טיפול נפשי בגובה העיניים

(0)
לדרג

האם לפמיניסטיות יש שיטות טיפול משלהן? מה מותר האישה מן האדם - על מודעות חברתית וצרכים ייחודיים

מאת: פורסם לראשונה בעלון קיץ 2004 של עמותת "אחת מתשע"
האם הבעיות של אנשים משקפות רק את האישיות הייחודית שלהם?

מטפלות פמיניסטיות היו עונות על כך בשלילה...
התרפיה הפמיניסטית מניחה כי הגדרת התנהגות או מצב כלשהו כ"נורמלי" או כ"בעייתי" נובעת מההקשר החברתי, הפוליטי והערכי של החברה שבה אנו חיים.

הטיפול הפמיניסטי הוא לא רק תיאוריה ומתודה אלא מערכת ערכים ותפיסת עולם שלמה, שהחלה להתפתח בתחילת שנות ה 70 בעקבות התנועה הפמיניסטית. עד אז המודל הפסיכולוגי לבחינת הבריאות הנפשית היה מבוסס על ראיית הנורמה הגברית כמרכזית ורצויה, ואילו התפקוד הנשי נחשב לנחות.
כך, למשל, הגדיר פרויד תכונות נשיות מסוימות כמחלות, לדוגמה, רגישות יתר - הוגדרה כהיסטריה; נטייה לשינוים במצב הרוח - הוגדרה כדיכאון.
נשות מקצוע מתחום בריאות הנפש החלו לבחון מחדש, מתוך פרספקטיבה ביקורתית את התפיסה המקובלת בתחום הפסיכותרפיה. מסקנתן היתה שלפי הגישה המסורתית נשים אכן נבחנות מתוך נקודת מבט גברית. מנגד, הן טענו שהתנהגויות נשיות מקבלות פרשנות שונה אם הן נבחנות מנקודת מבט נשית.

על רקע הרצון לשנות את המצב הקיים התפתח הטיפול הפמיניסטי. דרך טיפול זו מתייחסת לקשייה של האישה מתוך מודעות למסרים החברתיים שהיא מקבלת ולציפיות החברתיות ממנה.
בבסיס הטיפול הפמיניסטי מצויה הנחת היסוד שנשים וגברים כאחד הם בעלי ערך אנושי וזכות לחופש ולכוח. הטיפול הפמיניסטי מכיר בקווי הדמיון בין נשים לגברים וגם בהבדלים ביניהם, ובהתאם לכך מאפשר לנשים להתבטא בדרכים יצירתיות כגון אמנות פלסטית או כתיבה וכן מציע קבוצות תמיכה לנשים.

כ- 250 נשים צעירות ומבוגרות מטופלות מדי שבוע על ידי העמותה הנקראת "מרכז הייעוץ לאישה". הנשים מבקשות סיוע בהתמודדות עם שאלות מרכזיות בחייהן, כמו הלחץ המשפחתי והחברתי להינשא וללדת, תופעות גיל המעבר, חוויות קשות, פיזיות ורגשיות שעברו בעבר, ועוד.
הגישה הפמיניסטית הנהוגה במרכז מאפשרת בחינה מעמיקה של שאלות מסוג זה. מטרת הטיפול היא לסייע לאישה להתבונן בעולמה הפנימי ולעודד אותה להבין את עצמה טוב יותר, להכיר בכוחותיה ולהעצים אותה, וכן לאפשר לה להרחיב את אפשרויות הבחירה שלה בתחומים שונים בחייה.

בין המטפלת למטופלת נוצרת מערכת יחסים "בגובה העיניים", תוך צמצום ההיררכיה שביניהן ומתן הסבר על התהליך הטיפולי והטכניקות הטיפוליות הננקטות.

כך, למשל, המטופלות יכולות לשאול בספריית המרכז ספרות מקצועית, כדי להבין לעומק את התהליך הטיפולי שהן עוברות.

"מרכז יעוץ לאישה" מאגד 27 מטפלות - פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות, המספקות טיפול המושתת על ערכי הגישה הפמיניסטית בסגנונות שונים ובגישות פסיכולוגיות שונות. כמרכז טיפולי אשר מטרתו להביא לשינוי חברתי, אחת המטרות היא לספק טיפול פמיניסטי פרטני, זוגי וקבוצתי לנשים משכבות חברתיות שונות, ולכן התשלום עבור הטיפול מדורג, בהתאם ליכולתה של המטופלת.

הרצאה בנושא הטיפול הפמיניסטי ניתנה בעמותה ב 22 ביוני, 2004 על ידי רקפת גינסבורג,
עובדת סוציאלית, מנחה קבוצות ורכזת חינוך ב"מרכז יעוץ לאישה".

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

ובפורום פסיכולוגיה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום