אשפוז יום פסיכיאטרי: מדוע וכיצד?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

משבר נפשי? מסגרת טיפולית תומכת, ללא התנתקות מהסביבה הטבעית של המטופל - מעלה את הסיכוי לחזרה מהירה לחיים מלאים ולהשתלבות בחיי הקהילה ובשוק התעסוקה

רופאה פסיכיאטרית ,מומחית לפסיכיאטריה
077-2307083 (מספר מקשר)

אשפוז יום פסיכיאטרי מספק מסגרת טיפולית עבור אנשים המצויים במצבי משבר ומצוקה, שאינם מחייבים אשפוז מלא. מטרת הטיפול במסגרת של אשפוז יום היא להביא את המטופל לאיזון תפקודי ונפשי, על מנת שישתלב חזרה במהרה - במעגל התעסוקה והלימודים; ויחזור לנהל חיי חברה ומשפחה מלאים.

באיזה מצבים, רצוי לבחור באשפוז יום פסיכיאטרי - ולא באשפוז מלא?

מדובר במטופלים במצבים שונים. לדוגמא: דיכאון, חרדה והפרעה פוסט טראומטית. כמו כן, גם חולים הלוקים בהפרעה כגון: מאניה דיפרסיה (הפרעה דו-קוטבית) וסכיזופרניה, בשלבים בהם אינם מהווים סכנה לעצמם או לסביבה - וכאשר הם מסוגלים לשתף פעולה, במסגרת טיפול יום, המאופיין בשגרת טיפולים אינטנסיבית מאד.

המטופלים במסגרת של אשפוז יום פסיכיאטרי, צריכים להיות מסוגלים להגיע בכוחות עצמם, בין שלוש לחמש פעמים בשבוע - ולחזור הביתה בשעות אחר הצהריים.

רוב שעות השהות בטיפול יום מוקדשות לטיפולים קבוצתיים. צילום: שאטרסטוק
רוב שעות השהות בטיפול יום מוקדשות לטיפולים קבוצתיים. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לעבור מאשפוז מלא לטיפול יום?

בהחלט. אצל חלק מהמטופלים, בעקבות החמרה במצב הנפשי - הטיפול מתחיל במסגרת של אשפוז מלא, במחלקה פתוחה או סגורה; ולאחר התייצבות מצבו של החולה, הוא עובר למסגרת של אשפוז יום. פעמים רבות, אשפוז יום פסיכיאטרי מהווה שלב מעבר בין טיפול במסגרת אשפוז מלא במחלקה פתוחה - לבין טיפול במרפאות בריאות הנפש בקהילה.

בעידן המודרני, העדיפות היא למתן טיפול במסגרת של אשפוז יום - ולהימנע עד כמה שניתן מאשפוז פסיכיאטרי מלא, היות שתמיד עדיף שהחולה יהיה במסגרת של טיפול אינטנסיבי מעודד ומשקם. לעומת זאת, טיפול במחלקה סגורה או פתוחה כרוך בהרגשה של חוסר אונים ובהתמקדות בחולי - ועלול לקבע מצב של חוסר יכולת להתמודד ולהיות פעיל.
כמובן שהטיפול במסגרת של אשפוז יום מתאים רק במצבים המאפשרים זאת. לכן, אם החולה מסוגל, הוא יעבור מהר ככל שניתן לטיפול - במסגרת מחלקות אשפוז יום.

בנוסף, בהשוואה לאשפוז מלא במחלקה פתוחה, קיימת עדיפות לאשפוז יום, מאחר שהחולה איננו מתנתק מהמשפחה ומהקהילה - ויכול לחזור (בשעות אחר הצהריים) לבצע פעילויות שהיה רגיל אליהן לפני המחלה, בהתאם לרמת מסוגלותו.

הבחירה בין אשפוז במחלקה פתוחה לבין אשפוז במסגרת יומית, תלויה גם בנכונות וביכולת של בני המשפחה להעניק למטופל מסגרת תומכת, לעקוב אחר נטילת הטיפול התרופתי ולסייע למטופל בהגעה למסגרת הטיפולית, במידת הצורך.

למטופל במסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי, אשר נשאר בשעות הערב בסביבתו הטבעית, יש סיכוי טוב יותר לחזור לתפקוד מלא, הן כתוצאה מהתמיכה המשפחתית והן מכיוון שבמסגרת טיפול יום, מעודדים את יכולותיו ומניעים אותו לפעול.

מה כולל מהלך הטיפול, במסגרת אשפוז יום?

לפני קבלה למסגרת של אשפוז יום, מבוצעת הערכה פסיכיאטרית, כולל הערכת מסוכנות. לאחר קבלת המטופל למחלקה, נערכים אבחונים נוספים, המתמקדים בהערכה פסיכולוגית, תפקוד פיזי ומצב רפואי כללי. בנוסף, בהתאם למצבו של המטופל, יבוצעו אבחונים לקביעת הפרופיל ההתנהגותי והקוגניטיבי.

הצוות במסגרת של אשפוז יום הוא צוות רב-תחומי: פסיכיאטר, עובד סוציאלי שיקומי, פסיכולוג, מרפא בעיסוק ומטפלים באומנות ו/או פסיכודרמה.

המטופל שוהה במחלקת אשפוז יום עד לשעות הצהריים. במהלך היום, המטופל משתתף במסגרת טיפולים אינטנסיבית.

מה כולל הטיפול במסגרת אשפוז יום?

טיפול פסיכולוגי פרטני

טיפול קבוצתי: רוב שעות השהות, במסגרת של טיפול יום, מוקדשות לטיפולים קבוצתיים, הנערכים בגישות שונות.

פסיכותרפיה קבוצתית בגישה דינאמית: הדגש הוא על הפן הרגשי; והטיפול נערך באמצעות הבעה דרך שיחות, פסיכודרמה ואומנות.

פסיכותרפיה קבוצתית בגישה קוגניטיבית התנהגותית (CBT): מתמקדת בהקניית כלים אופרטיביים, אשר יסייעו למטופל לסגל התנהגות שתאפשר לו הסתגלות חברתית ותעסוקתית קלה יותר. לדוגמא: התמודדות עם כעסים, בשלבים: קודם לזהות את הכעס, המאיים להתפרץ - ולהירגע לפני ההתפרצות. בדרך כלל, הטיפול בגישה זו נסוב סביב נושא ספציפי: טיפול בכעסים, התמודדות עם לחצים, הקניית מיומנויות לתקשורת בינאישית וחברתית יעילה, חשיבות ההיענות לטיפול התרופתי וכד'.

טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק

סדנאות עבודה - לצורך הקניית מיומנויות והרגלי עבודה ושיקום תעסוקתי.

למשפחה או לבן/בת הזוג, יש חלק חשוב במתן תמיכה למטופל. צילום: שאטרסטוק
למשפחה או לבן/בת הזוג, יש חלק חשוב במתן תמיכה למטופל. צילום: שאטרסטוק

מהי חשיבות המסגרת הקבוצתית?

הטיפול במסגרת קבוצתית חשוב משני היבטים. הראשון: הטיפול מהווה חלק משיקום חברתי. השני: המסגרת הקבוצתית מפגישה את המטופל עם אנשים המתמודדים עם בעיות דומות, חווים קשיים ומכשולים דומים.

מה בנוגע לטיפול תרופתי?

כמובן שלצד הטיפולים הנפשיים, הרגשיים והחברתיים - מקבל המטופל טיפול תרופתי, שמותאם על ידי פסיכיאטר, על מנת להשיג איזון נפשי ורפואי.

כיצד משתלבים בטיפול בני משפחה או בן/בת זוג?

למשפחה או לבן/בת הזוג, יש חלק חשוב במתן תמיכה למטופל - ובעידודו בתהליך השיקום. כאשר יש צורך וכאשר המטופל מעונין בכך, בני המשפחה מגיעים, על מנת להשתתף בטיפול משפחתי או זוגי - והם מהווים נדבך חשוב, בתהליך שיקומו.

לסיכום: ההשתתפות בטיפול, במסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי, הינה צעד חשוב בשיקום החולה - לקראת חזרתו לחיי קהילה מלאים ולהשתלבותו בחיים החברתיים ובמעגל העבודה. המטופל מקבל כלים להתמודדות טובה יותר עם קשיים, לחצים ואתגרים; ובנוסף, הוא מקבל סיוע בפנייה לשיקום בקהילה.

ד"ר סבטלנה גרישין היא מומחית בפסיכיאטריה, רופאה פסיכיאטרית בקופת חולים "לאומית" ובמסגרת מרפאה פרטית.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר סבטלנה גרישין – עידן הקשב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום