כרבע מהכבאים סובלים מחרדה

(0)
לדרג

מחקר: כ-24% מלוחמי האש בשירותי הכבאות בישראל סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית ו-67% מהם סובלים מתסמינים של ההפרעה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר ראשון מסוגו בארץ חושף את שכיחות החרדה בקרב הכבאים. מתברר שהעבודה המאומצת משאירה חותם נפשי לא מבוטל - כרבע מהכבאים סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD).

במחקר שנערך באוניברסיטת בן גורין השתתפו 342 כבאים - 300 עובדי שירותי הכבאות בארץ ו-42 לוחמי אש תעופתיים מנתב"ג. נמצא כי כ-24% מלוחמי האש המבצעיים בשירותי הכבאות סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית, פי שלושה משכיחות ההפרעה באוכלוסייה הכללית. בקרב 67% מהכבאים נמצאו תסמינים של ההפרעה ורק כ-9% נמצאו ללא PTSD או PTSD חלקי. מנגד, רק כ-5% מקרב לוחמי האש התעופתיים מנתב"ג נמצאו עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית, 45% מהם נמצאו עם תסמינים של ההפרעה (PTSD חלקי) ו-50% מהם נמצאו ללא PTSD או PTSD חלקי.

עוד נמצא כי 62.5% מקרב לוחמי האש המבצעיים שאינם סובלים מ-PTSD סובלים מטראומה משנית, לעומת 32.5% מקרב לוחמי האש התעופתיים שאינם סובלים מההפרעה. תוצאות אלו מחזקות את הטענה כי חשיפה מוגברת לאירועים טראומטיים חוזרים ונשנים תורמת באופן משמעותי להתפתחותה של הפרעת הדחק הפוסט-טראומטית.

ההפרעה היחידה שמחייבת חשיפה לאירוע טראומטי

המחקר בוצע במסגרת עבודת הדוקטורט של ד"ר מרק לוגסי בפקולטה למדעי הבריאות. ד"ר לוגסי, מהנדס בטיחות ובעברו קצין כיבוי בכיר בעצמו, מסביר כי "הפרעת דחק פוסט-טראומתית היא ההפרעה הפסיכיאטרית היחידה המחייבת את חשיפתו של האדם לאירוע טראומטי. ניתן להגדיר אירוע טראומטי רק אם אדם חווה איום ממשי על חייו או על שלמותו הפיזית, ובזמן האירוע הוא חש פחד, אימה או חוסר אונים. בנוסף, גם אם אדם היה עד לאיום על חייו של אדם אחר, או אפילו רק שמע על כך". לדבריו, הפרעת הדחק הפוסט-טראומתית מתאפיינת בשלוש קבוצות עיקריות של סימפטומים: חוויה חוזרת ונשנית של האירוע הטראומטי, הימנעות מתמשכת מגירויים המזכירים את הטראומה וסימפטומים מתמשכים של עוררות יתר כגון קושי להירדם, נדודי שינה, רגזנות, קושי בריכוז וכדומה.

"ממצאי המחקר", אומר ד"ר לוגסי "עשויים לסייע לחוקרים ולארגון הכבאות בישראל לשפר את יכולתם של הכבאים לעמוד בחשיפה המתמשכת לאירועים טראומטיים באמצעות תוכניות התערבות מקצועיות מתאימות. בנוסף, תוצאות המחקר עשויות לסייע לשירותי הכבאות בישראל לפתח כלים הולמים לסינון מועמדים למקצוע".

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום