סמים: כיצד להיחלץ מהתהום?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התמכרות לסמים היא תופעה חברתית הנמצאת במגמת עלייה. הזמינות והמחיר הנמוך הובילו לעלייה במספר המכורים, בעיקר ל"סמי פיצוציות". איך יוצאים מזה?

רופא פסיכיאטר
03-6962733

התמכרות היא בעיה מורכבת מאד ויש לה השלכות: פיזיות, פסיכולוגיות, חברתיות, תרבותיות, משפחתיות וכלכליות. כיום, התמכרות מוגדרת כמחלה מוחית, שבה נפגעו אזורי המוח האחראיים לתפקודי גמול, מוטיבציה, זיכרון ולמידה.

תופעת ההתמכרות האמירה בעשור האחרון - והיקף ההתמכרויות לסמים, אלכוהול, הימורים, אינטרנט, קניות וכו' - הכפיל עצמו! ההערכה היא כי רק בישראל, מכורים לסמים עשרות אלפי בני אדם, רבים מתוכם בני נוער וצעירים. ההתמכרות היא בעיקר לסמי פיצוציות, סמי הזיה, קנאביס לצורותיו ואלכוהול (היקף המכורים לסמים כגון הרואין נותר יציב, בעשור האחרון).

זמינות הסמים והאלכוהול, המחירים הנמוכים יחסית והעובדה שניתן להזמין סמים באמצעות שליח, דרך האינטרנט, הופכים את התופעה לרחבה ומדאיגה ביותר. צעירים צורכים בעיקר סמי פיצוציות ואלכוהול זול - ואינם מודעים לכך שהסמים הנכללים בקטגוריה זו ונמכרים לכל דורש, מכילים חומרים כימיים מסוכנים מאד, הגורמים להתמכרות הרבה יותר מהירה.

בתחילה המשתמש חווה תחושה נעימה, "תופס ראש"; וכך, בתהליך מהיר, מכיוון שהגוף מתרגל להשפעת הסם, כדי לחוות שוב את אותה ההרגשה, הוא יזדקק למינונים גדולים יותר של סמי פיצוציות, או שיעבור לשימוש בסמים קשים יותר, כגון קוקאין, אקסטזי וסמים ממריצים אחרים.


אחד הגורמים להתמכרויות בקרב צעירים הוא לחץ חברתי. צילום: שאטרסטוק

אחד הגורמים להתמכרויות בקרב צעירים הוא לחץ חברתי. צילום: שאטרסטוק

כיצד נעשית האבחנה כי אדם מכור לסמים?

האבחנה כי אדם מכור לסמים נקבעת כאשר מתקיימים 4 קריטריונים:

1. סבילות: כדי לחוות את התחושות הנעימות שחווה בפעמים הראשונות, בהן צרך את הסם, המכור יזדקק בכל פעם לכמות גדולה יותר של סמים. עם הזמן, הסמים גורמים לשינויים בפעילות המוח - והוא מפרש את השימוש בסמים, כגורם להנאה ולרוגע.

2. המכור מתרגל ורוצה לחוות שוב ושוב את התחושה הנעימה: "להיות בהיי".

3. תלות: המכור תלוי בסמים, פיזית ונפשית.

4. כאשר הסם איננו זמין, או כאשר נעשה ניסיון להפסיק את השימוש, המכור חווה סימפטומים של גמילה: תופעות הקשורות ב"קריז", דיכאון, חרדות; ובמקרים קיצוניים: מצבים פסיכוטיים. כך, הוא הופך ממשתמש בסמים לאדם הסובל ממחלה פסיכיאטרית.

חשוב לציין כי כולנו נוטים להתמכרות, אך אנו נבדלים ממכורים - ביכולת השליטה העצמית שלנו!

מהו המנגנון הנוירו-ביולוגי שמוביל להתמכרות?

במוחנו מתקיימים יחסי גומלין, בין שתי מערכות בסיסיות:

1. מערכת ההפעלה היא מערכת גמול, המשדרת כי בוצעה פעולה חיובית שיש לחזור עליה. מרכז ההנאה, סוכן הגמול הראשי, מכיל את הריכוז הגבוה ביותר של הדופמין במוח - והוא מהווה מנגנון הישרדות חשוב שמרגיע כאב, ממתן חרדה וגורם לתחושת הנאה, בשעת סיפוק הצרכים הבסיסיים של הגוף. כאשר אנו מבצעים פעולה שמספקת צורך מסוים או מגשימה שאיפה מסוימת, משתחרר הנוירוטרנסמיטור דופמין ונוצרת תחושת עונג או סיפוק. מסלול זה מבטא תגמול לפעולה שתחזור על עצמה, בגין תחושת הסיפוק שהיא יצרה במוח. המוח מתעד את הניסיון או את החוויה המהנה - ואנו צפויים לחזור עליה שוב ושוב.

2. מערכת הוויסות, לעומת זאת, היא הרציונלית - והיא מווסתת את הדחפים הטבעיים, באמצעות תהליכי למידה, התבוננות וזיכרון. דוגמא מתחום ההתמכרות היא כי הצריכה של קוקאין גורמת לשחרור דופמין במוח, בין פי 2 לבין פי 10 מכמות הדופמין המופרשת כתוצאה ממתגמלים טבעיים. זהו חיזוק חיובי גדול ולכן צריכתו נהפכת להרגל. לעומת זאת, כאשר קיים זיכרון הקשור בתוצאות שליליות של פעולה מסוימת, הסיכוי לחזור עליה יורד.

התמכרות היא למעשה חוסר איזון ביחסי הכוחות, בין מערכת ההפעלה שנזקקת לגירויים חזקים יותר, כדי לחוש גמול - לבין המערכת המווסתת, שאמורה להוביל לשליטה בדחפים.

מהן הסיבות השכיחות, הגורמות להתמכרות לסמים?

לחץ חברתי בקרב בני נוער וצעירים והרצון להיות כמו "כולם". אלה שמועדים יותר להיות מושפעים מלחץ חברתי, הם מחד חסרי ביטחון שרוצים להיות "מקובלים"; ומאידך, אנשים שאוהבים ריגושים.

הפרעות אישיות כגון: הפרעת אישיות גבולית, אנטי סוציאלית, הפרעה אישיותית תלותית, דיכאון וחרדה - כל אלה מובילים את החולים למצוא "פתרון", שישכיח את הצרות.

ילדות בסביבה בה יש מכורים לסמים או אלכוהול. אמנם לא הוכח קשר גנטי לצריכת סמים - וההשפעה כפי הנראה היא השפעה חברתית. יחד עם זאת, במקרים של התמכרות לאלכוהול, נראה כי יש משקל לנטייה משפחתית. כמו כן, יש עדות לכך שקיים מרכיב תורשתי, בנטייה להתמכרות. אם אחד ההורים מכור למשהו (לא רק לסמים) - יש סיכוי שהילד יפתח התמכרות.

מין - בנים מתחילים הרבה יותר מוקדם בשימוש בסמים ובאלכוהול מבנות, בעיקר בסמי פיצוציות.

זמינות - כיום ניתן להשיג סמים ואלכוהול בפיצוציות, במסיבות; וגם להזמין דרך האינטרנט.


הסמים עלולים לגרום לדיכאון ולחרדות. צילום: שאטרסטוק

הסמים עלולים לגרום לדיכאון ולחרדות. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים הנלווים לשימוש בסמים?

השימוש בסמים משפיע על המצב הבריאותי, נפשי, חברתי ותעסוקתי. השימוש הופך להתמכרות כאשר הוא משפיע על אורח החיים וכרוך באימוץ התנהגויות ואמות מוסר לא מקובלות ואף לא חוקיות.

חומרת ההתמכרות מתבטאת בשילוב של תסמינים. ייתכנו חלק מהתסמינים הבאים, או כולם:

מכורים לסם חייבים להשתמש בסם, על מנת לתפקד - ולכן כאשר הסם איננו זמין, הם יחוו תסמינים של "קריז", הכולל חוסר שקט, עצבנות יתרה, רעידות בגוף ודופק מואץ (הפרעה בקצב הלב כתוצאה מהשפעת החומרים הכימיים).

שינוי במצבי הרוח: הסמים עלולים לגרום לדיכאון ולחרדות.

הסתגרות.

אדישות מאחרים, כולל מבני המשפחה.

קשיים בתפקוד בכל תחומי החיים: לימודים, עבודה, חיי המשפחה.

שיקול דעת מוטעה, שגורם לסיכון המכור עצמו וסביבתו. לדוגמא, בנהיגה פרועה.

אימוץ חברים חדשים הקשורים לצריכת סמים.

בהמשך, ככל שההתמכרות נרחבת, ניתן לצפות להתנהגויות כגון:

שקרים כדרך חיים חדשה.

עבריינות, בעיקר גניבה על מנת לרכוש סמים.

הסתבכות עם החוק.

במצבים קשים עלולה להתפתח התנהגות פסיכוטית.

מה כוללים טיפולי גמילה מסמים?

גמילה מסמים אפשרית רק אם המכור משתף פעולה ומעוניין להיגמל. חשוב לציין כי גם לאחר גמילה, אדם שהיה מכור - מועד לשוב ולהשתמש בסמים, היות שהתמכרות נחשבת להתנהגות כפייתית. זוהי מחלה ממושכת - ולכן הטיפול חייב להיות כמו במחלה כרונית.

גם כאשר עוברים את השלבים האקוטיים של הגמילה הפיזית, נשארת ההתנהגות שהובילה להתמכרות; ולכן, החלק הקשה בגמילה הינו לגרום למכור להפסיק התנהגות זו.

הטיפול בגמילה הינו רב-מערכתי וכולל:

טיפול פסיכולוגי אישי באמצעות שיחות.

טיפול משפחתי או זוגי; ובחלק מהמקרים, גם השתתפות בטיפול קבוצתי למכורים - תכנית 12 הצעדים, המתאימה להתמכרויות שונות.

הטיפול הרפואי מחולק ל-3 חלקים:

1. טיפול סימפטומטי - לטיפול בסימפטומים מהם סובל המטופל, כגון חרדה או דיכאון; ובמקרים הקשים - פסיכוזה.

2. טיפול תרופתי למצב האקוטי בגמילה. אלה הן תרופות נוגדות התמכרויות, הפועלות כדי לחסום את ההשפעה ה"חיובית" של סמים. בנוסף, אם המכור משתמש בסם, כאשר הוא נוטל תרופות מסוג זה, הוא יחווה תופעות לא נעימות, כגון: בחילות, הקאות ושלשולים, שיגרמו לו לרצות להפסיק להשתמש בסם.

3. טיפולים המבוססים על גירוי המוח. קיימות שתי שיטות:

א. גרייה מגנטית - מדכאת את האזורים במוח, הגורמים למכור לרצות בהתנהגות המאפיינת מכורים (ואת ההנאה שנלווית לה). הטיפול מבוצע באמצעות חבישת קסדה הפועלת על איזון פעילות המוח (הגל המגנטי חודר למוח, מבלי לגרום לכאב).

ב. טיפול באמצעות נוירופידבק, המבוצע לאחר בדיקת גלי מוח (EEG), במטרה לאתר באיזה אזורים קיימת בעיה תפקודית. הטיפול מבוצע באמצעות תרגולים, בעזרת תוכנת מחשב, כדי להחזיר את האזורים הללו לתפקוד תקין. מדידת הפעילות החשמלית של המוח נעשית על ידי אלקטרודות, המוצמדות לראשו של המטופל; והנתונים מתקבלים על צג המחשב. על מנת לאסוף מידע, מהחלקים השונים של המוח, האלקטרודות מפוזרות בחלקים השונים של הקרקפת.

יצוין כי תכנית לגמילה מתאימה למכורים לסמים ולאלכוהול, למעט הסם הרואין, אשר ברגע שנכנס למוח - כמעט בלתי אפשרי להיפטר מנוכחותו. המכורים להרואין יהיו תלויים בתחליפים רפואיים כל חייהם - ולא יגיעו למצב של גמילה מוחלטת.

לסיכום: תופעת ההתמכרויות (ובכלל זאת התמכרות לסמים ולאלכוהול) נמצאת בעלייה מתמדת, בעשור האחרון. על כן, חשוב שתתקיים פעילות ענפה להעלאת המודעות לנזק העצום של ההתמכרות לסמים ולאלכוהול, בעיקר בקרב צעירים; וכן פעילות אכיפה, כנגד משווקי החומרים הממכרים.

פרופ' פנחס דנון, מומחה בפסיכיאטריה, מנהל מחלקה בבית חולים לבריאות הנפש בנס ציונה; ומנהל מרפאת "מיינד קליניק" בתל אביב. מומחה בטיפול בדיכאון, חרדה והפרעה טורדנית כפייתית וכן מומחה בינלאומי לטיפול בהתמכרויות.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום