האם ילדכם רגיש מאוד?

(0)
לדרג

אם ילדכם מודע לדקויות, חושב הרבה לפני מעשה, בעוד שאחרים ממשיכים קדימה, נראה שהוא רגיש. הספר "ילד רגיש מאוד" מלמד איך הופכים את הרגישות ליתרון

מאת: מערכת zap doctors

ענו על השאלון בסוף הכתבה בכדי לדעת האם ילדכם רגיש מאוד. כל סעיף "נכון" מאשר שהילד הוא רגיש מאוד. שאלות אלה גובשו בעקבות מחקר שהקיף אלפי ילדים. אולם לא כל הסעיפים נכונים ולא כולם חלים על כל ילד רגיש מאוד. ילדים, כמו מבוגרים, שונים מאוד זה מזה בתכונות המולדות שלהם ובסביבה שבה הם גדלים. לכן, דרך נוספת להחליט האם ילדכם רגיש או לא, היא לעשות מה שאתם עושים - לקרוא פרק זה - ולבדוק האם הוא מתאר אותו.

לעיתים קרובות הורים יודעים מיד שיש להם ילד רגיש במיוחד. כל תינוק שזה עתה נולד עשוי להיות חסר מנוחה או לסבול מכאבי בטן, אבל תינוקות רגישים בוכים בעיקר משום שמה שקורה סביבם הוא יותר מדי עבורם ונמשך פרק זמן ארוך מדי; ואצל תינוק רגיש, "יותר מדי" הוא פחות בהרבה מהרגיל. ילדים רגישים מושפעים גם יותר ממצב הרוח של הוריהם לדוגמה, חרדה. אתם יכולים לדמות לעצמכם את המעגל האינסופי שעשוי להיווצר כך.

מצד שני, תינוקות רגישים מסוימים אינם בוכים הרבה. זאת, כשהוריהם מבינים את רגישותם, אולי משום שהם רגישים בעצמם, ומקפידים שעולמם יהיה שליו ולא עתיר-גירויים. בכל זאת קל להבחין בתינוקות אלה - הם עוקבים אחרי כל דבר בעיניהם, מגיבים לכל צליל או שינוי בטון, לבגד שנוגע בעורם או לטמפרטורה של מי האמבט שלהם. כשילדים רגישים מאוד גדלים, הם מבחינים עוד יותר בפרטים - שאתם לובשים חולצה חדשה, שנשפך מעט רוטב ספגטי על הברוקולי, שלא צומחים עצים בסביבה, שסבתא הזיזה את הספה ממקומה. הם גם מוצפים יותר בגירויים ככל שהם גדלים, משום שהם חווים הרבה יותר; לא כל מה שהם רואים מוכר להם, והם גם לא למדו איך להפחית את כמות המידע שחושיהם סופגים.

ילד רגיש
ילד רגיש

אם כך, למה הילד שלי רגיש ואחרים לא?

כל טמפרמנט הוא מולד, ולכן הוא היבט בסיסי מאוד של התנהגות האדם. הוא נקבע תורשתית ובדרך כלל קיים מלידה. מאפייני הטמפרמנט הבסיסיים נמצאים לא רק אצל בני אדם, אלא אצל כל בעלי החיים במעלה העץ האבולוציוני. חשבו על הטמפרמנט האופייני לגזעי כלבים שונים הלברדור הידידותי, הפיטבול התוקפני, כלב הרועים שמגן על האדם והכבשים, הפודל השחצן והקופצני. מובן שהדרך שבה מגדלים אותם משפיעה, אבל אי אפשר לגרום לבולדוג להתנהג כמו צ'יוואווה. סוגי אישיות אלה התפתחו, או פותחו על-ידי המגדלים, משום שהם מסייעים לבעלי החיים להסתגל במהירות למצבים מסוימים. לכן הם לא הפרעות או פגמים. כל הכלבים האלה נורמאליים.

ביולוגים נהגו פעם לחשוב שהאבולוציה גרמה לכל זן להתפתח לאב-טיפוס שהותאם בשלמות לחיים בגומחה אקולוגית מסוימת. עיצובו של הפיל מושלם עבורו חדק ארוך, גובהו, עובי העור. פילים שייוולדו עם מאפיינים אלה ישרדו, בעוד שאלה שיחסרו אותם ייכחדו.

אולם מתברר שאצל רוב או אולי כל הזנים של בעלי החיים אנחנו מוצאים שני סוגי אישיות. המיעוט דומים לילדכם רגישים יותר, מודעים לדקויות, בודקים כל דבר לפני שהם פועלים בעוד שהרוב ממשיכים קדימה מבלי לבחון מקרוב את הסיטואציה או את סביבתם.

למה קיים הבדל זה? תארו לעצמכם שני צביים שעומדים בשוליו של שדה מרעה, שהעשב שצומח בו נראה מושך במיוחד. צבי אחד יעמוד זמן רב ויצפה בנעשה, כדי להיות בטוח שלא אורבים לו טורפים. השני יעצור לרגע ואחר כך ימהר אל השדה ויאכל מהעשב. אם הצבי הראשון צודק, הצבי השני ימות. אם השני צודק, הראשון יחמיץ את העשב הטוב ביותר, ואם דבר זה יקרה לעיתים קרובות, הוא עלול לסבול מתת-תזונה, לחלות ולמות. לכן, שתי אסטרטגיות, שני "מינים" של צביים בעדר, מגבירים את סיכוייהם של קבוצת צביים זו לשרוד, ללא קשר למה שיקרה בשדה המרעה באותו יום.

מעניין שאפילו מחקר על זבובי פירות מצא הבדל זה ואת הגן שגורם לו. לחלק מזבובי הפירות יש נקודה על גן ה"חיפוש" שלהם שגורמת להם "לרבוץ במקומם" הם אינם מרחיקים לכת בחיפושיהם כשיש להם מזון בסביבתם. אחרים מכונים "משוטטים" והם מחפשים גם במרחק. מעניין עוד יותר שהגן גורם לכך שלזבובים ה"רובצים" יש מערכת עצבים רגישה יותר ומפותחת מאוד!.

בניסוי אחר בבעלי חיים, שבדק את "סוגי האישיות" של דג החמנית המצויה (pumpkinseed), הניחו חוקרים רשתות בתוך בריכה. לדבריהם, רוב הדגים היו "נועזים" והתנהגו בצורה "נורמאלית", כלומר נכנסו לתוך הרשתות, בעוד שהמיעוט, הדגים ה"חששניים", חמקו מהרשת (הייתי רוצה לדעת למה לא כינו את שני הסוגים דג החמנית "הטיפש" ו"החכם"? או לפחות ה"לא-רגיש" וה"רגיש"!.

איזו תועלת יפיק המין האנושי מהילד הרגיש שלכם

קיומו של מיעוט גדול שחושב לפני שהוא פועל, מביא עימו יתרונות עצומים לקבוצה שהוא משתייך אליה. האנשים בו מבחינים מהר יותר בסכנה אפשרית, והאחרים יכולים אז לחוש בה ולהתמודד איתה (ואפילו ליהנות מההתרגשות שבכך). הרגישים בוחנים בזהירות את התוצאות, ולעיתים קרובות עומדים על כך שהאחרים יעצרו רגע, ישקלו מה עלול לקרות ויגבשו את האסטרטגיה הטובה ביותר. אין ספק ששני הסוגים מגיעים לתוצאה הטובה ביותר כשהם משתפים פעולה.

מאז ומתמיד שימשו אנשים רגישים מדענים, יועצים, תיאולוגים, היסטוריונים, עורכי דין, רופאים, אחיות, מורים ואמנים (לדוגמה, בתקופה מסוימת כיהנו אנשים רגישים כמנהלי בתי ספר בעיירות שבהן חיו, כמטיפים או כרופאי משפחה). אבל היום אנשים רגישים נדחפים יותר ויותר החוצה מכל התחומים האלה. מצב זה נוצר על-ידי מעגל שמתחיל עם השתלטותם האגרסיבית של ה"לא-רגישים" על תפקידיהם של מקבלי החלטות; בגלל הטמפרמנט שלהם, טבעי הדבר שהם מפחיתים מערכה של קבלת החלטות זהירה, ומעדיפים רווחים קצרי-טווח או תוצאות ראוותניות על דאגה מתונה ושקולה יותר לאיכות עקבית ותוצאות ארוכות-טווח. הם אינם זקוקים לסביבות עבודה רגועות ולתוכניות עבודה סבירות, ולכן הם מחסלים אותן. אנשים רגישים נתקלים בזלזול, מאבדים מהשפעתם, סובלים או מתפטרים, ואז ה"לא-רגישים" משתלטים עוד יותר על התחומים שבהם היו הרגישים פעילים בעבר.

תיאור זה של המעגל לא נועד להישמע כתלונה אני פשוט מתייחסת כאן לסיבה האפשרית לעובדה שמקצועות אלה נעשו יותר ממוקדי רווחים, אבל השלכותיו אינן משביעות רצון. בעולם של היום, אם מקבלי החלטות אינם חושבים די הצורך על מורכבויות, סיבוכים ותוצאות, נוצר חוסר איזון מסוכן בין השפעת האדם הרגיש ל"לא-רגיש" ומתפתחת גם תחושה של אי-נוחות. לכן חשוב לכולנו שהילד הרגיש שלכם יעזוב בבגרותו את ביתכם כשהוא נושא עימו תחושת ביטחון עצמי וחשיבות, כך שיוכל לחלוק את המתת שלו ולהשפיע על האחרים.

שאלון: הערכת ילדכם

כעת, כשאתם כבר מכירים את תכונת הרגישות, את סממניה ואת מאפייני הטמפרמנט האחרים, ודאי השתחררתם מכמה אי-הבנות ותפיסות שגויות שנוגעות לילדים רגישים מאוד, והגיע הזמן להעריך שוב את ילדכם, מנקודת מבט שונה. אנא מלאו את שאלון ההערכה בעמודים הבאים. תוכלו לעשות זאת לבדכם, עם ההורה הנוסף של ילדכם או עם המורה או הגננת או המטפלת הקבועה שלו (אתם יכולים גם למלא אותו כל אחד לחוד ולהשוות אחר כך).

1. סוגי רגישות (סמנו את הסוגים שיש לילדכם):

___ גופנית, סף רגישות נמוך לדוגמה:
רגישות לבדים, גרביים גסים, תוויות על בגדים.
מבחין בצלילים נמוכים, בריחות מעודנים.

___ גופנית, אינטנסיביות לדוגמה:
מגיב לכאב יותר מילדים אחרים.
מוטרד על-ידי קולות רמים.

___ גופנית, מורכבות, לדוגמה:
אינו אוהב המון או מקומות סואנים.
אינו אוהב מזונות מעורבבים או תיבול מורכב.

___ רגשית, סף רגישות נמוך, לדוגמה:
מבחין בקלות במצב רוחם של אחרים.
מסתדר היטב עם בעלי חיים, תינוקות, צמחים (יצורים ודברים שאינם מדברים).

___ רגשית, מורכבות לדוגמה:
יש לו תובנות מעניינות על מה שמתרחש אצל אנשים אחרים. יש לו חלומות מורכבים, "מציאותיים" מאוד.

___ רגשית, אינטנסיביות, לדוגמה:
בוכה בקלות. נרגש מאוד בשל סבלו של אחר.

___ חידושים, סף תגובה נמוך, לדוגמה:
מבחין בשינויים קטנים בחדר או בלבושכם.
מעדיף שינויים קטנים או הדרגתיים בלבד.

___ חידושים, מורכבות, לדוגמה:
אינו צריך או אינו אוהב כשדברים חדשים רבים מתרחשים בו-בזמן. מאוים על-ידי שינויים מהותיים, כגון מעבר לעיר אחרת.

___ חידושים, אינטנסיביות, לדוגמה:
אינו אוהב הפתעות, שינויים פתאומיים או כשמבהילים אותו. מהסס בכל סביבה חדשה.

___ חידושים חברתיים, סף תגובה נמוך, לדוגמה:
איטי בתגובתו כלפי אדם שלא ראה במשך זמן מה.
מבחין בשינויים קטנים אצל אנשים שלא ראה אותם במשך זמן מה.

___ חידושים חבריים, מורכבות, לדוגמה:
ככל שהאדם שמולו שונה או אינו מוכר, כך הוא מהסס יותר.
לא אוהב להיות בקבוצות גדולות כשיש בהן אנשים זרים לו.

___ חידושים חברתיים, אינטנסיביות, לדוגמה:
אינו אוהב להיות במרכז תשומת הלב בקרב זרים.
אינו אוהב לפגוש הרבה אנשים חדשים בבת-אחת.
אינו אוהב כשזרים מציגים בפניו שאלות.

כעת נסו לדרג את ילדכם על-פי שבע התכונות כפי שפורטו אצל תומס וצ'ס (פרט ל"סף חישה", משום שהוא זהה לרגישות וכבר מדדתם אותו בדרך טובה יותר; ופרט ל"מצב רוח דומיננטי", בשל אותן הסיבות).

רמת פעילות או אנרגיה: נמוך בינוני גבוה

1. עוצמת תגובה רגשית: נמוך בינוני גבוה

2. מקצב: נמוך בינוני גבוה

3. סתגלנות: נמוך בינוני גבוה

4. תגובה ראשונית: נמוך בינוני גבוה

5. התמדה (טווח קשב): נמוך בינוני גבוה

6. נטייה להסחת-דעת (מעביר בקלות את תשומת ליבו לגירוי חדש): נמוך בינוני גבוה

סמנו נקודות כוח אחרות שלדעתכם ילדכם ניחן בהן:

__ יכולת אמנותית
__ יכולת מדעית
__ מיומנות במשחקי חשיבה
__ יכולת ספורטיבית
__ סבלנות
__ אמפתיה
__ מצפוניות
__ חוש הומור נהדר
__ תחומי עניין רוחניים
__ אינטליגנציה
__ טוב-לב
__ דאגה לצדק חברתי
__ אחרים

התחומים הבעייתיים של ילדכם (לדעתכם). לדוגמה:

__ קשיים בקואורדינציה או במשחקי ספורט
__ ביישנות, לפעמים חושש מפני דחייה
__ מצב רוח או התנהגות שליליים
__ עקשנות
__ גסות רוח, אנוכיות, חוסר התחשבות
__ "טוב מדי"
__ אינו מסוגל לערוך שיחת חולין
__ מבלה זמן רב מדי מול המחשב או _______
__ כעס
__ רעשן מדי, קולני
__ נדחה על-ידי אחרים בגלל תוקפנות
__ נדחה על-ידי אחרים בגלל פסיביות-יתר
__ לומד לאט
__ לקוי למידה
__ הפרעת קשב וריכוז
אחרים _____

האם התחומים שהוזכרו לעיל מהווים בעיה עבור כל הורה, או שהם מטרידים במיוחד אתכם (האם אתם יכולים לדמות לעצמכם שהם "אינם בעייתיים" במשפחה אחרת?)
אירועים חשובים מעצבים את חיי ילדכם; לצד כל אירוע שמתאים לכם, נסו לתאר מה, לדעתכם, הייתה השפעתו:
החלפת מקום מגורים_______
גירושים_________________
מחלה__________________
מוות במשפחה___________
מותו של חבר קרוב, כולל חיית מחמד אהובה_____
מחלה במשפחה, נפשית או גופנית_____________
התעללות בעבר, גופנית או מינית_____________
עוני מתמיד______________________________
דעות קדומות____________________________
הצלחות לא רגילות, פרסים, הישגים___________
הודעה פומבית על הליכים משפטיים___________
מציאת חבר קרוב מאוד____________________
מורה רוחני מיוחד (כולל סבא או סבתא קרובים מאוד, מורה וכן הלאה)_________
נסיעות או חוויות אחרות שמותירות רושם מתמשך_______
חוגים, שעורים (מוזיקה, ספורט וכו')_______________
פעילויות קבועות כדורגל, צופים וכו'______________
סביבת מגורים לא רגילה (עיר גדולה, מרכז העיר, אזור כפרי, חווה וכו')_________
לימודי דת________
פעילות תרבותית (הולך להרבה הצגות, קונצרטים, מדענים או סופרים מבקרים בתכיפות אצל המשפחה)______
אחרים___________

כתבו דף או שניים על ילדכם, על בסיס השאלון למעלה; מעין סיכום, כאילו אתם מסבירים אותו למישהו.

התחילו ברגישות שלו ועברו אחר כך למאפייני טמפרמנט אחרים שלו.

פרטו את כל נקודות הכוח של ילדכם.

אחר כך הזכירו את בעיותיו, לפי דעתכם.

מה השפעתה של זווית הראייה שלכם על הבעיות האלה (האם מישהו אחר היה חושב שהן אינן מהוות בעיה?)

כתבו איך התחזקו או נחלשו נקודות הכוח והחולשה של ילדכם בהשפעת ההיסטוריה שלו.

לבסוף, כשאתם בוחנים את הרגישות של ילדכם, איך תרמה תכונה לנקודות הכוח שלו?

איך תרמה לבעיותיו?

איך תרמה ליכולתו של ילדכם להתגבר על התחומים הבעייתיים שלו?

איך השתלבה הרגישות של ילדכם בחוויות החיים העיקריות שלו? האם העצימה את ההשלכות שלהן במקרים מסוימים? האם החלישה אותן?

קראו מה שכתבתם והדגישו את הדברים שלמדתם ושלא ידעתם לפני כן. מה תהיה השפעתם של אלה על היחס שלכם לילדכם?

כדאי לכם לשמור דפים אלה. תוכלו לנצל אותם, לתת אותם למורה, למטפל קבוע, לרופא או לבן משפחה שמגלה בכך עניין.

מתוך הספר "ילד רגיש מאוד לעזור לילדינו לצמוח כשהעולם מציף אותם". ספרה של הפסיכולוגית ד"ר איליין ארון. הוצאת פוקוס. מחיר 94 ¤.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום