אין לכם סרטן? אל תהיו בטוחים

(0)
לדרג

מחקר חדש של המרכז הרפואי תל-אביב, שבדק כ-1,000 גברים ונשים בריאים לכאורה, מצא בקרב 2.4% מהם גידולים סרטניים. הגילוי המוקדם איפשר טיפול מיטבי

מאת: מערכת zap doctors

גברים ונשים בריאים לכאורה עלולים לשאת בגופם גידול סרטני שעלול להתפשט ללא טיפול מתאים, כך עולה ממחקר שנערך במרכז המשולב לאבחון ומניעת סרטן של המרכז הרפואי תל-אביב.

למעשה, המחקר מצא גידולים סרטניים בקרב 2.4% מהנבדקים שחשבו שהם בריאים לחלוטין. בכל אופן, הגילוי המוקדם איפשר להעניק לאותם נבדקים טיפול רפואי בזמן ולעצור את התפשטות המחלה. ממצאי המחקר

המחקר הרטרוספקטיבי, שממצאיו פורסמו בגיליון האחרון של European Journal of Internal Medicine, כלל 1,000 בוגרים שהגיעו מיוזמתם לבדיקות של 11 סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל . המחקר ביקש למפות את כלל הממצאים ולעמוד על הקשר שבין גורמי סיכון ידועים למחלת הסרטן לבין הימצאות גידולים - שפירים וסרטניים באותה קבוצה.

הממצא הראשון עסק בשכיחות הגידולים הסרטניים בקרב האוכלוסייה הבריאה לכאורה. בקרב 2.4% מהנבדקים שדיווחו על עצמם כבריאים נמצאו גידולים סרטניים. במרבית המקרים, מדובר היה בגידולים ממאירים בשלבים ראשוניים של המחלה, באופן שאיפשר טיפול והחלמה מלאה.

מבין 24 הנבדקים שבהם התגלה סרטן, 10 נמצאו עם סרטן שד (אף שמרבית הנבדקים היו גברים), 7 נמצאו עם סרטן במערכת העיכול. כמו כן, נמצאו שלושה מקרים של סרטן עור וסרטן ערמונית.

באופן מפתיע, לא נמצא אף מקרה של סרטן הריאות אף שמדובר בסרטן שאחראי למספר הגבוה ביותר של מקרי מוות בעולם, ולמרות העובדה שכמחצית מהנבדקים (45%) עישנו בעבר או בהווה.

בקרב 7.1% מהנבדקים נמצאו גידולים שפירים או טרום-סרטניים, כמחציתם התגלו במערכת העיכול, והיתר ברחם או בצוואר-הרחם, בעור, ובפה. גם כאן, הגידולים הוסרו במלואם, באופן שהבטיח החלמה מלאה בזכות הגילוי המוקדם עוד בשלב הטרום ממאיר.

כצפוי, לגיל הנבדק הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על הסיכוי ללקות בסרטן: נבדקים מעל גיל 50 היו בסיכון גבוה משמעותית ללקות בסרטן ולפתח הן גידולים שפירים והן גידולים ממאירים, בהשוואה לגילאים צעירים יותר.

גורמים נוספים שנמצאו בהתאמה מלאה להימצאות גידולים סרטניים היו השמנת יתר, צריכת אלכוהול מוגזמת (יותר מ-2 מנות ביום), ועישון למשך 30 שנה או יותר של קופסת סיגריות ביום. באופן מפתיע, רקע משפחתי של סרטן לא נמצא כבעל קשר מובהק להימצאות גידולים סרטניים בקרב המדגם שנבדק.

המסקנה העיקרית לדברי פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז למניעת סרטן, היא ש"גם בקרב האוכלוסייה הבריאה עלולים להתגלות גידולים סרטניים ובשיעור לא מבוטל אבל החדשות הטובות הן שבזכות גילוי מוקדם ובטיפול מתאים, ניתן למנוע את המחלה לפני התפרצותה, ובכך להציל חיים".

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום