מחלות כבד: חדשות צהובות

(0)
לדרג

מחלות כבד יכולות להיגרם על ידי אחד מנגיפי הפטיטיס A ,B או C. בקרוב תאושרנה תרופות חדשות, אשר תשפרנה את סיכויי ההחלמה מהפטיטיס B ו-C שהינן מחלות כרוניות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד, מנהלת יחידה במרכז הרפואי בלינסון ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד מספרת ל-doctors על החידושים בהתמודדות עם מחלת "הצהבת" שהמינוח הרפואי המדויק שלה הוא 'הפטיטיס = דלקת כבד'. "השנה חלו התפתחויות חשובות בתחום הטיפול במחלת ההפטיטיס הנגיפית הכרונית. ישנם מספר חידושים פורצי דרך משמעותיים, כאשר שני העיקריים בהם קשורים לטיפול האנטי-נגיפי בזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C ו-B".

מחלות כבד
מחלות כבד

סוגי צהבת

למעלה מתשעים אחוזים מדלקות הכבד הנגיפיות נגרמות על ידי אחד מנגיפי ההפטיטיס A ,B או C, ושם המחלה נעוץ בסוג הנגיף מחולל הדלקת. שלושת הווירוסים גורמים לדלקת בכבד ומונעים פירוק ו/או פינוי של בילירובין, הנותר בגוף, מצטבר ברקמות אלסטיות והוא שגורם לצבע צהוב בעור, בעיניים ולעיתים אף בשתן. שלוש הדלקות שונות זו מזו באופן ההדבקה, משך המחלה וסוג הטיפול.

טיפול בהפטיטיס C כרונית

פרופ' בן ארי מדגישה כי עיקר החידושים קשורים דווקא לטיפול בהפטיטיס C וישנו חידוש הקשור להפטיטיס B. הפטיטיס A איננה מחלה כרונית ולרוב איננה מסכנת חיים כך שהחידושים מהווים בהחלט בשורות טובות. "הפטיטיס C מהווה מחלה כרונית אצל מרבית החולים, אצל 70-80% המחלה תישאר יציבה לאורך כל חייהם, 20-30% יפתחו שחמת הכבד תוך 20-30 שנה. מתוך החולים עם השחמת, 1-3% יפתחו סרטן ראשוני של הכבד".

פרופ' בן ארי מספרת על החידושים: "מחקרים שהתפרסמו לאחרונה במגזינים רפואיים יוקרתיים מוכיחים קשר גנטי למידת הצלחתו של טיפול אנטי ויראלי בהפטיטיס C. "הטיפול האנטי נגיפי בדלקת כרונית של הכבד על רקע הפטיטיס C, כולל זריקות של חומר הנקרא פג אינטרפרון בשילוב עם טבליות ריבאוירין". משך הטיפול נקבע על פי סוג הנגיף. הצלחת הטיפול יכולה להיות תלויה במאפיינים הקליניים של המטופל". עד כה היה ידוע כי חלק מהמטופלים מגיבים לטיפול ביעילות והנגיף נעלם ובקרב אחרים הטיפול מצליח חלקית או נכשל. כיום, הצליחו במחקרים לאתר את הגן שיעיד על מידת הצלחת הטיפול האנטי ויראלי. המטופלים עוברים בדיקת דם והרצף הגנטי הנלמד ממנה מעיד על סיכוי הטיפול להצליח, כאשר חלקם ייהנו מ-80% סיכויי החלמה ואחרים מ25% סיכויי החלמה בלבד".

חידוש נוסף קשור לטיפול בתרופות הניתנות לחולי הפטיטיס C. בן ארי: כיום אחוז הצלחת הטיפול בזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C עומד על 40-42%". החודש עומד להתקבל ב- FDA אישור לשתי תרופות חדשות לטיפול, המשתייכות לקבוצת מעכבי הפרוטאזות ואשר משפרות את סיכויי ההחלמה באופן משמעותי. מחקרים שונים הוכיחו כי נטילת התרופות במקביל לטיפול הניתן כיום משפרת את סיכויי ההחלמה ומעלה אותם לכ 70%. פיתוח ואישור התרופות מהוות פריצת דרך מרחיקת לכת בעיניי וכולי תקווה שבקרוב הן תאושרנה גם בישראל".

טיפול בהפטיטיס B

החידוש הקשור להפטיטיס B קשור אף הוא להכנסת תרופה חדשה ממשפחת הנוקליאוטיד אנאלוגס. בן ארי: "חמש תרופות מאושרות לשימוש בארץ לטיפול בזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס B. כיום, עומדת בפני אישור לשימוש תרופה חדשה בשם 'טנופוביר' המדכאת ביעילות רבה את שכפולו של הנגיף וללא התפתחות זנים עמידים". הטנופוביר אושרה לטיפול בזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס B , קו ראשון, בארה"ב ובאירופה.

בואו לדבר על זה עם פרופ' בן ארי בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום