום הבירור והתאמת הטיפול ניתן להיעזר בתרופות נוגדות בחילה. צילום: שאטרסטוק

אז מה עושים?

מאחר שבחילות תכופות יכולות להצביע על מגוון רחב של בעיות, שחלקן חמורות, אדם הסובל מהתופעה חייב לפנות לרופא המשפחה לבירור מקיף שבעקבותיו יוחלט על המשך הטיפול. "כמו בכל בעיה רפואית, רוב התשובות טמונות בסיפור שהמטופל מספר לרופא ובבדיקה הגופנית", אומר ד"ר שטיין. "מטופל שיתלונן על בחילות תכופות ישאל מספר שאלות, ביניהן, היסטוריה של שימוש בתרופות ובאלכוהול; מצב בריאותי ורקע רפואי וקיומן של מחלות כרוניות; מאפייני הבחילה - מתי היא מופיעה, באילו עוצמות, האם היא מופיעה בעקבות אכילה, ואם כן, האם מאכלים מסוימים מגבירים אותה, מה מקל על הבחילה, מה מחמיר אותה וכדומה; אילו תסמינים מלווים את הבחילה - חום, שלשול, כאב בטן, כאב ראש, סחרחורת, ירידה במשקל וכדומה. לפי הממצאים הרופא יחליט איך להתקדם מבחינת הבירור והטיפול".

עד לתום הבירור והתאמת הטיפול ניתן להיעזר בתרופות נוגדות בחילה. אולם, כפי שמדגיש ד"ר שטיין, תרופות אלה אינן נטולות תופעות לוואי והן לחלוטין אינן טיפול מתאים לטווח ארוך. הטיפול בבחילה מתמקד בגורם לבחילה ומנטרל אותו, ולפיכך, התהליך של בירור רפואי, איתור הגורם לבחילה וטיפול בו הוא חיוני ואין לוותר עליו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום