התמכרות לפורנו: כך תוכלו להיגמל

(71)
לדרג

על אף שמכורים רבים מגיעים לטיפול רק אחרי שנגרם להם ולקשרים הזוגיים שלהם נזק משמעותי, יש לבעיה פתרון טוב ויעיל לטווח הארוך

מאת: ד"ר אירינה נתנאל

שלום רב,
אני נשוי באושר לאישה מקסימה אבל... יש לי בעיה. אני מבלה זמן רב בצפייה בסרטי פורנו באינטרנט ומציץ בתמונות עירום של נשים ברשת.

מאז שהייתי בתיכון אהבתי להביט בתמונות של נשים עירומות ברשת ולגרות את עצמי. ניסיתי להפסיק כמה פעמים, אך אף פעם לא הצלחתי להחזיק מעמד וחזרתי שוב להסתכל בסרטים ובתמונות. חשוב לי לציין שאני ממש לא רוצה לעשות זאת, אך אני פשוט לא מצליח לעמוד בדחף להיכנס במחשב לסרטי פורנו. אני לא רואה בזה שום דבר טוב, והמצב מתסכל אותי מאוד. אני מרגיש שאני הורס את הזוגיות. אני אוהב את אשתי ומרגיש שאני פוגע בה.

לפני כמה זמן אשתי גילתה התכתבויות שלי עם בחורות. כמובן שהיא מאוד נפגעה, בכתה, הרגישה נבגדת, אמרה שפגעתי בה ושהיא איבדה אמון בי.

אני כועס על עצמי, מאוכזב מעצמי, רוצה לשמור על הזוגיות ועל אשתי. אני רוצה להיגמל מההתמכרות שלי לפורנו. אנא עזרו לי.

אני יודע שהרסתי את הזוגיות במו ידיי, ואני נואש כי אינני מצליח להיגמל.

אני רוצה להוכיח את אהבתי לאשתי ולשקם את האמון בינינו.

מה עליי לעשות?

פניות כאלו מגיעות לפורום ההתמכרות למין של Doctors לעיתים קרובות מאוד. ללא ספק, בפנייה זו מדובר בהתמכרות על כל מרכיביה. התעניינות וסקרנות לפורנו מוכרת כמעט לכולנו. אנשים רבים נהנים לצפות מדי פעם בפורנו כדי לגוון את חיי המין. עם זאת, לדברי פרופ' פנחס דנון, מומחה בינלאומי להתמכרויות, "כאשר מדובר בהתמכרות פתולוגית אין הכוונה לשיטוט מדי פעם באתרי פורנו או לשליחת הודעות נוטפות סקס לחברים או חברות. התמכרות לפורנו היא דחף בלתי נשלט, טורדני וקיצוני שפוגע בתפקודו היום יומי של האדם, במשפחתו, בעבודתו, בקשריו החברתיים ובעיקר בקשר הזוגי".

התמכרות לפורנו שייכת להתמכרויות התנהגותיות המתאפיינות בהפרעות שליטה בדחפים. כלומר, חוסר יכולת להתנגד לדחף לבצע פעולה מזיקה הנחווית כמרגיעה או כמהנה. המכור לפורנו אינו מסוגל לשלוט בדחף המזיק, אינו מסוגל לעצור את התנהגותו ונמשך שוב ושוב לצפייה בסרטים, בתמונות או להתכתבויות מיניות.

המכורים מוציאים אלפי שקלים בחודש על גלישה לאתרי סקס, לעתים יותר ממשכורתם החודשית, ומבזבזים זמן רב באתרים ובשיחות מיניות. הם נכנסים לצ'טים מיניים לראות אם יש משהו חדש, לדבר, לעשות סקס וירטואלי, לראות, לכבוש, כמו ציידים שחייבים להביא את הטרף. צפייה באתרי פורנו ושיחות ארוטיות מעניקות גירוי מיני ולעיתים קרובות המכורים מאוננים תוך כדי צפייה או שיחה.

כמו כל התמכרות, גם התמכרות לפורנו גורמת לפגיעה משמעותית מבחינה רגשית, חברתית, בין אישית ותעסוקתית. היא גורמת למכור לתחושות של בושה, אשמה, גועל וירידה בערך העצמי. אדם שנמצא במערכת זוגית רואה בהרגל המגונה שלו התנהגות בלתי מוסרית שמעוררת נקיפות מצפון ובלבול רב: מצד אחד הוא אוהב את אשתו ותופס את עצמו כאדם מוסרי, ומצד שני הוא פוגע בה ו"בוגד" בה כל ערב.

לעיתים קרובות, תחושות אלו מביאות מכורים רבים למצבים של חרדה ודיכאון ממשי. מכור שמבלה מול מסך המחשב את מרבית שעות הלילה מתקשה למחרת לתפקד בעבודה. כשמצב זה מתמשך לאורך זמן הוא עלול לאבד את מקום העבודה.

לא כל אדם שמשתמש להנאתו במוצרי פורנו ייהפך למכור. צילום: שאטרסטוק

גורמים וסיבות להתמכרות

לא כל אדם שמשתמש להנאתו במוצרי פורנו ייהפך למכור. ההתמכרות נוצרת בשילוב של גורמים התנהגותיים, קוגניטיביים, פסיכו-חברתיים, תורשתיים ונוירו-ביולוגיים. אדם עשוי לברוח לסיפוק על ידי צפייה פורנו כתגובה לקשיים ביצירת אינטימיות, פחד מדחייה, תפיסות עצמיות שליליות, חוסר אמונה ביכולת להשיג קשר, פחד מאינטימיות, וכן כאשר האינטימיות נחווית כמאיימת או בלתי אפשרית.

מבחינה קוגניטיבית, המכור רואה את עצמו כלא שווה, פגום, דחוי, בלתי אהוב וכו'. הוא מרבה לצפות בתמונות של נשים עירומות ולאונן כאמצעי להשגת תחושה עצמית טובה וסיפוק.

פרופ' דנון מדגיש כי "הנאה וסיפוק משחקים תפקיד חשוב בהיווצרות של כל התמכרות, והתמכרות לפורנו בפרט. מוחם של בני אדם ובעלי חיים בנוי באופן כזה שהוא גם נותן הוראות לפעולה וגם מעניק גמול ועונג לאחר מילוי ההוראות.

כתוצאה מכך אנו נולדים עם נטייה טבעית להתמכר לכל דבר הגורם לנו לתחושה טובה. התגמול הוא זה שגורם לנו לחזור על אותה הפעולה שוב ושוב, עד שהאדם אינו מסוגל להפסיק זאת, מאבד שליטה והעיסוק בהתנהגות זו נהפך לעיסוק מזיק".

גורם נוסף שעלול להוביל להתפתחותו של תהליך ההתמכרות הוא סקרנות וגיוון. תעשיית הפורנו מציעה לאנשים מגוון אין סופי של מוצרים ודרכים באמצעותם ניתן לממש את הפנטזיות הכי פרועות שלא ניתן לממש במציאות. סרטי פורנו מציגים מודלים קיצוניים של נשים וגברים שלא ניתן להגיע אליהם במציאות. הפער בין המציאות לסרטים גורם לאכזבה, לקושי להגיע לגירוי מיני במציאות ולקשיים משמעותיים בתפקוד המיני. כך, המכורים מתקשים להתנתק מהצפייה בסרטי פורנו וממשיכים להתענג על פנטזיות לא ממשיות.

כמו בכל התמכרות, גם התמכרות זו מלווה בסבילו?ת, כאשר הצורך בעליית רמת ריגוש הולך וגובר עם הזמן. המגוון הרחב של אפשרויות שמציע הפורנו מאפשר למכורים להעלות את סף הריגוש באופן מתמיד. כך למשל, מכורים מוצאים את עצמם מרוגשים מסרטי סאדומאזו, מין קבוצתי, הומו-לסבי וכו'.

טיפול

אנשים הלוקים בהתמכרות לפורנו עלולים לא לפנות לטיפול בשל בושה או חוסר הבנה בנוגע למצבם. הדרך היעילה ביותר לטפל בהתמכרות לפורנו היא הטיפול המשולב של תרופות ופסיכותרפיה התנהגותיתקוגניטיבית. בספרו החדש "כולנו מכורים", מתאר פרופ' דנון סוגים שונים של התמכרויות ודרכי טיפול בהן. הוא מציין כי "הטיפול התרופתי נועד להעצים את ויסות הרגשות, לאזן את התפקוד הפסיכולוגי או להסדיר תסמינים פסיכוטיים, וכן לטפל בתסמינים נלווים של הפרעות פסיכיאטריות כגון חרדה ודיכאון. לפיכך, תרופות נוגדות דיכאון, בעיקר ממשפחת מעכבי ספיגת סרוטונין (SSRI), יעילות בהפחתת תדירותה של ההתנהגות המינית ועוצמת הדחפים".

במהלך הפסיכותרפיה מלמדים את המכור ליהנות מיחסי מין, ממגע, מליטוף ומחיבוק: מהחום ומהאנושיות שבהם. חשוב ללמוד את מהות יחסי המין ואת משמעותם, אשר רחבים הרבה יותר מן האקט הטכני. טיפול משולב של תרופות ופסיכותרפיה ובנוסף לכך הקניית מיומנויות שליטה למכורים מאפשרות למנוע הישנות של ההתמכרות בעתיד.

בין הטכניקות למניעת הישנות הנלמדות אפשר למנות מיומנויות של ויסות רגשות, שליטה עצמית, שליטה בדחפים המיניים, רכישת כלים להתמודדות יעילה עם מצבי חיים מלחיצים ועם צרכים בלתי מסופקים. בנוסף, מתמקדים בהיבטים של חיי האדם אשר הובילו אותו מלכתחילה להתמכרות. טכניקות קוגניטיביות מכוונות לשינוי אמונות מושרשות ותפיסות עצמיות.

כמו כל התמכרות אחרת, התמכרות לפורנו היא הרסנית ופוגעת במכור ובסביבתו הקרובה. על אף שמכורים רבים מגיעים לטיפול רק אחרי שנגרם להם נזק משמעותי, יש לבעיה פתרון טוב ויעיל לטווח הארוך. הבשורה המעודדת היא שניתן להיגמל מהתמכרויות לפורנו.

ד"ר אירנה נתנאל היא פסיכותרפיסטית במרכז לטיפולים מתקדמים "מיינד קליניק".


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום