טיפולי גמילה מעישון ופגיעה בלב

(0)
לדרג

סקירה: חלק מהטיפולים עלולים אמנם להעלות את הסיכון למחלות לב וכל הדם, אך בבחינה מול הסיכון שבסיגריות - נראה שעדיין - כדאי להפסיק לעשן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אין עדויות ברורות לפיהן טיפולים להפסקת עישון מביאים לעלייה בסיכון לפגיעה בלב וכלי הדם. כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמה בכתב העת Circulation.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את מאזן הסיכון למחלות לב וכלי דם אל מול תועלת טיפול חליפי לניקוטין, Bupropion ו-Varenicline. לשם כך ערכו סקירה שכללה מחקרים עם נתונים אודות סיבוכים לבביים גדולים והפרעות הלבביים והפרעות קצב, דפיקות לב, דופק איטי ודופק גבוה מהנורמה. החיפוש העלה 63 מחקרים אקראיים בנושא, שדיווחו על מחלות לב וכלי דם ביותר מ-30 אלף חולים. מרבית המחקרים ערכו השוואה בין טיפול תרופתי להפסקת עישון לפלסבו, רק שישה מחקרים ערכו השוואה ישירה בין שני תכשירים.

החוקרים זיהו סיכון גדול יותר (פי 2.3) לכלל מחלות לב וכלי דם, בעיקר דפיקות לב, עם טיפול חליפי לניקוטין בהשוואה לפלסבו. מצד שני, Bupropion לווה בהשפעה מגנה מפני סיבוכים לבביים (תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, אוטם לבבי או אירוע מוחי לא-קטלני).

לאור הממצאים הנוכחיים, המעידים על סיכון נמוך לאירועים לבביים חמורים בעקבות טיפולים להפסקת עישון, בשילוב עם הסיכון למחלות לב וכלי דם והסיכון לתמותה עם המשך עישון, צפוי כי התועלת של הטיפול תעלה על הסיכונים. על רופאים למצוא את האיזון בין החשש מפני תופעות, אל מול התועלת של הפסקת עישון ולייעץ לחולים בנוגע לתופעות לוואי אפשריות של טיפולים להפסקת עישון, תסמיני גמילה מעישון ותסמינים העלולים לנבוע ממחלות קיימות.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום