חשש מסוכרת? ותרו על תפוח אדמה

(0)
לדרג

צריכה שבועית של שבע מנות תפוחי אדמה מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 בכ-33%. הסיכון מוגבר בעיקר בקרב צרכני הצ'יפס. מומלץ להחליפם בדגנים מלאים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

הוכח מחקרית: צריכת תפוחי אדמה עשויה להביא לעלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 ואילו החלפתם בדגנים מלאים מפחיתים את הסיכון. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care בו דיווחו חוקרים על ממצאי מחקר חדש בנושא.

במחקר זה כללו החוקרים נתונים משלושה מדגמי עוקבה עם 70,773 נשים ממחקר Nurses' Health Study (1984-2010), 87,739 נשים ממחקר (Nurses' Health Study II (1991-2011 ו-40,669 גברים ממחקר Health Professionals Follow-up Study בין השנים 1986-2010.

המחקר בתחילתו כלל משתתפים ללא סוכרת, מחלות לב וכלי דם, או ממאירות. החוקרים בחנו את צריכת תפוחי אדמה באמצעות שאלוני תזונה. מהתוצאות עלה כי במשתתפים עם צריכה רבה של תפוחי אדמה תועד סיכון גבוה משמעותית לסוכרת מסוג 2.

סיכון מוגבר לסוכרת בקרב צרכני הצ'יפס

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דמוגרפים, אורחות חיים וגורמים תזונתיים, במשתתפים שאכלו פחות מ-2-4 מנות תפוחי אדם בשבוע תועדה עלייה של 7% בסיכון לסוכרת מסוג 2, בעוד שבאלו שצרכו שבע מנות ומעלה בשבוע תועדה עלייה של 33% בסיכון בהשוואה לאלו שאכלו פחות ממנה אחת בשבוע. במשתתפים שאכלו צ'יפס תועד סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בהשוואה לאלו שאכלו תפוח אדמה אפוי, מבושל או פירה תפוחי אדמה.

כל תוספת של 3 מנות בשבוע, עלייה של 4% בסיכון

בקרב משתתפים שהגדילו את צריכת תפוחי האדמה לאורך זמן ובעיקר בצורת צ'יפס, תועד סיכון מוגבר לסוכרת. עבור כל עלייה של שלוש מנות בשבוע תועדה עלייה של 4% בסיכון לסוכרת בהשוואה לאלו שצרכו את אותה כמות תפוחי אדמה לאורך זמן.
החלפת שלוש מנות תפוחי אדמה בשבוע בדגנים מלאים תוביל להפחתת סיכון לסוכרת מסוג 2 בהיקף של 12%. מניתוח הנתונים לפי סוג תפוחי האדמה תועדו ממצאים דומים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש מקום להפחתת צריכת תפוחי אדמה בקרב מטופלים שבסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 או עמידות לאינסולין.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום