בריאות הנפש: האדם במרכז

(0)
לדרג

שיקום פגועי נפש בגישת "האדם במרכז" נעשה תוך הנחה כי המתמודד הוא המומחה לחייו וכי ביכולתו לפתח משמעות ותכלית חדשה. מציינים את חודש בריאות הנפש

מאת: סאלי רוס ביהרי

עוד בנושא: פוסט טראומה, אלימות נגד נשים

שירותי הליווי בדיור השיקומי של עמותת אנוש מסמנים את תחילת הדרך להשתלבות מחודשת בקהילה. לשירותי הדיור מגיעים אנשים המתמודדים עם פגיעה נפשית, לעתים לאחר אשפוז ארוך. לחלקם, זו היציאה הראשונה בחייהם מבית ההורים, ולעתים לאחר פרידה מבן זוג משמעותי. בכל מקרה, נקודת ההתחלה נעוצה תמיד בהחלטה של המתמודד לבחור בחיים משמעותיים.

הרגע הזה, שבו אדם בוחר לפנות אלינו ולבקש עזרה, הוא הרגע שבו נטמן זרע ההחלמה של חייו. זו נקודה בזמן שבה אדם עושה בחירה ומחליט לשזור מחדש את החלקים החזקים, הפועלים והצומחים שלו, לפגוש את עצמו מחדש ולצאת למסע ההחלמה שלו.

וויליאם אנטוני כתב במאמרו משנת 1983 שהחלמה היא: "תהליך אישי עמוק ויוצא דופן של שינויים בעמדות, ערכים, רגשות, מטרות, מיומנויות ו/או חוקים. החלמה כוללת פיתוח משמעות ותכלית חדשה לחיים כשהאדם מתפתח וצועד אל מעבר להשלכות הקטסטרופליות של מחלת הנפש".

שירותי ליווי אישיים להשתלבות והחלמה בקהילה מספקים מערך של תמיכות הניתנות לאדם הבוחר לחיות את חייו בקהילה. בבסיס השירות ניצבת ההבנה שהאדם הוא במרכז, יחד עם רצונותיו, חלומותיו, תקוותיו והשאיפות שלו למימוש עצמי.

שיקום נפגעי נפש (אילוסטרציה)
שיקום נפגעי נפש (אילוסטרציה)

סיפור חיים חדש - לדרך חדשה

"האדם במרכז" הינה גישה הדוגלת בהבנה שהמתמודד הוא-הוא המומחה בחייו. דרך הקשבה לסיפור חייו של האדם, להצלחות שלו, לכישלונות ולפחדים, ניתן לסייע לאינדיבידואל לבנות סיפור חיים ההולם את דרכו החדשה.

סיוע בדיור ובהשתלבות בקהילה מתבצע בעזרת צוותים המסייעים בבניית תכנית אישית, במטרה להתחיל ולטוות את סיפור חייו החדש של כל משתקם. מנעד התמיכות המוצעות רחב ומגוון, משירות המעניק ליווי לצרכים בסיסיים ביותר, דוגמת תזונה ומגורים ראויים ועד הרשמה ללימודים אקדמאיים ועזרה ביצירת קשר מחודש עם ילדיו של המשתקם, או סיוע במציאת מקום עבודה בשוק החופשי.

מטרת העל בשירותי התמיכה היא לאפשר סיוע גמיש שאותו ניתן להתאים לצרכי המתמודד ולרצונותיו, בעוד אנו, נושאי התפקידים התומכים, משמשים עוגן ומספקים מקום בטוח שבו ניתן להיתמך ולהיעזר ללא חשש מביקורת. באווירה כזו ניתן להתעמת באופן ישיר עם פחדים ולהתחיל למצוא דרך אל הגשמת החלומות.

כמי שמלווה מתמודדים כבר למעלה מ-15 שנים, הגעתי להבנה המהותית שהכוח האמיתי של הדיור המוגן הוא ביציבות שהשירות מספק למתמודד. חיים בצל התמודדות עם פגיעה נפשית כוללים, לצד מחלה נפשית מורכבת, התמודדות עם בידוד חברתי, נידוי, בושה עמוקה וחרדה קיומית יום יומית. מערך הדיור השיקומי בקהילה מספק בית, אך מעבר לארבעה קירות, מספק הדיור המוגן מקום מוגן ובטוח שבו נפשות יכולות לנוח, לאגור כוחות ולצאת למסע הארוך והמפרך אל עבר ההחלמה.

בשל חשיבותו הגדולה של מערך זה, עליו לספק שירות מקיף לכל תחומי החיים: מצחצוח שיניים בבוקר ולבוש ראוי כדי להגיע למקום עבודה, ועד קבלת משמורת על ילדים. זהו מערך המקדם תחושת ביטחון עצמי ומימוש, תוך פיתוח יכולות בינאישיות, יכולות מקצועיות ומתן אפשרות לרכישת השכלה אקדמית. ליווי ותמיכה בשירותי הדיור הינם מקיפים, אך תלויים ברצונותיו וביכולותיו של מקבל השירות מצד אחד, ובמשאבי המדינה והארגונים השונים מצד שני.

אוכלוסיית פגועי הנפש המתגוררת בהוסטלים הינה המוחלשת ביותר מכל אוכלוסיות בעלי המוגבלויות בארץ. עמותת אנוש עושה כל שביכולתה על מנת להעניק למתמודדים המתגוררים בשירותי הדיור, איכות חיים מרבית. עם זאת, השיקום הינו תלוי תקציבים של משרדי הממשלה השונים, ועל מקבלי ההחלטות להבין את החשיבות של השיקום בבריאות הנפש, הן לפרט והן למדינה, שכן בזכותו מצליחים המתמודדים לחזור לתפקוד יום יומי תקין בקהילה, ללא אשפוזים חוזרים ולהיות אזרחים פעלתנים ויעילים.

הכותבת היא מנהלת תחום דיור שיקומי בקהילה, עמותת אנוש

ביום שני 28.10.13 יתקיים ערב ההתרמה השנתי לאנוש העמותה הישראלית לבריאות הנפש, במשכן האופרה בתל אביב. במרכז האירוע, שיציין 35 שנים לפעילות העמותה, הופעה של היוצר שלום חנוך שיארח את הזמרת נינט טייב.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום לנפגעי נפש - ייעוץ ותמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום