אלרגיה: חתול בשק

(0)
לדרג

אלרגיה לפרוות חתול היא אלרגיה גנטית, שממנה סובלים 5%-8% מהאוכלוסייה. סקירה על התובנות הבריאותיות של הרמב"ם בראי הידע העכשווי

מאת: יעל טל

מה אמר הרמב"ם? "וכן זכרו כי לבישת עורות החתולים יזיק, כמו כן ריח נשימתם. לכן ציוו להתרחק מהם ומנשימתם" (הנהגת הבריאות להרמב"ם/ שער רביעי).

ובתרגום פשוט: הרמב"ם מתייחס כאן לאלרגיה לפרוות החתול. הוא אף מרחיב וטוען שגם בנשימתו החתול פולט חלקיקים וגרגרים שאף הם גורמים לאלרגיה.

מה אומרים המומחים כיום?

פרופ' שמעון פולק, מנהל המכון לאימונולוגיה, אלרגיה ואיידס בקריה הרפואית רמב"ם וראש המחלקה לאימונולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט?טכניון חיפה: "אלרגיה לפרוות חתול היא בין האלרגיות הפחות שכיחות. רק 5%?8% מכלל האלרגיים סובלים מאלרגיה זו (להבדיל מאלרגיה לקרדית אבק הבית, שממנה סובלים 70%?80%).
האלרגיה נגרמת כתוצאה ממגע ישיר עם פרוות החתול או עם שערות או קשקשים של החתול הנישאים באוויר. הגנטיקה קובעת אם תהיה לנו נטייה לאלרגיה לפרוות חתול ואם לא. אחד ההורים או שניהם גם יחד עלולים להוריש תכונה זאת.

האלרגיה עלולה להתבטא בעיניים דומעות ומגרדות, נפיחות מסביב לעיניים, אף מנוזל, התעטשויות, גודש באף ואף בהתקף אסתמה. אין עדויות מחקריות שהחתול פולט בנשימתו חלקיקים אלרגיים.

התהליך האלרגי מתחיל כשמערכת החיסון מזהה את האלרגן לראשונה (תקופת הריגוש) ועד לפעם הבאה שבה היא כבר פועלת כדי לייצר את התגובה האלרגית.

התהליך נמשך בדרך כלל מספר שבועות.

הטיפול באלרגיה כולל שלושה מרכיבים: הימנעות מוחלטת מהגורם לאלרגיה (ובמקרה שלנו הוצאת החתול מן הבית), אם זה לא מתאפשר אפשר לקבל טיפול תרופתי או חיסון.

קיימים בשוק 11 סוגי תרופות לטיפול בתופעה. ניתן להתאים אותן באופן אינדיבידואלי למטופל. התרופות מהדור החדש גורמות למינימום תופעות לוואי אופייניות כמו טשטוש ועייפות. התרופה אמנם מדכאת את התגובה האלרגית אך לא מרפאת אותה. ברגע שנטילתה מופסקת - האלרגיה חוזרת.

לעומת זאת, לחיסון יש סיכוי של כ-30% לרפא את האלרגיה לפרוות החתול (ושוב, בהשוואה לחיסון נגד האלרגיה לקרדית אבק הבית, שבו עומד שיעור הריפוי על 70%?75%). החיסון עשוי מחלבונים המצויים בפרוות החתול. בתהליך החיסון המטופל אמור להיחשף במשך תקופה מסוימת לכמות הולכת וגדלה מהחומר שהוא אלרגי אליו".

3 טיפים לסובלים מאלרגיה

1. אל תתעלמו מתגובות אלרגיות הפוקדות אתכם. רופאי האלרגיה מכירים לא מעט מטופלים שפרנסו בתי חרושת לנייר טואלט, כי בטעות ייחסו את הנזלת שלהם לבעיה אחרת.

2. היוועצו עם רופא לקבלת טיפול. אמנם מאלרגיה לא מתים, אך איכות החיים נפגמת מאוד.

3. השתדלו להימנע מהגורם לאלרגיה. אם זה לא מסתדר מכל סיבה שהיא, יש לשקול טיפול תרופתי או חיסון.

כתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום