יחסים: אלימות נגד נשים

(1)
לדרג

אלימות נגד נשים היא תופעה נפוצה הפוגעת גם בילדים הגדלים בחלקם להיות גברים מכים. בעמותת ל"א הנאבקת בתופעה תמצאי אוזן קשבת ועזרה במציאת מקלט

מאת: יפעת נחמני כתבת doctors

אלימות נגד נשים היא תופעה נפוצה בעולם המערבי והשלישי כאחד. מחקר שערך לפני מספר שנים ארגון הבריאות העולמי ב-153 מדינות ובכללן ישראל, מצא ש-20%-50% מהנשים סובלות מאלימות מידי בני זוגם.

רות רזניק, מייסדת ויו"ר עמותת ל"א, לחימה באלימות נגד נשים, אותה הקימה בשנת 1977, (בעבר שימשה מנכ"לית העמותה): "האלימות מרימה ראש מפני שהגברים מצייתים לקודים פטריארכליים, לפיהם הגבר הוא ראש המשפחה והנשים חסרות זכויות", מסבירה רזניק ומוסיפה, "המושג 'זכויות' המוקנות מנישואים ((conjugal rights מדבר על זכויות מיניות המוקנות לגבר ולא לאישה".

מהי אלימות

"אלימות נגד נשים היא דרכו של הגבר האלים לדכא אותן ולשלוט עליהן", ממשיכה רזניק, "כאשר מדברים על אלימות כלפי נשים, יש להבין שהיא באה לידי ביטוי בכמה אופנים: אלימות מילולית, המתבטאת ביחס בוטה ומשפיל; אלימות כלכלית, המתאפיינת בשליטת הגבר על תקציב הבית והמשפחה, גם אם בת הזוג עובדת ומשתכרת; אלימות מינית המתרחשת כל אימת שהגבר כופה את עצמו על בת זוגו מבלי להתחשב ברצונותיה. מספר מקרי אונס הלא מדווחים בתוך המשפחה גדול ממספרם בתיקי המשטרה.

"האלימות הפיזית היא המוכרת ביותר: סטירות עם כף היד, אגרופים מכוונים לפנים ולכל שאר חלקי הגוף, כיבוי סיגריות על גוף האישה, שבירת גפיים ואצבעות, אפילו הטלת מומים עד כדי עיוורון או חרשות. ככל שהאישה אינה מגיבה ואינה נוטשת את הגבר האלים, כן האלימות הולכת ומתגברת עד כדי סכנה לחייה".

האלימות הפיזית באה לידי ביטוי בצורה שונה במגזר הערבי. הגברים, בני המשפחה הגרעינית, יכולים לנהוג בבת משפחתם כבשלהם, להכות אותה ואף להגיע לידי רצח, אם היא נחשדת בהתנהגות בלתי צנועה. אפילו פלירטוט הנחשב בחברה המערבית כנורמטיבי עלול בחברה הערבית להוביל לרצח".

אלימות נגד נשים
אלימות נגד נשים

עד שהמוות יפריד בינינו

"המתח הנפשי המתלווה לאלימות על סוגיה מביא את האישה לחיות באזור דמדומים", ממשיכה רזניק, "היא נאלצת לחיות על תרופות הרגעה כדי שתוכל להמשיך ולתפקד. לא פעם, נשים קורבנות אלימות אוגרות כדורים לקראת התאבדות אפשרית. לרוב לא מדובר בניסיון התאבדות אמיתי אלא בסוג של קריאה נואשת לעזרה. הפסיכיאטר שיפגוש אותן בבית החולים אינו מדווח לרופא משפחה ונמנע מלפנות לשירותי הרווחה מטעמי סודיות רפואית, ובכך הוא אינו מעביר מידע שיכול להציל את חייה. לרוב נשים אינן ממשיכות בטיפול לאחר ניסיון ההתאבדות, מחשש שתואשמנה על-ידי הבעל כלוקות בנפשן, האשמה שתסייע לבעל לקבל חזקה על הילדים ביום מן הימים".

אלימות והריון

"אחת התופעות הנפוצות והמצערות ביותר היא הכאת נשים בתקופת הריונן. קיימת תופעה של אלימות כבושה: גברים המנהלים מערכת יחסים סבירה, כל עוד האישה אינה בהריון. עם אבל מעת שנודע להם על דבר ההריון כ-30% מהם יתחילו להכות את האישה. לרוב האלימות מתפרצת מתוך התנגדות לקבל את הילד, העומד לתפוס את מקומו של הגבר במרכז תשומת הלב של בת זוגו, או מהפחד לערוב לו כלכלית. לעיתים ההתפרצות נובעת מתוך קנאה חולנית, מתוך שכנוע עצמי שהילד אינו שלו. המכות האופייניות הן בבטן", ממשיכה רזניק, "אלא שבמצב זה, האישה אינה מנסה להיאבק ורק מגוננת על עוברה. וכך המכות מחריפות ומביאות לעיתים להפלה עצמונית או ללידה מוקדמת של ילדים עם בעלי פגמים מולדים".

במחקר שנערך בנורבגיה נמצא שנשים המוכות בזמן ההריון יולדות בטרם עת, העוברים הם בעלי משקל נמוך מהממוצע ובהתבגרותם הם נוטים להיות ילדים עצבניים. מחקר אחר, שנערך בארה"ב ואשר עקב אחרי 90 נשים מוכות בתקופת הריונן, מצא ש-20% מהן נפטרו במהלך ההריון.

לי זה לא יקרה

רזניק מבקשת להדגיש שאין בהכרח קשר בין אלימות כלפי נשים לבין רמה סוציואקונומית: "זה קורה בכל השכבות, אם כי אחוז גבוה של מקרי אלימות מתרחשים במשפחות בהם הגבר מכור לאלכוהול או לסמים. נרקומן עלול גם לדרדר את בת-זוגו לסמים ולזנות, אלא שזו כבר אלימות מסוג אחר.

"במשפחות בהן הנשים מוכות גם הילדים נחשפים לאלימות. הילדים הופכים לקורבנות, גם אם אינם נפגעים ממנה פיזית. הם סובלים בגלל חוסר תפקוד של האם, אשר לעיתים פורקת עליהם את כעסיה ותסכוליה. לעיתים היא מוכה בגלל בכי הילד, באשמה שאינה יודעת לטפל בילדיה. במילים אחרות: גבר אלים לא צריך סיבה להכות אישה", היא מסכמת.

מה עושים?

"הדבר הראשון שאישה מוכה צריכה לעשות הוא להתקשר לקו החירום 1-800-353-300. הקו פעיל 24 שעות ביממה, שם תקבל הפונה מענה בשפתה, מנשים שעברו הכשרה בנושא.

המתנדבות תדענה לאן להפנות את האישה, לאחר תשאול שמטרתו לברר את מצבה ולהתרשם מכוונותיה להמשך. אישה שתבקש לנטוש את בן-זוגה תופנה מיד לעובדת סוציאלית כוננית, כדי לאתר לה מקום במקלט לנשים מוכות, אחד מתוך 13 הקיימים במדינת ישראל. אם האישה אינה נתונה לסכנה מידית היא תופנה לעובדת סוציאלית לפגישה, שבה שתגבש יחד איתה תוכנית לשיקום או לפירוק הנישואים. זה המקום לציין, כי לא מומלץ לנשים עם ילדים לעזוב את הארץ, שכן קיימת אמנה בינלאומית האוסרת באופן מוחלט על הוצאת ילדים ללא הסכמת האב ולא משנה מהן הנסיבות. ההשלכות של חטיפה יכולות להיות לה לרועץ בעת דיון עתידי על החזקה על הילדים.

"יש לא מעט גופים המוכנים לספק ייעוץ משפטי חינם וסיוע לנשים שברחו מביתן. בנוסף, ניתן להגיש תלונה במשטרה. בתחנות המשטרה ברחבי הארץ פועלות כיום יחידות המתמקדות באירועי אלימות במשפחה ובהן שוטרים מיומנים ומוכשרים לטיפול באירועים מסוג זה".

ילד מוכה הוא גבר מכה

ילדים הגדלים באווירה של אלימות ודיכוי האם, עלולים גם הם להיות בהתבגרותם גברים מכים; עוד קודם לכן, ייתכן שיפתחו אלימות כלפי האמא, בעיקר כאשר האבא יוצא מהתמונה מכל סיבה שהיא.

בואו לדבר על זה בפורום זוגיות, מיניות ופרידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום