בריאות הילד - טיפול באלרגיות

(0)
לדרג

אלרגיות אינן נדירות בקרב ילדים. שמירה על כללים פשוטים והיעזרות ברפואה הסינית יוכלו לצמצם את התפרצויות האלרגיה ולהקל על התסמינים

מאת: ד"ר גלי שטופמן

תגובה אלרגית היא מצב שבו מערכת החיסון מגיבה ברגישות יתר לגורמים שונים בסביבה. גורמים אלו, המכונים אלרגנים, כוללים חומרים שונים המצויים בסביבתנו בדרך כלל, כגון אבק, מזונות מסוימים, חומרים משמרים, צבעי מאכל, פריחות, עובש, פרווה של בעלי חיים, עקיצות חרקים, תרופות. ילד בריא לא יפתח תגובה בהיחשפותו לגורמים אלו. לעומת זאת, כאשר ילד הסובל מאלרגיה נחשף לאלרגן, מפעילה מערכת החיסון שבגופו מנגנונים הגורמים לשחרור מספר חומרים כימיים. חומרים אלו יגרמו לתופעות קליניות שונות - גרד, פריחה, נזלת שקופה, עיטושים, גרד ואודם בעיניים, קוצר נשימה ועוד.

התופעות האלרגיות העיקריות הן atopic dermatitis ("אסתמה של העור"), נזלת אלרגית ואסתמה. לתופעות אלו מנגנון פעולה דומה, ולכן הן עלולות להופיע במקביל אצל ילד עם נטייה לכך. מצבים אלרגיים נוספים כוללים אלרגיה למזון, לתרופות, רגישות יתר לחרקים ולארס חרקים (כגון ארס דבורה).

שכיחותן של אלרגיות

אסתמה מופיעה בקרב 12%-8% מהילדים. בחברה המערבית תתגלה המחלה לפני גיל שלוש במחצית מהמקרים.

שכיחות atopic dermatitis בקרב ילדים היא 12%-10%, כ-80% מתוכם יפתחו סימנים למחלה לפני גיל חמש, כ-60% מתוכם - לפני גיל שנה.

נזלת אלרגית מופיעה אצל 40%-20% מהילדים. רבים מהם סובלים במקביל מאסתמה, דלקות עיניים אלרגיות, סינוסיטיס כרוני או דלקות אוזניים כרוניות.

אלרגיה למזון מופיעה בשכיחות הרבה ביותר בקרב תינוקות, בזמן הצגת המזונות המוצקים הראשונים, כנראה בשל חוסר הבשלות של מערכת העיכול ומערכת החיסון. חשוב לציין כי מרבית המקרים שבהם נצפית תגובה לא טובה למזונות שונים אינם אלרגיה למזון, אלא חוסר סבילות של הגוף לאותו מזון, ללא הפעלה של מערכת החיסון. לדוגמה, חוסר סבילות לחלב בשל חסר לאקטאז, אותו אנזים המאפשר עיכול וספיגה במעיים של סוכר החלב.

סימנים ראשונים

כאשר תינוק או ילד צעיר מפתחים אירועים חוזרים של קוצר נשימה, צפצופים ושיעול, בפרט שיעול לילי, נחשוד בקיומה של אסתמה.

Atopic dermatitis מאופיינת בהופעת כתמים אדומים על העור, עם שלפוחיות או בלעדיהן, כאשר בהמשך מקבל העור מראה חיוור ומתקלף. במרבית המקרים הכתמים מגרדים, בעיקר בשעות הלילה.

נחשוד בנזלת אלרגית כאשר לילד אירועים חוזרים של גודש אפי, התקפי עיטושים, גרד באף עם הפרשה שקופה ומימית, נחירה, נשימה דרך הפה ושיעול. העיניים עלולות להיות אדומות, מגרדות ודומעות. לעיתים קרובות מופיעים כתמים כהים תחת העיניים.

רגישות למזונות יכולה להתבטא בסימנים באזור הפה: גרד ונפיחות של השפתיים והפה. סימנים אחרים יכללו בחילות, כאבי בטן, הקאות ואפילו שלשולים עד כשעתיים לאחר אכילת המזון האלרגני. אצל תינוקות צעירים נחשוד באלרגיה למזון כאשר התינוק מרבה לפלוט, להקיא ולשלשל, לעיתים שלשול דמי. לפעמים נראה גם ירידה במשקל. האלרגיה, במקרים אלו, תהיה לרוב קשורה ברגישות לחלב בקר או לחלבון הסויה המופיעים בתחליף החלב, אך יכולה להופיע גם אצל תינוקות יונקים בשל אלרגנים המועברים בחלב האם.

מה עושים הסינים כשמופיעה אלרגיה?

הטיפול ברפואה הקונוונציונלית מבוסס על שימוש בתרופות מרובות לדיכוי סימני האלרגיה ולהפחתת הרגישות לאלרגן. לחלק מתרופות אלו תופעות לוואי העלולות להשפיע על בריאותו של הילד, לעיתים לאורך שנים. כאשר סימני האלרגיה הם קשים, או אפילו מסכני חיים, אין מנוס משימוש בתרופות, אך במקביל לכך ובין ההתקפים כדאי להיעזר בפתרונות שיפחיתו את הצורך בתרופות.

הרפואה הסינית היא כלי רב עוצמה לטיפול באלרגיות. היא יעילה מאוד בהפחתת סימני התקף האלרגיה ועשויה להקל על מרבית הסימנים שתוארו לעיל, אך עיקר חשיבותה של הרפואה הסינית ביכולתה לטפל בשורש הנטייה לאלרגיה ולהביא לסיום המחלה. בראייה הסינית, מבטאת אלרגיה חוסר איזון או חולשה של מערכת אחת או של מספר מערכות בגוף. אלו גורמים לתפקוד לקוי של מערכת החיסון ולהופעת האלרגיה. חיזוק ואיזון של המערכות המעורבות ושל מערכת החיסון עצמה יביאו לצמצום משך ההתקפים ועוצמתם, ולהארכת פרק הזמן שביניהם עד להיעלמותם.

בפגישה הראשונה מתשאל המטפל ברפואה הסינית את הורי הילד לגבי תולדותיו הרפואיות, ההריון, הלידה, השנה הראשונה לחיים, מחלות עבר ותזונה. מידע זה מאפשר להגיע לאבחנה. הטיפול בדיקור בילדים שונה מאוד מאשר במבוגרים - הוא מתבצע במחטים עדינות ודקיקות המצופות בחומר המקל על החדרתן. בטיפול בתינוק משתמשים על פי רוב במחט בודדת. בילד גדול יותר -בשתיים או שלוש מחטים, לכל היותר. המחט נותרת בגוף כדקה עד מספר דקות. מרבית הילדים אינם חווים כאב עם החדרת המחט, ולאחר החשש הראשוני משתפים פעולה בקלות עם הטיפול.

במקביל לטיפול בדיקור רצוי במקרים רבים להשתמש בצמחי מרפא, הניתנים בטיפות או בסירופ. לעיתים נעשה שימוש בצמחים מסוימים לטיפול בזמן התקף האלרגיה ובצמחים אחרים לטיפול בתקופה שבין ההתקפים. כמו כן, המטפל ממליץ על תזונה המתאימה למצבו של הילד.

מניעת התפתחות האלרגיה

הנטייה לפתח אלרגיה היא משפחתית, אך מחקרים מראים כי חשיפה לגורמים סביבתיים שונים מגבירה הסיכון למחלה, בפרט בשנים הראשונות לחיים. יתר על כן, במניעה מלאה של חשיפה לאלרגן לתקופה ארוכה יורדת, בחלק מהמקרים, הרגישות לו. כדאי, אם כן, להקפיד על מספר כללים, בפרט עם ילדים עם נטייה משפחתית לאלרגיה:

להימנע ככל האפשר מחשיפת הילד לעשן סיגריות, זיהום אוויר, פריחות, עובש.

הנקה מלאה עד גיל שישה חודשים - מחקרים מראים כי הנקה עד גיל זה מפחיתה הסיכויים לפתח תסמינים אלרגיים.

במקרה של תינוק עם סיכון גבוה לפתח אלרגיה, האם המיניקה צריכה להימנע ממזונות אלרגניים, שכן מרכיבים מתוכם עלולים לעבור לחלב האם. המזונות העיקריים הם חלב בקר ומוצריו, ביצים, בוטנים, או מזונות אחרים שידוע כי קיימת רגישות להם במשפחה (לדוגמה, הימנעות ממוצרי חיטה במשפחה שבה ידוע על רגישות לגלוטן, מחלת צליאק).

אין להתחיל לתת מזון מוצק לתינוק לפני גיל שישה חודשים. מחקרים מראים קשר ישיר בין מתן מזון מוצק בגיל צעיר יותר להופעת אלרגיה למזון ואלרגיות בכלל.

בהצגת מזונות מוצקים יש להתקדם בהדרגה, ולהציג מזון חדש אחת למספר ימים. יש לדחות הצגה של מזונות שידוע כי קיימת רגישות להם במשפחה, או כאלו הידועים כאלרגנים, כמו בוטנים, מוצרי חלב בקר, ביצים, פירות הדר ופירות טרופיים, בננות, תותי שדה, דבש, מוצרי סויה, מוצרי חיטה ודגים. בשנים הראשונות רצוי להימנע ממוצרים המכילים חומרי טעם וצבע מלאכותיים או חומרים משמרים.

אם הילד כבר פיתח אלרגיות, רצוי להימנע או להפחית משמעותית שימוש במזונות האלה: בוטנים ומוצרים המכילים בוטנים, מוצרי חלב בקר, מוצרי סויה, פירות הדר (בפרט תפוזים), פירות טרופיים, בננות, ממתקים מרובים, וכמובן מוצרים המכילים חומרי טעם וצבע מלאכותיים או חומרים משמרים.

ד"ר גלי שטופמן היא רופאה קונבנציונלית בהשכלתה, מומחית ברפואה סינית לילדים ולתינוקות, עוסקת ברפואה משולבת לילדים ולתינוקות במרפאת "מדיטף-רפואות", במרפאה ברחובות ובביה"ח אסף הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום