בדיקת קולונוסקופיה: עדיף בבוקר

(0)
לדרג

ממצא: עדיף לבצע בדיקות אנדוסקופיות בשעות הבוקר כאשר הרופאים עדיין ערניים. בכל שעה שחולפת במהלך היום, חלה ירידה במספר הפוליפים שמזהים הרופאים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקות אנדוסקופיה של מערכת העיכול, בהן גסטרוסקופיה (בדיקה של מערכת העיכול העליונה) וקולונוסקופיה (בדיקה של מערכת העיכול התחתונה) מבוצעות בתדירות גבוהה במרכזים רפואיים רבים. בבדיקות קולנוסקופיה נערך, בין היתר, חיפוש אחר פוליפים במעי הגס, כאמצעי לזהות נגעים טרום-ממאירים בשלב מוקדם או למנוע התפתחות נגע לגידול סרטני.

במאמר חדש, שפורסם ב-American Journal of Gastroenterology, מדווחים חוקרים כי הסיכוי של רופאים לזהות פוליפים במעי הגס בשעה מאוחרת במהלך היום, נמוך יותר בהשוואה לבדיקות המבוצעות בשעת בוקר מוקדמת. הממצאים תומכים במחקר קודם שפורסם בנושא ונובעים ככל הנראה מעייפות של הרופאים המבצעים את בדיקות האנדוסקופיה.

החוקרים מדדו את מספר הפוליפים שזוהו במהלך תקופה של ארבעה חודשים על ידי 28 רופאים המבצעים בדיקות אנדוסקופיות, במטרה לנתח את ממצאי הבדיקות כתלות בשעת היום בה נערכה הבדיקה.

מבין כ-1,100 בדיקות קולנוסקופיה, פוליפ (אחד או יותר) זוהה בלמעלה מ-40% מהבדיקות. מתוצאות המחקר עולה כי עם כל שעה שחלפה במהלך היום, חלה ירידה של 4% במספר הפוליפים שזיהו הרופאים. בממוצע, במהלך הפרוצדורה ה-12 במהלך היום, רופאים צפויים לזהות מעט למעלה ממחצית מהפוליפים שזוהו במהלך הפרוצדורה הראשונה. בדומה, החוקרים מצאו ירידה של 5.4% בזיהוי פוליפים עם כל עלייה במיקום ברשימת התורים.

בעקבות הממצאים החוקרים מעלים הצעה לעבור לעבודה במשמרות, במקום ימי עבודה מלאים. אחת ההשערות שמעלים החוקרים היא כי ביצוע מספר רב של פרוצדורות מקשה על מתן תשומת לב מלאה לבדיקות המבוצעות במהלך המחצית השנייה של יום העבודה. אפשרות נוספת היא כי רופאים ממהרים יותר בביצוע הבדיקות עם התקדמות היום, דבר שעשוי להביא לפספוס סרטן במעי הגס.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול
פורום סרטן המעי הגס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום