סרטן שד גרורתי: שיפור באיכות חיים

(0)
לדרג

סרטן שד גרורתי איננו בר ריפוי. עם זאת, התקדמות הרפואה מאפשרת הארכת תוחלת חיים ושיפור איכות חיים, באופן המאפשר זמן איכות ממושך יותר עם המשפחה

מאת: ~~ד"ר לריסה ריבו~~

סרטן שד הוא הגידול הסרטני הנפוץ ביותר, בקרב נשים בישראל: אחת מכל תשע נשים עלולה לחלות בו במהלך חייה ויותר מ-4,000 ישראליות מאובחנות כחולות בו מדי שנה. המודעות הגבוהה בעולם ובישראל בפרט לחשיבות אבחון המחלה, לצד פיתוחם הבלתי פוסק של טיפולים רפואיים חדשים, מביאים לעלייה מתמדת במספר הנשים המחלימות מסרטן השד.

עם זאת, למרות שיש מי שעשויים לחשוב שבימינו סרטן השד כבר איננו מחלה מסוכנת במיוחד, כרבע מהחולות בסרטן שד מפתחות סוג קטלני וקשה יותר של המחלה, הנקרא סרטן שד גרורתי. מהו סרטן שד גרורתי? מה ניתן לעשות נגדו? איזה טיפולים אפשריים קיימים? הנה עובדות חשובות על המחלה.

מהו סרטן שד גרורתי?

גידולים סרטניים נוצרים כאשר תאי הגוף ממשיכים להתחלק ללא בקרה וללא צורך. בעוד שגידולים שפירים אינם פולשים לרקמות בריאות מסביבם, גידולים ממאירים פולשים לרקמות בריאות ולחלקים אחרים בגוף, בצורה של גרורות המתפשטות מעבר למיקום הראשוני של הסרטן.

כך, סרטן שד גרורתי הוא סרטן ששלח גרורות אל מעבר למקומו המקורי בשד - והמשיך להתפתח באיברים נוספים, דוגמת העצמות, הכבד, הריאות והמוח.

סרטן שד גרורתי (אילוסטרציה. צילום shutterstock)
סרטן שד גרורתי (אילוסטרציה. צילום shutterstock)

מה שיעור האבחון הראשוני בסרטן שד גרורתי?

בזכות המודעות הגבוהה בעולם המערבי לגילוי המוקדם, רק כ-5% מהחולות בעולם המערבי מתגלות כבר במהלך האבחון הראשוני שלהן כבעלות סרטן שד גרורתי. 20% מהחולות צפויות להתקדם למחלה גרורתית לאחר שכבר אובחנו בשלב מוקדם יותר כחולות בסרטן שד מקומי.

מי בקבוצת הסיכון? כיצד מאבחנים את המחלה?

הגורמים לסרטן השד עדיין אינם ברורים דיים, אך כיום ידוע כי נשים מסוימות הן בעלות סיכוי גבוה יותר לחלות, מאשר נשים אחרות. בין המאפיינים של החולות בסרטן השד: גיל מעל 50; היסטוריה משפחתית של המחלה אצל קרובת משפחה מדרגה ראשונה; מוטציות בגנים BRCA1\2 ,PTENאו P53; נשים שחלו בעבר בסוגים אחרים של סרטן; ונשים שלא ילדו מעולם, או ילדו בגיל מבוגר.

אבחון המחלה נעשה במגוון אמצעים שנועדו להבטיח אבחון מדויק, החל מבדיקת רופא ידנית על ידי כירורג שד וכלה בבדיקת ממוגרפיה' המאפשרת גילוי גידול סרטני בשלביו המוקדמים' בהם עדיין לא ניתן לחוש בו בבדיקה ידנית. בנוסף, בדיקתMRI של השד מומלצת לסריקה תקופתית בקרב נשים שזוהו כנשאיות מוטציה בגנים BRCA1\2 ,PTEN ,P53.

כמו כן, יכול הרופא להיעזר באמצעי אבחון נוספים, כגון אולטרה סאונד ובדיקות ביופסיה שונות, בעזרתן נקבעת האבחנה הסופית של הגידול.

מהם תסמיני המחלה?

הגרורות ששולח סרטן השד עלולות לגרום סבל רב ופגיעה באיברים אליהן הגיעו. כך, למשל, גרורות בעצמות גורמות לכאבים עוצמתיים; גרורות ב-ריאות עלולות לגרום לקוצר נשימה; גרורות בכבד עלולות לגרום לתשישות ובחילות; וגרורות במוח גורמות לכאבי ראש, פגיעה בראייה ותופעות של חוסר שיווי משקל. קיימים טיפולים שונים, על מנת להפחית את תסמיני המחלה ואת הסבל הגופני הנגרם כתוצאה ממנה.

סרטן שד גרורתי (אילוסטרציה. צילום shutterstock)
סרטן שד גרורתי (אילוסטרציה. צילום shutterstock)

מהן מטרות הטיפול במחלה?

למרות המאמצים המדעיים המושקעים במציאת תרופה לסרטן שד גרורתי, טרם נמצא טיפול המאפשר החלמה מלאה מהמחלה. לכן, נכון להיום, שם המשחק בכל הנוגע לטיפול בסרטן שד גרורתי הוא עיכוב התקדמות המחלה והארכת תוחלת החיים של החולות, תוך שמירה על איכות חיים טובה ככל הניתן.

להארכת תוחלת החיים של החולות בסרטן שד גרורתי שתי מטרות חשובות מאין כמותן. ראשית, עולם הרפואה לעולם אינו קופא על שמריו - והוא מציג חדשות לבקרים טיפולים רפואיים חדשים, לצד פריצות דרך מדעיות. לכן הארכת תוחלת חיי החולות פותחת בפניהן את ההזדמנות ליהנות בעתיד מטיפולים חדשים שיוכלו לעזור אף יותר בהארכת חיי החולות; ומי יודע, אולי אף בריפוי המחלה. שנית, הארכת חיי החולות - ולו לחודשים ספורים או שנים בודדות - מאפשרת להן ליהנות מזמן נוסף עם בני משפחתן, פרק זמן שהוא עולם ומלואו עבור מי שניצבת מול מחלה כה קטלנית.

מהם הטיפולים האפשריים בסרטן השד?

הרופא המטפל יקבע את סוג הטיפול המתאים לפי קצב התקדמות המחלה, מאפייניה, היסטוריית הטיפולים שעברה המטופלת ופרמטרים נוספים, כגון גיל המטופלת ומצבה הגופני. בין הטיפולים: תרופות כימותרפיות המשמידות את תאי הסרטן, תרופות הורמונליות הפועלות על ההורמונים הנקביים שבגוף, כדי לבלום את התפשטות הסרטן, תרופות ביולוגיות, הקרנות, ביו-תרפיה, ניתוחים ושילוב טיפולים שונים. חשוב לציין: מפני שסרטן שד גרורתי מפושט בגוף ואינו מוגבל לשד, לא מקובל לערוך בקרב החולות במחלה ניתוחים לכריתת שד, כחלק מהטיפול.

למרות שטרם נמצאה תרופה המביאה לריפוי המחלה, בשנים האחרונות כן חלה התקדמות בטיפול במחלה, עם פיתוחן של תרופות חדשות ויעילות, שאינן גורמות לתופעות לוואי משמעותיות. תרופות אלה, דוגמת הלאבן, אברולימוס וT-dm1-, הוכחו כבעלות יכולת להאריך את תוחלת חיי המטופלת, תוך שמירה על איכות חיים טובה של המטופלות.

האם בעתיד ניתן יהיה לרפא חולות סרטן שד גרורתי?

מחקרים חדשים מתנהלים ברחבי העולם, בכל הקשור למאפייני המחלה, החל מגילוי מוקדם וכלה בטיפולים ספציפיים לסוגי גידולים שונים ושלבי מחלה שונים. המאפיין את הגידולים הסרטניים הוא כי הם משנים את אופיים בהתאם לטיפולים הקיימים; ולכן, לרוב - בשלב מסוים - הגידול יפתח עמידות לתרופה ויפסיק להגיב לטיפול. הטיפולים הקיימים כיום עוזרים למטופלות לתפקד טוב יותר ולעיתים גם עוצרים את המחלה לזמן מה ומאריכים את חייהן של המטופלות, תוך שמירה על איכות חייהן. לכן, ניתן לקוות כי מערכת הבריאות תנגיש לחולות את הטיפולים הקיימים, כדי לסייע לחולות במחלה לא פשוטה זו, לבלות זמן איכות ממושך ככל הניתן עם יקיריהן.

ד"ר לריסה ריבו היא אונקולוגית בכירה בבית החולים איכילוב.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום