סכיזופרניה: טיפול בנוירו פידבק

(1)
לדרג

בשורה חדשה ומעודדת לחולי סכיזופרניה: מחקר חדש גילה השפעה חיובית של טיפול נוירו פידבק - על כל התסמינים. ומה המטופל צריך לעשות? פשוט לצפות בסרט האהוב עליו

מאת: ד"ר אירנה נתנאל

סכיזופרניה נחשבת לאחת המחלות הקשות - מכול מחלות הנפש. היא עלולה להופיע בשלב מוקדם בחיי האדם והתסמינים שלה עלולים להיות הרסניים מאוד עבור החולה ומשפחתו. זוהי מחלה כרונית ולעיתים קרובות מאוד היא גורמת לנכות ולאיכות חיים ירודה. שכיחות הסכיזופרניה עומדת על אחוז אחד מכלל האוכלוסייה. כלומר, היא מופיעה אצל אדם אחד מתוך מאה איש, בשלב כלשהו במהלך החיים.

מהו הטיפול המקובל בסכיזופרניה?

כיום זו מחלה אשר מטופלת בתרופות אנטי פסיכוטיות, אשר הסובלים מהמחלה נוטלים אותן כל החיים. במידה ומפסיקים את נטילת התרופות, ב-75% מהמקרים, התסמינים של המחלה נוטים לחזור תוך שנה. עובדות אלה מעלות צורך ניכר בשיטות טיפוליות טובות יותר, אשר מאפשרות לנהל את המחלה, את תהליך השיקום ושיטות שאולי אף מאפשרות למנוע הישנותה בעתיד.

מהי התרומה האפשרית של טכנולוגיית נוירו פידבק לטיפול בסכיזופרניה? האם יש תמיכה מחקרית לכך?

לפני כחצי שנה פורסם מחקר אשר מתאר הישגים מרשימים בטיפול בתסמינים חיוביים, שליליים, קוגניטיביים - ושיפור כללי אצל חולים בסכיזופרניה. הטיפול נעשה בטכנולוגיה של נוירו פידבק, אשר מבוססת על טענה כי המוח הוא איבר גמיש, אשר ניתן לשנות אותו על ידי תהליכי למידה. תהליך הלמידה מתבצע בעזרת התניה אופרנטית, בעקבותיה בעלי חיים ובני אדם לומדים התנהגות חדשה. תגמול ניתן על תגובה רצויה - וכך המוח קולט מהי התגובה הרצויה.
באמצעות קבלת התגמול, המוח לומד ליצור דפוס של התנהגות רצויה.

מה הקשר בין נוירו פידבק לבין חוסר איזון חשמלי במוח?

טכנולוגיה של נוירו פידבק מאפשרת מתן משוב לגבי הפעילות החשמלית של המוח - ובעזרת עקרון של התניה, היא מאפשרת ליצור דפוסי גלי מוח רצויים אשר מסייעים לשפר את תפקודו של המוח. קיימת סברה כי חוסר איזון בפעילות החשמלית במוח הוא אחת הסיבות להפרעות נפשיות שונות.

לכן, שיפור בפעילות החשמלית של גלי המוח תורם לירידה בתסמינים של ההפרעות. כך, למשל, טיפול בנוירופידבק כבר הוכיח את עצמו בטיפול בהפרעת קשב וריכוז, אפילפסיה, הפרעות שינה, חרדה, התמכרויות ועוד. כיום, תחומי הטיפול בשיטה זו הולכים ומתרחבים - וכעת מחקרים מראים השפעה חיובית של נוירו פידבק בטיפול באחת המחלות הקשות ביותר - סכיזופרניה.

מה העלה המחקר, ביחס לטיפול?

המחקר מדווח כי 82% מהמשתתפים הראו שיפור בתסמינים חיוביים (אמונות שווא, קולות, הזיות), תסמינים שליליים (קהות רגשית, הזנחה אישית, היעדר מוטיבציה), בתסמינים קוגניטיביים - ושיפור בתפקוד הכללי לאחר כשלושה חודשי טיפול.

זאת ועוד: אחרי הטיפול בנוירו פידבק, התמונה של הפעילות החשמלית במוח של המשתתפים לא הייתה דומה לתמונה של הפעילות החשמלית של חולי סכיזופרניה כרוניים. בנוסף, במעקב שנעשה לאחר שנתיים, הסתבר כי השיפור ממשיך להתקיים - והמשתתפים דיווחו על שיפור יכולת הלמידה, שיפור בריכוז, שיפור במוטיבציה ללכת לעבודה, שיפור בתפקוד בעבודה ושיפור ביכולת פתרון בעיות במקום העבודה. במשך שנתיים, המשתתפים לא חוו שום תופעות לוואי של המחלה כגון אי שקט, ישנוניות, עייפות - והם נהנו משיפור באיכות החיים ומתפקוד עצמאי. ממצאים אלה מראים כי טיפול בנוירו פידבק יעיל להשגת השיפור בטווח הקצר והארוך.

עם זאת, למרות הממצאים המבטיחים, יש לזכור כי מדובר במחלה מורכבת ומסובכת וכי הטיפול בה כלל איננו פשוט, כפי שזה נראה מתוך המחקר. יותר מזה: מדובר בסך הכול במחקרים בודדים, בתחום של הטיפול בסכיזופרניה בשיטה של נוירו פידבק. לכן, יש צורך במחקרים נוספים שתומכים בממצאים אלה.

איך זה עובד בפועל?

כפי שראינו, נוירו פידבק היא שיטת טיפול אשר משפיעה ישירות על מוח האדם. בכל רגע נתון, באזורים השונים של מוחנו, מתרחשת פעילות חשמלית. השפעה על פעילות זו מגבירה את תפקודו הכללי של המוח - וכתוצאה מכך ניתן לראות שיפור בסימפטומים של סכיזופרניה.

לכל אדם יש תמונה שונה של הפעילות החשמלית במוח. גם הפרעות נפשיות שונות מתאפיינות בתמונות שונות של פעילות באזורים השונים במוח. על מנת לקבל מידע לגבי סך כול הפעילות החשמלית המתרחשת במוח יש צורך לבצע אבחון באמצעות רישום אלקטרו אנצפלוגרפי EEG. בדיקה זו מתבצעת באמצעות הצמדת אלקטרודות לקרקפת הראש במקומות רבים על הקרקפת. הנתונים המתקבלים עוברים ניתוח קפדני שעוזר לזהות אזורים במוח שמתפקדים פחות טוב מהרצוי, שהם למעשה המקור של ההפרעות בתפקוד התקין ומהווים תסמין של סכיזופרניה. על בסיס הנתונים, נקבעת תוכנית טיפולים שמטרתה לאמן את המוח ליצור דפוס גלים רצוי באזור מסוים, המוביל לנרמול בתפקוד של אותו האזור במוח.

איך נעשה הטיפול?

במהלך הטיפול, המטופל מתבקש לצפות בסרט לפי בחירתו האישית. בזמן הצפייה בסרט, התמונה מטושטשת והקול (ווליום) חלש. כאשר המטופל מצליח לעלות או להוריד גלים מסוימים שהוגדרו מראש, התמונה מתבהרת והקול נשמע יותר חזק. באופן כזה, המוח לומד ליצור את דפוס הגלים הרצוי. זהו תהליך של ניסוי ותהיה - ולכן הוא יכול להיות ארוך וממושך ודורש אמון ותרגול עקבי ושיטתי.

שיטת הטיפול באמצעות טכנולוגיה של נוירו פידבק איננה טיפול חודרני, היא מתאימה לכל אדם בכול גיל - ומאפשרת לאדם לשפר את מצבו ללא כל מאמץ. מה שנדרש מהאדם זה רק לצפות בסרט.

ד''ר אירנה נתנאל פסיכותרפיסטית מוסמכת לטיפול התנהגותי - קוגניטיבי CBT. מומחית לטיפול בהפרעות חרדה, הפרעות במצב הרוח, סכיזופרניה ועוד, מרפאת "מיינד קליניק"

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום