התעללות בחוסים: חובה לדווח

(0)
לדרג

בעקבות החשד, לפיו מטופלים חסרי ישע הותקפו על ידי הצוות הרפואי במרכז "נווה יעקב", מפרסם משרד הבריאות חוזר דחוף המחדד את חובת הדיווח

מאת: מערכת zap doctors

על רקע הפרסומים על התעללות לכאורה בחוסים השוהים במוסד "נווה יעקב" בפתח-תקווה, מפרסם הבוקר (ה') מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, חוזר המדגיש את חובת הדיווח החלה על הצוות הרפואי.

לפי החשד, חלק מתוך עשרות עובדי המוסד שנחקרו ונעצרו תקפו מינית את המטופלים, ביצעו בהם מעשים מגונים ונקטו נגדם אלימות קשה. אחרים חשודים בכך שהיו מודעים למעשים אך לא דיווחו כנדרש. המרכז מטפל בכ-150 חוסים בני 20-70 שמצבם מוגדר קשה.

לפי חוק העונשין, מזכירים בחוזר, חובת הדיווח גוברת על כל הוראה לשמירה על סודיות רפואיות ואף על התנגדות המטופל עצמו למסירת הדיווח. פגיעה בחסר ישע נחשבת גם כאירוע חריג עליו יש לדווח למשרד הבריאות בהתאם לחוזר מינהל הרפואה.

מיהו "חסר ישע"?

בנוסף, קובע החוזר, נוכח עמימות ההגדרה החוקית של "חסר ישע" יש לראות בכל אדם המאושפז במחלקה פסיכיאטרית או גריאטרית בבחינת כזה. כאשר מתעורר חשד לפגיעה (אלימות, פגיעה מינית) במאושפז באחת ממחלקות אלה, יש לדווח על החשד לפגיעה למשטרה או לפקידת הסעד. כמו כן להוציא הודעה על אירוע חריג למשרד הבריאות, אלא אם הוחלט אחרת.

כל מקרה של אי דיווח חייב להיות מתועד ברשומה הרפואית של המטופל, כולל השיקולים לאי מסירת הדיווח. החשד לפגיעה וההחלטה שלא לדווח תדווח למנהל הרפואי של המוסד. עם זאת, ככלל, כל חשד לפגיעה במאושפז יתועד.

עוד קובע החוזר, כי באחריות המנהל הרפואי של המוסד להעביר הודעה על מקרה שדווח למשטרה או לפקידת הסעד גם לגורמים הבאים: ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, לשכת בריאות מחוזית, ראש שירותי בריאות הנפש או מנהל האגף לגריאטריה, לפי העניין. מנהל המוסד ידווח לפסיכיאטר המחוז או לרופא הגריאטרי המחוזי, לפי העניין, על החלטה שלא לדווח על חשד לפגיעה במאושפז במחלקה פסיכיאטרית או גריאטרית.

הגורמים הבכירים ירכזו את הדיווחים, יעקבו אחר המגמות, ויחליטו במקרה של אירועים שלא דווחו אם להעבירם למשטרה או לשירותי הרווחה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכיאטריה
פורום גריאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום