המלצה: לספק הרואין למכורים קשים

(3)
לדרג

מנתונים לקראת דיון בכנסת: מכורים לסמים קשים שקיבלו הרואין סינטתי מהמדינה משתמשים פחות בסמים לא חוקיים ועוברים פחות עבירות

מאת: מערכת zap doctors

"ראוי שמדינת ישראל והכנסת יבחנו מחדש את מדיניות השימוש בסמים ואת אופן המאבק בסמים הקשים", כך ציין היום (א') אמר ח"כ טלב אל-סאנע, יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים. ח"כ אל-סאנע אמר את הדברים לקראת דיון שיתקיים מחר בדבר מסקנות הוועדה הבינלאומית למדיניות הסמים בעולם, אשר קבעה כי המלחמה העולמית בסמים נכשלה.

מהדו"ח, שנכתב בין היתר על ידי מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן וראשי מדינות לשעבר, עולה כי המלחמה הגלובלית בסמים גרמה לתוצאות הרסניות ברחבי העולם. עוד נכתב בדו"ח כי יש להפסיק להדביק אות קלון על משתמשי הסמים שאינם מזיקים לאחרים, ותחת זאת להמליץ למדינות לבחון אפשרויות שונות לדה-קרמיניליזציה ופיקוח על סמים. לפי הדו"ח, עצירתם של מיליוני בני אדם על ייצור והפצה של סמים בעשורים האחרונים מילאה את בתי הסוהר מבלי לצמצם את הזמינות של הסמים.

הרואין סינתטי יקר פי 3 ממתדון

כרקע לדיון מחר בוועדה, הופץ לחברי הכנסת מסמך ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת המתייחס לשאלת מתן הרואין סינתטי מטעם המדינה למכורים לסמים הקשים. על פי המסמך, ממשלות מתקשות להסביר לציבור כי ניתן לסייע למכורים הקשים, שממילא לא מסוגלים להיגמל, באמצעות חלוקת סם מטעמם במדינה. בהיעדר יכולת להיגמל, אם לא יחולק הסם למכורים הקשים הם יישארו לקוחות של גורמים עבריינים המנהלים סחר בהיקף רחב בסמים לא חוקיים.

בישראל ובמדינות אחרות נהוג לתת מתדון למכורים שעברו תהליכי גמילה כתחליף סם או כתרופה לטיפול במצב כרוני. אפשר לייצב באמצעות מתדון את מצבם של רבים מהמכורים. עם זאת, מתדון אינו נותן מענה למכורים שאינם יכולים להיגמל.

מהמחקרים שנערכו עולה כי מכורים לסמים קשים שקיבלו טיפול בהרואין התמידו בהגעה לטיפול, השתמשו פחות בסמים לא חוקיים ועברו פחות עבירות. כמו כן, חל שיפור במצבם הבריאותי וחלה ירידה בתמותה בקרבם. החיסרון היחיד שעלה כתוצאה ממתן הרואין סינתטי הוא עלות הטיפול, הגבוהה פי שלושה לפחות מעלות הטיפול במתדון.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי 80% מהפונים לגמילה פיזית מסיימים אותה בהצלחה, ומתוכם 40% מהמכורים לאופיאטים מצליחים להישאר נקיים מסמי רחוב לאורך זמן.

כיום האפשרות היחידה הפתוחה בפני מכורים להרואין בישראל שאינם יכולים להיגמל היא רכישת הרואין שלא כחוק מגורמים עבריינים. הדבר מאפשר הכנסות כספיות לגורמים עבריינים המנהלים את הסחר בהרואין במדינה. מבחינת המכורים עצמם, צריכת סם שניתן בכמות ובאיכות לא מבוקרות עלולה להביא להידרדרות במצבם הרפואי ואף למוות.

חלוקת הרואין מטעם המדינה למכורים שאינם יכולים להיגמל מאפשרת למדינה לפקח על המכורים ולשלבם בטיפולים שיסייעו להם לחזור לתפקוד נורמטיבי ככל האפשר.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום