אם התעללה בבתה בת השלוש

(1)
לדרג

מקרה של "תסמונת מינכהאוזן באמצעות מתווך": אישה בת 26 אשפזה שוב ושוב את בתה הפעוטה ב"בני ציון" בטענות סותרות. רופאה בבי"ח חשפה את המקרה

מאת: מערכת zap doctors

השבוע אובחן סינדרום מינכהאוזן יוצא דופן במרכז הרפואי "בני ציון". כידוע, חולה בתסמונת זו אינו גורם נזק לעצמו אלא לקרוב משפחה, בדרך כלל לאחד הילדים. לרוב מדובר באם שגורמת לילדים נזקים גופניים חוזרים או מזייפת את בדיקותיהם, דבר המוביל לאשפוזים חוזרים ונשנים. ד"ר סבטלנה גרישין, רופאה מומחית ביחידה לבריאות הנפש במרכז הרפואי "בני ציון", הבחינה בדפוס התנהגות חריג אצל אישה, בת 26, שאישפזה שוב ושוב את בתה הפעוטה בת השלוש בטענות סותרות ומבלבלות.

לאחר תשאול רפואי ובדיקת התיקים הרפואיים של האם והילדה, נתגלתה תמונה קשה של אשפוזים חוזרים, בבתי חולים רבים באזור הצפון. התברר כי האם עברה ילדות קשה והתעללות נפשית ארוכה שהובילה אותה לחיות בפחד וללמוד לתמרן ולשקר כדי לשרוד. כל אלה יכולים להסביר את הופעת התסמונת שבאה לידי ביטוי אצל האם הצעירה בזיופי בדיקות דם, שתן, חימומי מד חום ועוד לבתה. "הלוקים בתסמונת הם אנשים עם חסך רגשי, עם מוזנחות רגשית קשה", מסבירה ד"ר גרישין. "ברגע שבית חולים מתייג אותם כחולי מינכהאוזן, הם בורחים לבית חולים אחר, מה שיוצר בעיה בטיפול בחולים אלה".

ד"ר אהובה בני, מנהלת היחידה לבריאות הנפש במרכז הרפואי "בני ציון", מציינת כי "לאחרונה חלה עלייה במודעות של הצוות הרפואי לתסמונת - דבר שיכול להקל באיתור חולים ובניסיון הטיפול בהם ולהציל אותם או את ילדיהם מבדיקות או ניתוחים מיותרים ומסוכנים".

תסמונת מינכהאוזן היא תסמונת נדירה, אשר נחשבת כהפרעת "התחלות". כלומר, המטרה הראשונית היא לתפוס או לקבל את תפקיד החולה שלא לצורך קבלת תגמול כספי או טובת הנאה כלכלית, אלא מתוך רצון לזכות בתגמול נפשי ותשומת לב. על מנת לזכות בה, הם מוכנים לפגוע בעצמם עד לגרימת נזק, לפעמים קשה מאוד, שיביא אותם להיות מטופלים במערכת הבריאותית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום