גניקולוגיה רובוטית: העתיד כבר כאן

(0)
לדרג

לניתוח גניקולוגי או אונקולוגי בעזרת רובוט יתרונות רבים: הפחתה באיבוד דם, דיוק גבוה, פחות צלקות, התאוששות מהירה, אשפוז קצר יותר ופחות סיבוכים

מאת: ד"ר רם איתן

נשים רבות סובלות מגידולים שפירים (לא סרטניים), העלולים להשפיע על מערכת הרבייה. מצבים גניקולוגיים שכיחים כמו שרירנים (מיומות: גידולים שאינם סרטניים בדופן הרחם), אנדומטריוזיס (הימצאות תאי רירית רחם מחוץ לרחם), או צניחה (נפילה או החלקה של הרחם) יכולים לגרום לכאב לטווח ארוך באגן, דימום וסת מופרז ולסימפטומים נוספים.

כאשר טיפול תרופתי ואפשרויות לא-ניתוחיות אחרות אינם מקלים על הסימפטומים, ניתוח עשוי להיות הפתרון המומלץ. הניתוח עשוי לספק פתרון יעיל לטווח ארוך למגוון רחב של מצבים גניקולוגיים.

גניקולוגיה רובוטית (אילוסטרציה)
גניקולוגיה רובוטית (אילוסטרציה)

נעים להכיר, ד"ר רובוט

הניתוח הרובוטי הוא בעל יתרונות רבים, כאשר מדובר בניתוח גניקולוגי. יתרונותיו ניכרים גם בתחומים נוספים, כגון בתחום הניתוחים האורולוגיים, למשל בניתוחים להסרת הערמונית.

ניתוח רובוטי הוא סוג של ניתוח זעיר פולשני. משמעות המונח "זעיר פולשני" היא שבמקום לבצע חתכים גדולים, נעשה שימוש בכלים כירורגיים זעירים, המוכנסים לגוף דרך חתכים קטנים בגודל מילימטרים ספורים. כאשר ניתוח זעיר פולשני מבוצע באמצעות הרובוט, הכלים הכירורגים מורכבים על זרועותיו הייחודיות. זרועות הרובוט מאפשרות טווח מירבי של תנועה ודיוק, כאשר זרוע נוספת נושאת מצלמה תלת ממדית המספקת תמונה מוגדלת ברזולוציה גבוהה, המנחה את המנתח במהלך הניתוח.

השליטה על זרועות הרובוט, המכשירים והמצלמה נתונה בידיו של המנתח, היושב בסמוך לרובוט, מפעיל את כל הזרועות הנמצאות בתוך הגוף המטופל, תוך התבוננות במסך במהלך הניתוח כולו. המידע המתקבל על מסך הרובוט מפורט ומדויק יותר מאשר המידע שעין אנושית יכולה לספק. כל תנועה של המנתח נעשית עם בקרה ומשוכפלת על ידי הרובוט. בעת הצורך, המנתח אף יכול לשנות את קנה המידה של תנועות הרובוט. בנוסף, עיצובו הייחודי של הרובוט מאפשרות לעיניו וידיו של המנתח להיות מצויים במנח מיטבי, המצמצם באופן משמעותי את עייפות המנתח. חשוב להדגיש כי הרובוט אינו פועל לבד וזז רק בהתאם לתנועותיו של המנתח.

לניתוח הרובוטי יתרונות רבים: הפחתה באיבוד דם, אפשרות דיוק גבוהה, פחות צלקות, התאוששות מהירה יותר, משך אשפוז קצר יותר ופחות סיבוכים לאחר הניתוח.

מתי נשתמש ברובוט בניתוחים גניקולוגיים?

קיימים מספר ניתוחים גניקולוגיים, בהם המטופלת (והרופא) יכולים ליהנות מיתרונותיו של הרובוט.

כריתת רחם רובוטית

לפי הסטטיסטיקה כיום, אחת מכל שלוש נשים בארצות הברית תעבור כריתת רחם לפני גיל 60. לעיתים ניתן לבצע את כריתת הרחם דרך הנרתיק. אולם, כאשר הרחם רחב, אם יש צלקות פנימיות מניתוח קודם, או אם לא ניתן היה לבצע את כריתת הרחם בשיטה זו מכל סיבה אחרת, היה צורך לבצע את הניתוח בבטן פתוחה.

כריתת רחם בבטן פתוחה דורשת חתך אורכי או רוחבי מתחת לטבור. הליך זה כרוך בכאב ופעמים רבות יש צורך במתן תרופות חזקות, סיכון לזיהום ואובדן דם. לאחר הניתוח, נדרשת תקופת החלמה ארוכה (לעתים 6 שבועות) ובנוסף, מטופלות רבות אינן מרוצות מהצלקת והחולשה בשרירי בטן, שנגרמו בעקבות החתך. כריתת רחם רובוטית מאפשרת להתגבר באופן משמעותי על אתגרים אלו.
כריתת רחם רובוטית מבוצעת כדי להקל על התסמינים הקשורים למחלות שפירות של הרחם, כולל שרירנים, דימום חריג, כמו גם מצבים הקשורים לכאב כרוני באגן כגון אנדומטריוזיס. ניתוח בסיוע רובוט נכנס לשימוש רחב יותר בניתוחים אלה, וזאת משום שהוא מאפשר הדמיה מצוינת של כלי הדם, הרחם והרקמה שמסביב, כמו גם יכולת משופרת של תפירת הנרתיק לאחר הסרת הרחם וצוואר הרחם. במהלך כריתת רחם רובוטית יש כמות מופחתת של אובדן דם במהלך הניתוח.

בתנאים שפירים מסוימים, ניתן יהיה לבצע 'כריתת רחם על-צווארית' בסיוע רובוט. בניתוח זה מסיר המנתח את הרחם אך משאיר את צוואר הרחם בשלמותו.

כריתת שרירן רובוטית

אף על פי שכריתת רחם היא הליך בטוח יחסית, הוא אינו מתאים או נחוץ לכלל הנשים ובמקרים רבים כריתת שרירן מהווה אלטרנטיבה ניתוחית. כריתת השרירן יכולה להיות אופציה עבור נשים עם שרירנים, הרוצות לשמר את הפוריות או את הרחם שלהן. כריתת שרירן רובוטית מבוצעת על מנת לטפל בשרירנים הגורמים לתסמינים כגון לחץ באגן, דימום ווסתי כבד, ואי נוחות כללית באגן. ניתוח בסיוע רובוט נכנס לשימוש רחב יותר בתנאים האלה, כי הוא מאפשר הדמיה מעולה של השרירנים והרקמות הסובבות, וגם מספק למנתח יכולת משופרת של תפירת הרחם, וכתוצאה מכך פחות אובדן דם במהלך הניתוח, בהשוואה לניתוח פתוח או לפרוסקופי.

כירורגיה רובוטית לצניחת איברי האגן

במקרים של צניחת איברי האגן, מתבצע ניתוח בסיוע רובוט לתליית הנרתיק מעצם העצה (עצם משולש גדולה הממוקמת בחלק האחורי העליון של האגן). הניתוח הרובוטי מבוצע במטרה לתקן צניחה ו/או פריצה של הנרתיק, הרחם, ושלפוחית השתן (צניחת שלפוחית). בהליך זה, שנעשה בדרך כלל במקביל לכריתת רחם רובוטית, מתבצעת הרמה של הנרתיק ושלפוחית השתן למיקום האנטומי הנורמלי שלהם. ניתוח רובוטי זה יכול גם להתבצע אצל נשים שסבלו מצניחה של הנרתיק ולפעמים גם של המעיים, לאחר כריתת רחם קודמת.

ביצוע ניתוח זה נעשה גם בשיטה המסורתית של בטן פתוחה, אך הניתוח בשיטה הרובוטית ימנע את הצורך בחתך בטני. נשים שעברו הליך זה בניתוח רובוטי מסוגלות לחוות התאוששות פחות כואבת עם חזרה מהירה באופן משמעותי לפעילות רגילה, לעומת ניתוח פתוח.

כירורוגיה רובוטית כטיפול בסרטן

בתחום הכירורגיה האונקולוגית, באים יתרונותיו של הרובוט לידי מיצוי מקסימלי. מגוון רחב של סוגי סרטן עלול להשפיע על מערכת הרבייה של האישה, אשר מורכבת מהרחם, הנרתיק, השחלות והחצוצרות. הסוגים הנפוצים ביותר הם סרטן צוואר הרחם, רירית הרחם וסרטן השחלות.

הסוג המסוים של הסרטן ואופן התקדמות המחלה, יקבעו את אפשרויות הטיפול הזמינות למטופלת. לחלק מהנשים עם סרטן, לעיתים קרובות כבר בשלב מוקדם, מוצע לעבור ניתוח להסרת הרחם. בהליך זה, הרופא יכול גם להסיר את השחלות, החצוצרות ו/או את בלוטות הלימפה בתלות במוקד המחלה ובנחיצות האונקולוגית.

אבחון של גידול גניקולוגי ממאיר אינו מחייב בהכרח ניתוח פתוח גדול כמו שהיה נהוג בעבר. חלק מהפרוצדורות הכירורגיות הנרחבות והמסובכות הדרושות יכולות להתבצע כעת בסיוע הרובוט באותה יעילות, תוך צמצום התחלואה לאחר הניתוח והחשת ההחלמה, ללא פשרה אונקולוגית.

במקרים של סרטן גינקולוגי כגון סרטן הרחם או צוואר הרחם, כריתת רחם עשויה להיות האופציה הטיפולית הטובה ביותר. סוג כריתת רחם יהיה תלוי בהיסטוריה הרפואית והבריאותית של המטופלת, כמו גם בהיקפו של הגידול הסרטני. כריתת רחם מסורתית לסרטן הגניקולוגי, המבוצעת באמצעות ניתוח בטן פתוח, דורשת פעמים רבות חתך אנכי ארוך (מעצם הערווה עד מעל לטבור). כריתת רחם בבטן פתוחה כרוכה כמעט תמיד בכאב לאחר הניתוח, וכוללת מתן תרופות, סיכון לזיהום ואובדן דם משמעותי במהלך ניתוח. לאחר הניתוח, החלמה ארוכה (בדרך כלל 6 שבועות) היא הכרחית. בנוסף, חולות רבות אינן מרוצות מהצלקת שהותיר החתך הניתוחי.

הניתוח בשיטה הרובוטית ימנע את הצורך בחתך בטני. נשים שעברו הליך זה בניתוח רובוטי מסוגלות לחוות התאוששות פחות כואבת עם חזרה מהירה באופן משמעותי לפעילות רגילה לעומת ניתוח פתוח וכאמור באותה יעילות וללא פשרה אונקולוגית.

ניתוח רובוטי לסרטן רירית הרחם

הטיפול הכירורגי, בסיוע רובוט, לטיפול בסרטן רירית הרחם, כולל כריתת רחם רובוטית (הכוללת הסרה של הרחם וצוואר הרחם), יחד עם הוצאת שחלות וחצוצרות דו צדדית רובוטית וכן סדרה של דגימת רקמות (בלוטות לימפה ולעתים אף אומנטום) כדי לאמוד את היקף-המחלה. אלה הם צעדי מפתח המשמשים כדי להנחות כימותרפיה או קרינה לאחר הניתוח.
צעדים אלה הם קריטיים, שכן הם מאפשרים לאונקולוג לקבוע את היקף הסרטן, ולקבל את ההחלטות על הטיפול הכימותרפי והיבטים אחרים של הטיפול. בכל העולם, מקובל הניתוח בסיוע רובוט ככלי ניתוחי מצוין לטיפול בסרטן רירית הרחם.

ניתוח רובוטי לסרטן צוואר הרחם

בסרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם ניתן לטפל באמצעות טיפול בהקרנות או הסרה כירורגית של הסרטן. הטיפול הכירורגי הדרוש למצב זה הוא כריתת רחם רדיקלית, אשר כרוכה בהסרת הרחם, צוואר הרחם, רקמת החיבור של צוואר הרחם משני הצדדים ונרתיק עליון, בשילוב עם כריתת בלוטות לימפה אגניות (הסרה מלאה של בלוטות הלימפה באגן).

כריתת רחם רדיקלית הינה פעולה מורכבת הדורשת מיומנות רבה והתמקצעות בשל העבודה העדינה בסמוך לאיברים חיוניים. הניתוח הרובוטי מתאים מאד ככלי עזר מצוין למנתח המיומן, הודות להדמיה המעולה של שדה ההפעלה, עובדה המשפרת את היכולת של המנתחים לבצע את החתכים הקפדניים הנדרשים בניתוחים אלה.

ניתוח רובוטי לסרטן השחלות בשלב מוקדם

ניתוח בסיוע רובוט יכול לשמש גם לטיפול בסרטן השחלות. בשלב מוקדם, במקרים בהם הסרטן מוגבל לשחלות, הטיפול הסטנדרטי הוא כריתת רחם פשוטה רובוטית (הכוללת הסרה של הרחם וצוואר הרחם) יחד עם הוצאת חצוצרות וכריתה שחלות דו צדדית (הסרה כירורגית של שתי השחלות והחצוצרות). בנוסף, הפעולות הדרושות במהלך ניתוח לסרטן שחלה מוקדם הן: דגימת בלוטות לימפה מבלוטות הלימפה באגן והבטן, הסרה כירורגית של כיסוי השומן של הבטן, שטיפת הציפוי הפנימי של הבטן ולקיחת דגימת רקמה מרובה של ציפוי זה. הרובוט מאפשר את ביצוע הפעולות הללו בביטחון רב וביעילות גבוהה מאוד.

מחלות רבות דורשות התערבות ניתוחית כדי להביא לריפוי או לכוון טיפול. מטרתנו כמנתחים היא לבצע את הפעולות הניתוחיות הדרושות בדיוק המירבי האפשרי, עם תופעות לוואי קטנות ככל האפשר ולאפשר למטופלות התאוששות מהירה ככל שניתן. התקדמות הטכנולוגיה איפשרה לבצע חלק גדול מהניתוחים בגישה זעיר פולשנית והטכנולוגיה הרובוטית מאפשרת לבצע ניתוחים זעיר פולשניים בדיוק רב יותר תוך ניצול היתרונות הגדולים של מערכת ממוחשבת ומתקדמת.

הכותב הוא מומחה לאונקו-גיניקולוגיה במרכז איה מדיקל, המרכז לרפואת נשים מתקדמת בבית חולים אסותא ורופא בכיר ביחידה לגינקולוגיה-אונקולוגית, מרכז רפואי רבין

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורוגניקולוגיה - דליפת שתן וצניחת רצפת האגן
פורום שרירני רחם - מיומות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום