סרטן השד: בדיקת הסימפוני

(0)
לדרג

מדובר בסדרת בדיקות המאפשרת לרופאים להתאים טיפול אישי לחולה ולדעת אם יש צורך במתן כימותרפיה למניעת הישנות המחלה. הפיתוח - תרומה אדירה למלחמה במחלה

מאת: מערכת zap doctors

בדיקת הסימפוני היא סדרת בדיקות ייחודית הכוללת מיפוי גנטי של הגידול בנשים חולות סרטן שד, דבר המאפשר לקבוע מאפיינים שונים של הגידול וכך להתאים טיפול הולם למצבן.

"הבשורה הגדולה הטמונה בבדיקה זו היא היכולת להתאים טיפול אישי לחולה ולדעת בוודאות אם יש צורך במתן כימותרפיה למניעת הישנות המחלה", מסביר פרופ' אילן רון, רופא ראשי במכון האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב ומרצה בכיר בחוג לאונקולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.

בדיקת סימפוני (אילוסטרציה)
בדיקת סימפוני (אילוסטרציה)

לדבריו, "בדיקת הסימפוני היא כלי חשוב ביותר בבחירת טיפול בחולות סרטן שד ופיתוח הבדיקה מהווה תרומה אדירה למלחמה למען בריאותן של המטופלות. האפשרות לערוך מיפוי גנטי ולזהות מאפייני גידול בשד אינה חדשה; קיימת בדיקה המכונה 'אונקוטייפ', המתאימה רק לנשים החולות בסרטן שד מסוג מסוים - סרטן שד עם קולטנים הורמונליים חיוביים. לעומת זאת, בדיקת ממפרינט (MammaPrint), הנכללת בערכת הבדיקות של הסימפוני, מתאימה לחולות בכל סוגי הסרטן ובכל שלב של המחלה, והיא גם מנתחת פרופיל של 70 גנים לעומת 21 בבדיקה הוותיקה. הדבר נותן תשובות ברורות ומדויקות להרבה מאוד שאלות חשובות הנחוצות לטיפול יעיל בחולות. הבדיקה מהווה כלי יעיל במיוחד לקבוע את הפרוגנוזה של החולות ולהתאים להן תוכנית טיפולית אופטימלית".

כימותרפיה? לאו דווקא

הפרופיל הגנטי של הגידול שנחשף באמצעות בדיקת הסימפוני מעניק שלושה נתונים חשובים המשפיעים על ההחלטה איזה טיפול להעניק לחולה. פריט המידע הראשון ניתן על ידי בדיקת ממפרינט, שקובעת האם החולה נמצאת בסיכון גבוה או נמוך לחזרת המחלה בעשר השנים הקרובות וכן האם טיפול כימותרפי יועיל למטופלת או לא. מדובר בבדיקה היחידה מסוג זה המאושרת על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

פרופ' רון: "לחולות שלא יכלו לעבור את בדיקת האונקוטייפ נהוג היה לתת טיפול כימותרפי 'ליתר בטחון' כדי למנוע את הישנות הטיפול. אלא שלא כל גידול בשד בעל רצפטורים הורמונליים שליליים עלול לחזור ומחייב טיפול כימותרפי שנועד למנוע את הישנותו, ולכן קיימת חשיבות רבה בזיהוי החולות שניתן למנוע מהם מתן כימותרפיה בשל הרווח הנמוך מטיפול זה. מהחולות שלא נדרשות לכימותרפיה נחסכות תופעות לוואי פיסיות ונפשיות.

עד המצאת הבדיקות הגנטיות, כל רופא היה משקלל נתונים שונים אודות החולה בהם: גיל, רקע בריאותי, בריאות בנות משפחה קרובות, גודל הגידול, מדדים שונים ברקמת הגידול, התפשטות הגידול וכדומה לצורך קביעת חיוניות הטיפול הכימותרפי. הקביעה הטיפולית הייתה מבוססת בסופו של דבר על הספרות הרפואית, הניסיון הקליני ושיקול הדעת הבלעדי של הרופאים. כעת, בזכות הבדיקות הגנטיות ככלל, והממפרינט בפרט, אנחנו יכולים לדעת בוודאות אם ישנו צורך בכימותרפיה ואין אנו עוסקים יותר ב'ניחוש' מושכל. עובדה זו חשובה מאין כמותה בשל השלכותיו של הטיפול הכימותרפי, הכולל פגיעה בפוריות, פגיעה בבריאות העצמות וכלי הדם, נשירת שיער בכל הגוף, בחילות והקאות, חולשה ועייפות, נטייה לזיהומים, סיכון לבריאות הלב, פגיעה במח העצם ועוד מגוון השלכות לטווח הארוך. הודות לבדיקת הסימפוני כל זה נמנע מהנשים שסוג סרטן השד שלהן מאפשר להסתפק בניתוח והקרנות ובמקרים אחרים תוספת של טיפול הורמונלי".

מידת האגרסיביות של הגידול

המאפיין השני של הגידול שניתן לאתר בזכות בדיקת הסימפוני קשור בשאלה האם הגידול הוא גידול בעל קולטנים הורמונליים ומהי מידת האגרסיביות שלו. בזכות בדיקת טרגטפרינט (TargetPrint), הכלולה בערכת הבדיקות של הסימפוני, ניתן לדעת אם יש לגידול תלות הורמונלית בדמות קולטנים לפרוגסטרון ואסטרוגן, וכן אם הוא נושא את הרצפטור HER2. מידע זה מאפשר "תפירה" של טיפול ייחודי ואישי שנלחם בגידול בעזרת תרופות אנטי הורמנליות ואנטי HER2.

הנתון השלישי לגבי הגידול שניתן לקבל באמצעות בדיקת סימפוני הוא תת הקבוצה המולקולרית (Sub-type) אליה משתייך הגידול. כיום ידוע שסרטן השד היא אינה מחלה אחידה, אלא ניתן לחלקה לתתי קבוצות מולקולריות על פי מאפיינים גנטיים שונים. מחקרים שונים מראים שתתי הקבוצות השונות של סרטן השד מגיבות שונה לטיפולים תרופתיים וכן שהפרוגנוזה שלהן שונה. בדיקת בלופרינט (BluePrint), הכלולה בסימפוני, מסווגת בצורה מדויקת את תת הקבוצה של הסרטן ומאפשרת לרופא להתאים בצורה טובה יותר את הטיפול למטופלת.

לדברי פרופ' רון, "כיום כמות הידע על סרטן השד וסוגיו השונים היא אדירה. כמו בכל דבר, יש שני צדדים למטבע. מצד אחד, המחקרים המקיפים ופיתוח תרופות וטיפולים חדשים מאפשרים לנו כיום לתת טיפול יעיל ונסבל לחלק גדול מהנשים המתגלות עם סרטן שד. מאידך, המידע הרב שקיים יוצר לעיתים קושי בלקיחת ההחלטות בבחירת הטיפול הטוב והמתאים ביותר למטופלות. הבדיקות הגנטיות שקיימות כיום, כגון הממפרינט, תורמות רבות למערכת השיקולים בבחירת הטיפול המתאים ביותר עבור כל מטופלת ומטופלת, ובכך הן מאפשרות את סוג הרפואה הטובה ביותר שהיא 'רפואה מותאמת אישית'".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום