מצבי לחץ וחרדות בגיל ההתבגרות: דרכי טיפול

(0)
לדרג

דוקטורס שואל ומשיב: מהם גורמי הלחץ? מהן התגובות למצבי לחץ? ומהן דרכי הטיפול המוצעות שתקלנה על המתבגר?

מאת: חיה כהן, יועצת חינוכית

גיל ההתבגרות מאופיין בתופעות רבות הקשורות לאישיותו של המתבגר. ישנן תופעות של שינויים גופניים-התפתחותיים לבנים ולבנות,שינויים חברתיים המשפיעים על תפיסת ה"אני" והדימוי העצמי, שינויים התנהגותיים בתחומים השונים ושינויים בתחום הקוגניטיבי.

אחת מהתופעות הבולטות בחייו של המתבגר היא, התגברות החרדות ומצבי הלחץ שבהם הוא נתון, המשפיעים על תפקודו בבית, בסביבה החברתית שלו ובמסגרת הלימודית.

גורמי הלחץ בתקופה זו נובעים ממקורות שונים:

א. קשיים במשפחה בעיות תקשורת, קונפליקטים עם ההורים, חוסר תמיכה ואי עמידה בציפיות שלהם.
ב. קשיים בבית הספר - הצלחה חלקית, כשלון בלימודים, בחירת מגמות, יחסים עם מורים וכל בעלי הסמכות, אי עמידה בדרישות וגבולות בית הספר.
ג. קשיים חברתיים - מציאת ה"מקום" בחברה, לחץ חברתי, יחסים בין המינים.
ד. דאגות מפני העתיד - לאן דרכי מובילה? מה "ייצא" ממני? קבלת החלטות לגבי בחירת מסגרת מתאימה, הגיוס לצה"ל.
ה. התנהגויות סיכוניות - שימוש בחומרים ממכרים, לקיחת סיכונים התנהגותיים.

כל המקורות שהזכרנו גורמים למתבגר לתגובות שונות של מצבי לחץ המשפיעות על תפקודו בכמה היבטים:

בהיבט הפסיכולוגי - חרדה, דיכאון, חוסר מוטיבציה, הסתגרות, מצבי רוח משתנים, קושי בריכוז ולעיתים מחשבות אובדניות.
בהיבט הגופני- כאבי ראש ומתח, מתח שרירי, שלשולים ועייפות.
בהיבט ההתנהגותי - קשיי שינה, חוסר מנוחה, התנהגות לא נאותה, אלימות, הרס עצמי, אכילת יתר או הרעבה ועוד.
בהיבט הריגושי - דימוי עצמי נמוך, רגשי נחיתות ורגשי אשמה.

יש כמובן להדגיש ולציין שכל מתבגר מגיב אחרת לקשיים והתגובות תלויות במידת הקושי, בכוחותיו הפנימיים להתמודד, באישיותו וביחס הסביבה לבעיה.

מהן דרכי הטיפול המוצעות על מנת להתגבר או להקל על המתבגר?

בשלב ראשון כיועצת חינוכית של מתבגרים המתמודדת יום יום עם תופעות אלו, אני מנסה יחד עם הנער או הנערה לאתר את הגורם העיקרי והגורמים המשניים לתופעה. כאשר הדברים מתבהרים אנו מנסים לגלות מהם הכוחות הפנימיים והיכולות שלהם לעזור לעצמם להתמודד.

בשלב שני אנו בונים "תוכנית פעולה" המשלבת בתוכה את התמיכה הנפשית, השינויים המחשבתיים - חשיבה חיובית וההחלטות על השינויים ההתנהגותיים מצד המתבגר ומצד הסביבה התומכת.

בנוסף לכך, פעמים רבות אני ממליצה להשתמש ב"רסקיו" - טיפות טבעיות המיוצרות מפרחי באך, שמטרתם להרגיע, להפחית חרדות וחוסר מנוחה. מנסיוני האישי ומנסיונם של אלו שהמלצתי להם להשתמש ב"רסקיו", התוצאות מצוינות, ללא שום תופעות לוואי ואינן סותרות דרכי טיפול אחרות, אלא מסיעות בידן.

לדוגמא: שלושה מתלמידי שסבלו מחרדת בחינות קשה ולא הצליחו לתפקד בזמן הבחינה, עבדתי איתם על הרפיה, שינוי חשיבה והמלצתי על שימוש ב"רסקיו". התוצאות טובות מאוד והתלמידים עוברים את הבחינה בהצלחה. גם כאשר אני מרגישה שהנער או הנערה נמצאים במצב של מתח רציני, או בכי ללא שליטה, אני ממליצה על כמה טיפות "רסקיו" להרגעה, והם חוזרים למצב של שליטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום