סרטן המעי הגס: גילוי מוקדם

(0)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא השני בגורמי המוות הסרטניים. אם אתם בני 50 ומעלה, דווקא מה שקופות החולים לא מגלות לכם יכול להציל את חייכם

מאת: ד"ר שלמה לבקוביץ'

למרות חשיבותו של חוק ביטוח הבריאות הממלכתי כמסגרת למימוש הזכות לשירותי בריאות, מערכת הבריאות הישראלית עוברת תהליך חלקי של הפרטה: במימון השירותים; הבעלות על חלק מהשירותים; ואימוץ תרבות ארגונית עסקית. אחת הדוגמאות לכך היא המדיניות בתחום הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

סרטן מעי גס הוא מהקטלניים והנפוצים בישראל: השני בשכיחותו, והשני בגורמי המוות הסרטניים. גילוי מוקדם של המחלה מקטין את סיכויי התמותה. בעולם קיימות בדיקות מקובלות לאבחון מוקדם של המחלה המבוצעות בקרב האוכלוסייה מעל גיל 50: בדיקה שנתית של דם סמוי בצואה עשויה לספק התרעה מוקדמת ובאמצעות בדיקת קולונוסקופיה ניתן לזהות סימנים מקדימים של סרטן המעי הגס. אך בדיקות אלו אינן נגישות בישראל, המודעות לקיומן היא נמוכה וביצוען כרוך בתשלום.

הקולונוסקופיה מוגדרת כיום כבדיקה המיועדת רק לתת קבוצה מצומצמת, הנחשבת כבעלת סיכון מעל הממוצע, בין החולים במחלות מעיים. אולם למאות אלפי הנשים והגברים הבריאים בגילאים הרלוונטיים, להם הבדיקה יכולה להועיל, היא אינה מוצעת. לכן, מספר הנבדקים בארץ נמוך בהשוואה למקובל בעולם.

לפי נתוני רישום הסרטן הלאומי אובחנו בישראל בשנה האחרונה כ-3,000 נשים וגברים כחולים בסרטן המעי הגס והחלחולת, וכ-1,500 נשים וגברים מתו השנה ממחלה זו, פי 4 לערך מנפגעי תאונות הדרכים. רוב החולים המאובחנים במדינת ישראל מתגלים בשלב מתקדם של המחלה, עקב ההיענות הנמוכה לעריכת הבדיקה לגילוי מוקדם. חולים אלו יעלו על נתיב הייסורים של ניתוחים, הקרנות וטיפולים כימותרפיים, ויסבלו מאיכות חיים ירודה.

היה נכון שאבחון מוקדם ומניעה של סרטן מעי גס יהיו בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות, כיוון שהגילוי המוקדם לא רק מציל חיים אלא גם מביא לחיסכון כספי, בגלל העלויות הגבוהות הכרוכות בטיפול במחלה. בשנים האחרונות חלה תזוזה בנושא, וקופות החולים החלו לממן בדיקות קולונוסקופיה לבני 50 ומעלה, אבל הן לא פועלות להגברת המודעות ולעידוד ביצוע הבדיקה, כי באופן רשמי אין היא כלולה בסל הבריאות.

סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס

אל תשתהו. היבדקו

כך שאין סיבה להתמהמה. אל תהססו לפנות אל רופא המשפחה ולדרוש הפניה לביצוע הבדיקה. עשרות אלפים עשו זאת, אבל מאות אלפים עדיין לא מודעים לקיומה, או אולי מודעים ומדחיקים את הצורך לבצעה מתוך חשש מהבדיקה הפולשנית. משך זמן ההמתנה לבדיקה הוא כ-2-3 חודשים, אבל לאחר שתעברו אותה תרוויחו שקט נפשי למשך 5-10 השנים הבאות. על כן, עמדו על זכותכם לבצע את הבדיקה. אולי תתעודדו מכך שניקוי המעיים הנעשה כהכנה לבדיקה מתבצע לאחרונה בשיטה חדשה, קלה ואנושית יותר, שלא מצריכה אלא שתייה של חצי כוס בטעם תפוזים, בהשוואה לשתיית ליטרים של חומר מרוקן שהיתה נדרשת קודם לכן.

לאלה שלא אובחנו בזמן וחלו בסרטן המעי הגס יש כיום סיכוי טוב יותר להירפא. לסל התרופות השנה הוגשה תרופה בשם ארביטוקס, המיועדת למי שאובחנו כסובלים מגרורות בכבד. זו בשורה של ממש לחולים שעד כה גילוי המחלה בשלב הזה היה נחשב עבורם כגזר דין מוות.

ובינתיים בוועדת הסל

בחודש אוקטובר פורסמה רשימת חברי ועדת סל התרופות, אשר עתידה לקבוע אילו תרופות יכללו בסל. בפני הועדה עומדת השנה משימה קשה במיוחד. עליהם להמליץ על תרופות שייכללו בסל, בתקציב של 300 מיליון שקל בלבד, מתוך כ-600 טיפולים וטכנולוגיות שונות המסתכמים בעלות כוללת של למעלה ממיליארד שקל.

כמנכ"ל עמותת "צו מניעה", הפועלת למניעת תחלואה ותמותה מסרטן המעי הגס, אני קורא בזאת להגדלת תקציב סל התרופות. גם השנה הגשנו בקשה לוועדה להכליל את בדיקת הקולונוסקופיה בסל התרופות, אבל אתם אינכם צריכים להמתין להחלטת הוועדה. גשו למרפאות הקופה ודרשו להיבדק מיד. זו זכותכם וחובתכם כלפי עצמכם.

ד"ר שלמה לבקוביץ הוא מנכ"ל "צו מניעה", מוסד ללא כוונת רווח למניעת סרטן המעי גס

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול
פורום סרטן המעי הגס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום