תגלית: מנגנון חדש לטיפול בסרטן

(0)
לדרג

חוקרים אבחנו גן, המכונה "סטיל", שעיכובו גורם לתמותת תאים סרטניים. פרופ' שי יזרעאלי: אנו מקווים להביא להתקדמות של ממש בטיפול בסרטן בעוד 3-5 שנים

מאת: מערכת zap doctors

האם אנחנו קרובים לריפוי מחלת הסרטן? מחקר פורץ דרך לעצירת התחלקות תאים סרטניים נוטע בנו תקוות לפיתוח תרופה חדשה, שעשויה לדכא את הסרטן. המחקר הוצג בכנס בנק הרקמות ב"שיבא" על ידי פרופ' שי יזרעאלי, מנהל היחידה לגנומיקה יישומית ולחקר מחלות ממאירות בילדים. כאמור, החוקרים אבחנו גן, אשר "השתקתו" מביאה לעצירת ההתחלקות הממאירה של תאים סרטניים.

הגן המכונה "סטיל" (stil) בודד עוד בשנות ה-90, מילדים חולי לוקמיה. ואולם, רק לאחרונה חלה פריצת דרך של ממש במחקר. "בניסויים שערכנו, הסתבר כי אותו גן, המצוי אצל כולנו, מתבטא באופן לא תקין ברקמות סרטניות", מספר פרופ' יזרעאלי ל-doctors. "כך, נתגלה כי גן ה'סטיל' מצוי ברמה גבוהה בסוגי סרטן רבים, כגון סרטן השד, סרטן הריאות, סרטן המעי הגס ועוד".

בעקבות תגלית זו בוצעו ניסויים שהובילו את החוקרים למסקנה כי כאשר מעכבים את גן ה"סטיל" בשיטות של הנדסה גנטית, חלוקה של תאים רגילים הופכת לאיטית יותר, ואילו התאים הסרטניים - מתים.

כיום המחקר נמצא בשלבים מתקדמים ומבטיחים של ניסויים פרה קליניים, בבעלי-חיים. פרופ' יזרעאלי, חוקר במחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם באוניברסיטת תל אביב, מתנסח בזהירות באומרו כי "אם הניסויים יתקדמו כמצופה בעוד 3-5 שנים, אנו עשויים לבצע ניסויים בבני אדם, מה שיביא, כך אנו מקווים, להתקדמות של ממש בטיפול במחלת הסרטן".

פיתוח מנגנון חדשני

יש מספר תרופות בשימוש כנגד סרטן המעכבות את חלוקת התא. האתגר הגדול העומד בפני החוקרים הוא פיתוח תרופות במנגנון חדש ושונה ממה שהיה ידוע עד כה. המחקר המדובר מהפכני מאחר שהמנגנון בו עובד גן ה"סטיל" על עיכוב חלוקת התאים הוא חדש לגמרי. במחקר, לו היו שותפים גם, ד"ר אשר קסטיאל וד"ר מיכל מארק דניאלי ממעבדתו של פרופ' יזרעאלי ופורסם החודש בעיתונות המדעית, גילו החוקרים שעיכוב ה"סטיל" משפיע על יצירת אברונים תוך תאיים הקרויים צנטרוזומים המווסתים את חלוקת התא. לתאי סרטן יש צנטרוזומים לא תקינים - דבר המסביר את היעילות של חסימת גן ה"סטיל" בהרג תאי סרטן. עד כה לא נתגלתה תרופה, שמעכבת את חלוקת התא הסרטני במנגנון זה.

מאבק בסרטן בקוקטייל תרופות

כיום הטיפול בסרטן נעשה באמצעות שילוב של מספר תרופות, שעובדות במנגנונים שונים. זאת, בניסיון להתגבר על חוסר היציבות של הדנ"א, שגורם ליצירת מוטציות סרטניות. כך למשל, בילדים חולי לוקמיה, שיעור הריפוי הוא גבוה - 8 מתוך 10 ילדים - הודות לטיפול המשלב כ-12 תרופות בפרק זמן של שנתיים.

אחת העדויות לכך שעיכוב גן ה"סטיל" לא גורם לבעיות רפואיות והתפתחותיות היתה צפייה בשלושה ילדים בעולם, שחסרים את גן ה"סטיל". מדובר בילדים החולים במחלה גנטית נדירה מאוד, שקרויה 'מיקרו צפלי' (מוח קטן). הפגיעה הגנטית נגרמה בשלב העוברי, וכתוצאה ממנה נולדו הילדים עם מוח לא מפותח ואובחנו כסובלים מפיגור. אולם, החוסר בגן ה"סטיל" לא פגע בהם לאחר היוולדם, ושאר המערכות בגופם התפתחו באופן תקין. מכאן, יש תקווה שעיכוב הגן אצל חולי סרטן עשוי מחד לעצור התחלקות תאים סרטניים, ומאידך לא יפגע בתאים הבריאים של הגוף.

כעת נותר לקוות שהניסויים יתקדמו כצפוי ובעוד מספר שנים תתקבל הבשורה כי נמצאה תרופה למחלת הסרטן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים
פורום סרטן השד
פורום סרטן ריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום