סרטן: קומו מהספה, זוזו מהטלוויזיה

(0)
לדרג

לפי סקירה חדשה, צפייה של שעות מרובות בטלוויזיה מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, הרחם וגם הריאות. מומלץ לנהל אורח חיים פעיל ולא יושבני

מאת: מערכת zap doctors

הקשר בין אורח חיים לא פעיל לסיכון למחלות הוכח זה מכבר. במחקר חדש נמצא כי יש הקשר בין צפייה בטלוויזיה והתנהגויות יושבניות נוספות, לבין הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות, בין היתר סרטן המעי הגס, סרטן הרחם, סרטן ריאה וייתכן גם סרטן השד.

לשם הסקירה, שפורסמה בכתב העת Journal of National Cancer Institute, סרקו חוקרים מאוניברסיטת רגנסבורג בגרמניה 43 מחקרים שכללו כ-67 אלף נבדקים. פעילות הנבדקים סווגה תחת שלוש סוגי פעילות יושבנית: צפייה בטלוויזיה, ישיבה תעסוקתית (ישיבה בשעות העבודה) וזמן ישיבה כולל.

רמת הפעילות היושבנית חולקה לשתי רמות: לגבי צפייה בטלוויזיה - רמה גבוהה נחשבה לצפייה של כ-7 שעות ומעלה ביום, ופחות משעה ביום, נחשבת לרמה הנמוכה, של פעילות יושבנית.

לגבי ישיבה תעסוקתית, כ-6 שעות ישיבה ומעלה ביום, נחשבת לרמה הגבוהה, ופחות משעתיים ביום, נחשבת לרמה הנמוכה, של פעילות יושבנית.

לגבי זמן ישיבה כולל, כ-7 שעות ישיבה ומעלה ביום, נחשבות לרמה הגבוהה ופחות מ-3 שעות ביום נחשבת לרמה הנמוכה של פעילות יושבנית.

יושבים יותר - חולים יותר

מהנתונים עולה שבקבוצה עם דרגת חוסר הפעילות הגבוהה ביותר, הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס היה גבוה בהשוואה לאלו עם דרגת יושבניות נמוכה: הצופים בטלוויזיה זמן ארוך במיוחד היו בסיכון גבוה ב-54%, ואלו שנוהגים לשבת בעבודתם לאורך זמן רב ואלו שזמן הישיבה הכולל שלהם ארוך במיוחד, היו בסיכון גבוה ב-24% בהשוואה לקבוצה ברמת היושבניות הנמוכה.

נצפה סיכון גבוה יותר לחלות גם בסרטן הרחם: הצופות בטלוויזיה זמן ארוך במיוחד היו בסיכון גבוה ב-66% לחלות במחלה זו ואלו שבאופן כולל זמן הישיבה שלהן ארוך במיוחד, היו בסיכון גבוה ב- 32%, זאת בהשוואה לאלו עם דרגת יושבניות נמוכה.

בנוסף נמצא כי אלו שבאופן כולל זמן הישיבה שלהם ארוך במיוחד היו בסיכון גבוה ב-21% לחלות בסרטן הריאה, בהשוואה לנבדקים באותה קבוצה עם דרגת יושבניות נמוכה.

במחקר זה לא נמצא קשר ישיר בין דרגות חוסר פעילות אלו, לסיכון לחלות במחלות סרטן אחרות, אך במספר מחקרים אחרים נמצא כי אורח חיים יושבני מעלה את הסיכון לחלות גם בסרטן השד.

החוקרים גם מצאו כי תוספת של 2 שעות בזמן ישיבה כולל ביום, העלתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-8%, ב-10% בסרטן הרחם, ובאופן גבולי (סטטיסטית) ב-6% בסרטן הריאה. לא נמצא קשר דומה בין תוספת שעות היושבנות למחלות סרטן אחרות.

נוכח הנתונים, סבורים החוקרים כי ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה, הכרוכה לעתים קרובות גם באכילה עתירת מלח וסוכר ("נשנושים"), ואורח חיים הכולל התנהגויות יושבניות נוספות, מעלים את הסיכון לחלות בעיקר בסרטן המעי הגס, הרחם והריאה.

המידע באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום