חלבון צמחי מאריך חיים?

(1)
לדרג

לפי מחקר חדש, החלפת החלבון מהחי לחלבון צמחי מורידה את הסיכון למוות, אלא שהאמור מתייחס למעשנים, סובלים מהשמנת יתר, צריכת אלכוהול גבוהה וכו'

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טבעונים חיים יותר? שיעורי התמותה אצל אנשים שצורכים חלבון צמחי במקום חלבון מהחי נמוכים יותר, כך עולה ממאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine. עם זאת הדבר מתייחס רק למי שיש להם לפחות מאפיין אחד של אורח חיים לא בריא.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מקור החלבונים לסיכון למוות. המחקר כלל נתונים של מעל 131 אלף בני אדם, ממחקרי Nurses' Health Study ו-Health Professionals Follow-up Study. רוב משתתפי המחקר היו נשים (65%), בנות 49 בממוצע. צריכת חלבונים מהצומח ומהחי נבחנה על בסיס שאלוני תזונה והחוקרים חישבו את יחס הסיכון למוות מכל סיבה ומוות מסיבה ספציפית.


חציון צריכת חלבונים, כפי שנקבע לפי אחוז האנרגיה, עמד על 14% עם חלבון מן החי ו-4% עם חלבון צמחי. לאחר שלקחו בחשבון משתנים הנוגעים לאורחות חיים וגורמי סיכון תזונתיים, החוקרים זיהו קשר חלש בין חלבון מהחי לעלייה במקרי מוות, בפרט עקב מחלות לב וכלי דם (עלייה של 8% בסיכון לכל עלייה של 10% באנרגיה), בעוד שצריכת חלבון מן הצומח לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (ירידה של 10% בסיכון לכל עלייה של 3% באנרגיה). קשרים אלו היו מוגבלים למשתתפים עם לפחות מאפייין אחד של אורח חיים לא-בריא (עישון, צריכת אלכוהול משמעותית, עודף משקל/השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית), אך לא תועדו באלו ללא גורמי סיכון אלו.

לדברי החוקרים, לבעלי גורמי סיכון, צריכת חלבון צמחי במקום חלבון מן החי (בפרט חלבון שמקורו בבשר אדום מעובד), מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום