טיפול משלים לחרדות של ילדים

(0)
לדרג

חרדות הן חלק מהילדות, אבל כשהתפקוד משתבש, הילד זקוק לעזרה. הרפואה המשלימה מציעה מגוון שיטות לתמיכה ולהקלה

מאת: ד"ר מוטי לוי

כל ילד נורמלי חווה חרדה במהלך ילדותו, לדוגמה, כאשר מגיע רגע הפרידה מההורים או מאנשים קרובים עם המעבר למטפלת או לפעוטון, ומאוחר יותר לבית הספר. חרדות מפני חושך, סופות רעמים, כלבים, או פחד מזרים הם תופעות שגרתיות אצל ילדים קטנים.

הרפואה מתחילה להתייחס לחרדות אלו כאל בעיה כאשר הן משבשות את מהלך החיים התקין, לדוגמה, חרדת פרידה יכולה להתבטא בפחדים אצל הילד לגבי ביטחונו שלו או ביטחון הוריו, סירוב ללכת לבית הספר, כאבי בטן תכופים או תלונות גופניות אחרות, הפרעות שינה ועוד. מצבים שבהם משתבש מהלך החיים התקין דורשים טיפול רפואי אשר יכול לכלול תרופות, פסיכותרפיה, טיפול משפחתי, טיפול התנהגותי ועוד. הרפואה המשלימה יכולה לסייע רבות בתחום החרדות הן למבוגרים והן לילדים, ומציעה מספר תחומי טיפול.

פרחי באך

השיטה פותחה על ידי ד"ר באך, רופא ועשבונאי שחי ופעל בתחילת המאה ה-20 באנגליה. השיטה משתמשת ב-38 תמציות פרחים של צמחים שונים. כל פרח קשור למצב נפשי מסוים. התמציות מחולקות לשבע קטגוריות טיפוליות: פחדים, חוסר ודאות, חוסר עניין בהווה, בדידות, רגישות לדעות ורעיונות, ייאוש ודכדוך, דאגת יתר לאחרים.

במקרה של חרדות ישולבו מספר תמציות מקבוצות שונות לפי תיאוריהם של הילד והוריו. לדוגמה, Aspen יתאים לטיפול בפחדים וחרדות מדברים לא ברורים או לא ידועים, תחושה שמשהו לא טוב עומד לקרות; Mimulus ישמש לטיפול בפחד מדברים ברורים וידועים כמו פחד מהחושך, פחד מכלבים, פחד מחלומות רעים, פחד מנטישת ההורים ועוד. התרופה מתאימה לילדים ביישנים עם נטייה לעצבנות. מימולוס מחזק את יכולת העמידה מול חששות ומול הדרישות של החיים; Rock rose יטפל במצב של חרדה או פחד חריפים המלווים בתגובה קשה של הילד. צמח זה משמש כאחד המרכיבים לטיפול במצבי עזרה ראשונה; Red chestnut מיועד לילדים אשר דואגים וחרדים לקרוביהם (הורים, אחים וכו'). אלה הם מצבים אשר גורמים לילדים להימצא בתחושה לא טובה עד כדי הפרעה בשגרת היומיום. טיפול בתמצית עוזר לשנות גישה זו לגישה חיובית יותר. ילדים מגיבים היטב לטיפול בשיטה וניתן לשלב את נטילת הצמחים עם טיפולים פסיכולוגיים ואחרים שהילד מקבל.

הומאופתיה

זוהי שיטה המתבססת על מתן תרופות שונות בריכוזים נמוכים מאוד. התאמת התרופה לילד מתבצעת באופן פרטני לאחר תשאול מעמיק של הילדים וההורים. ההתאמה מתבצעת על פי אופי, הרגלים, מבנה גוף, צורת חשיבה ומרכיבים רבים נוספים בעולמו של הילד.

ככל שהתרופה מתאימה יותר למגוון הנתונים של הילד, כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גדולים, לדוגמה, תרופה שמכינים מכלנית הנקראת Pulsatilla תתאים לטיפול בילדה ביישנית הנפגעת בקלות, שעבורה התנתקות מהבית ומהמשפחה מהווה מצב כמעט טראומטי. לילדה זו יהיה קשה ללכת לגן או לבית הספר והיא תחפש תואנות מתואנות שונות כדי להישאר בקרבת ההורים.

ילדה כזו זקוקה לתמיכה רבה מצד ההורים ומצד המסגרת שבה היא נמצאת. הקשר החזק למשפחה וחרדת הנטישה נמשכים גם הלאה לכיוון גיל ההתבגרות תוך קבלת מאפיינים מעט שונים, כמו חוסר רצון לצאת לטיולים או לנסיעות הכרוכים בהתנתקות מבני המשפחה.

ביופידבק

ביופידבק היא אחת השיטות היעילות לטיפול בחרדות. היא מתאימה לילדים בגיל 5-4 ומעלה. זוהי שיטה לימודית -טיפולית המאפשרת לילד לרכוש מיומנות בשליטה על תופעות של חרדה ונטרולן המהיר. הטיפול אקטיבי, דורש שיתוף פעולה מצד הילד ונעשה בדרך כל בצורה של משחק.

ביופידבק מתבסס על חיבור למספר חיישנים המזהים קצב דופק לב, קצב נשימות, טונוס שרירים, לחות העור ומדדים נוספים אחרים. כל המדדים הללו מוזנים לתוכנת מחשב ייחודית המבצעת עיבוד נתונים ומציגה על גבי המסך בצורה של משחק את רמת החרדה של הילד. המטפל מלמד את הילד כיצד לבצע תרגילים מיוחדים המנטרלים את מצב החרדה שלו. כאשר הילד מצליח לבצע את התרגילים, הוא מנצח במשחק וזוכה. בצורה זו הילד לומד, תוך משחק והנאה, כיצד להתגבר על חרדות. נדרשים כעשרה טיפולים עד לקבלת תוצאה מיטבית.

רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול המתבססת על העיקרון שלפיו תמונת גוף האדם נמצאת בכפות הרגליים והידיים. כפות הרגליים עשירות בגופי תחושה עצביים הרגישים למגע.
על פי תיאוריה זו, עיסוי אזורים שונים בכף הרגל גורם לתגובת רפלקס באבר הספציפי שמיוצג על ידי אזור המגע.

לדוגמה, עיסוי קשת כף הרגל יגרום לאיזון פעילות המעיים, מאחר שאזור הרפלקס של המעיים נמצא בקשת כף הרגל - חציו מימין וחציו משמאל. עיסוי אזור המוח ומקלעת השמש, הקשורים לתגובות רגשיות, יאזן מצבי חרדה. הטיפול נעים לילדים והם נענים בקלות להצעה לקבל טיפול זה.

הרפואה המשלימה מאפשרת לעזור ולהקל על ילדים הסובלים מחרדות מסוגים שונים ואין כל מניעה לשלב טיפול זה עם טיפולים מקובלים ברפואה המערבית.

מוטי לוי הוא רופא ראשי ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום התמודדות עם מצבי לחץ, מתח וחרדה

פורום רפואה משלימה

פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום