האם יש דיאטה אידיאלית?

(0)
לדרג

במקרים רבים הדיאטה מסתיימת בחזרה למשקל המקורי. נראה כי אין סודות נסתרים לדיאטה "הכי טובה". חשוב ליצור אורח חיים בריא ומאוזן שניתן להתמיד בו לאורך שנים

מאת: דנה ויינר

דיאטה דלת שומן, דיאטה דלת פחמימות, דיאטה טבעונית או דיאטת "האדם הקדמון"? באיזו דיאטה תבחרו? למען האמת, נראה כי חשוב לבחור בדיאטה מותאמת אישית - ולהתמיד בה. מה זה אומר?

מחקרה של פרופ' איריס שי, מאוניברסיטת בן גוריון, מהווה פריצת דרך בתחום התזונה - וכבר הוביל להדים רבים ברחבי העולם. המחקר מפריך את הדעה הרווחת כי הפחתת כמות השומן בדיאטה מהווה בהכרח הפתרון האידיאלי לירידה במשקל.

המחקר מצא כי הנבדקים שקיבלו דיאטה ים תיכונית ודיאטה דלת פחמימות ירדו במשקל באופן משמעותי יותר, יחסית לחברי הקבוצה שקיבלה דיאטה דלת שומן. תוצאות בדיקות הדם הטובות ביותר נרשמו אצל חברי קבוצת הדיאטה דלת הפחמימות לפחות בשנה הראשונה למחקר. תוצאות אלה הובילו למסקנה כי דיאטות דלות פחמימות ודיאטות ים תיכוניות עשויות להוות חלופה לדיאטה דלת השומן המקובלת כיום לירידה במשקל.

מהי "השורה התחתונה" של המחקר?

השורה התחתונה היא שלא לכל בני האדם מתאימה דיאטה מסוג אחד. יש אנשים שדיאטה דלת שומן לא תעזור להם להיות רזים ובריאים יותר. ויותר מכך - עצם תהליך הירידה במשקל, בצורה מבוקרת, הוא זה שמנבא הצלחה של דיאטה מבחינת שיפור מצב בריאותי.

האם קיימים אלמנטים משמעותיים בכל סוגי הדיאטות?

באופן עקרוני, בכל דיאטה שעושים, חשוב לאכול מכל אבות המזון. מה שבאמת חיוני, זו לא השיטה בה בוחרים לרדת במשקל, אלא צריכת כמות קלוריות נכונה אשר תגרום לירידה במשקל. כמובן: כל עוד קיימת התמדה - והדיאטה לא קיצונית מידי, אז תתרחש ירידה במשקל. אלמנט חשוב נוסף הוא בדיקת הדיאטה על ידי תזונאית, על מנת שתעניק את התוספות של הרכיבים החסרים (כגון ויטמינים).

האם אכן דיאטה ללא פחמימות היא הדיאטה "הנבחרת"?

קיימת בעיה בדיאטות מגבילות, כדוגמת דיאטה ללא פחמימות, מכיוון שקשה לגוון בדיאטה והמבחר מצומצם, כך שקשה להתמיד בה. ואז, בדרך כלל, נשברים. פחמימות הן מקור לגלוקוז, שהינו חיוני לגוף. יש כמות מינימלית שהגוף צריך כאנרגיה. כאשר אין לגוף גלוקוז, הוא מפרק חלבון - וזו לא המטרה, שכן מסת השריר היא המסה, שמנצלת אנרגיה ומוציאה אנרגיה. במקרים בהן הדיאטה קיצונית, הגוף ישתמש בגופי קטו (פירוק לא מלא של שומן ) כמקור לאנרגיה. תופעה זו אינה בריאה לאורך זמן, בייחוד לייצור חלבונים ולבריאות העצם.

האם קיימת בעייתיות בדיאטה שמגבילה שימוש בסוג מזון ספציפי?

בדיאטות חד גוניות יש בעיה של השלכות בריאותיות לטווח הארוך. למשל: דיאטת אטקינס, אשר יוצרת עומס חלבונים וסיכון לפתח אבנים בכליות וכיו"ב. דיאטת אטקינס היא גם דיאטה ענייה בסיבים תזונתיים, שהם אחד המרכיבים התזונתיים החשובים בתזונה. מלבד הקושי בהתמדה לטווח ארוך בתפריט, קיימים חסרים באבות מזון וויטמינים. החלק הבעייתי המשמעותי בדיאטה, שמגבילה שימוש בסוג מזון ספציפי, היא ההתעלמות מהגנטיקה.

משמע: איך הגנים שלנו מגיבים למזון? זהו עניין בסיסי. כמו שיש אנשים עם נטייה גנטית לכולסטרול או שומנים בדם, כך יש גם תגובות גנטיות לתרופות ולדיאטות שונות. כל אחד מגיב באופן אינדיבידואלי. בסיס הדיאטה הנכונה: התאמה אישית וניסוי וטעיה.

מהי דיאטת אטקינס?

דיאטת אטקינס כולל תפריט דיאטה המגביל את צריכת הפחמימות כמעט לגמרי בשלב ראשון, ואז נחשפים לכמויות הולכות ועולות שלהן, אך עדיין בהגבלה משמעותית, במטרה לגרום לתופעה המכונה קטוזיס: שריפת מאגרי השומן ליצירת אנרגיה. הגבלת הפחמימות בתפריט, משמעה איסור צריכת מאכלים רבים. בשלב הראשון של דיאטת אטקינס, גם צריכת הירקות מוגבלת ביותר; כמו כן, מוגבלת צריכת האגוזים, הקטניות והדגן. מנגד, אפשר לאכול חלבונים ושומנים - והרבה.

מה באשר לדיאטת האדם הקדמון (פליאו)?

מדובר בטרנד חדש יחסית, של דיאטה מנותקת מהמציאות של המאה ה-21. העקרונות המרכזיים של הדיאטה הזו הם צריכה של מזונות לא מעובדים, מן הטבע, בעיקר של בשר, מעט מוצרי חלב ניגר, המעטה בצריכת פחמימות והימנעות ממזונות מעובדים/ מתועשים.

העיקרון הבסיסי הוא כי אוכל מתועש איננו בריא, ואנו צריכים לצרוך מזון שהינו הכי קרוב למה שהאדם הקדמון צריך - וזהו עיקרון נכון. אך ישנן כמה בעיות בדיאטה זו: 1. אף אחד לא ממש יודע לומר מה אכל האדם הקדמון. 2. האדם הקדמון נהג לצוד את המזון, לגדל, לעבוד בשטח למען האוכל, היום המזון מגיע אלינו. לא קיים היום מזון, שאינו מעובד בדרך זו או אחרת, והאדם המודרני אינו האדם הקדמון. יתרה מכך, האדם הקדמון לא עבר את גיל 30, היום בהגיענו לגיל 80 פלוס, אורח החיים שלנו קובע לא פחות מהרגלי התזונה שלנו, כגון פעילות גופנית, אופי עבודה, לחצי היום ועוד. מכאן שאורח החיים שלנו שונה לחלוטין - ולכן אין בסיס להשוואה.

מהי הבעיה בתרגום של "דיאטה" כדרך חיים בריאה?

אנשים רוצים לרדת במשקל מהר - ולפיכך הם בוחרים בדיאטות "כאסח" למיניהן. אבל צריך להפנים כי מדובר ביצירת שינוי אורח חיים ולא בדיאטה. זאת בעיה בתפיסה. 90% מהאנשים נשברים ומפסיקים את הדיאטה ולא מאמצים את אורח החיים החדש שלהם. ברגע שאנשים יפנימו את העניין הזה, יהיה להם קל יותר להתמודד עם אימוץ אורח חיים חדש והם יבינו שבחירת הדיאטה האולטימטיבית היא לא העניין, אלא ההתמדה בה.

לאחרונה יש פרסומים רבים על דיאטת דש (DASH). מהי?

חשוב להדגיש כי אין מדובר בדיאטת הכדורים הנמכרת באינטרנט! זוהי תרמית של החברות בניצול שם זהה של דיאטה שבמהותה הינה שונה לחלוטין. הדיאטה המקורית נחשבת לאחת הדיאטות הטובות ביותר, אשר נועדה לטיפול ואיזון יתר לחץ דם וכוללת הרבה אשלגן, מגנזיום וסידן. בהמשך הוסיפו גם את תפיסת הפחתת המלח. הדיאטה מכילה כמויות גדולות של ירקות, קטניות, קמח מלא וחלבונים ממוצרי חלב דלי שומן ועשירים בסידן. יש בה אוכל מגוון - וזה הכי חשוב בדיאטה. כך קטן הסיכוי "להישבר" ממנה.

כיצד מתאימים את הדיאטה הנכונה?

חייבים להתייחס לאורח החיים של האדם, למחלות מהן הוא סובל ולתרופות שהוא צורך, אם קיימות תרופות כאלה. לצד אלה, חשוב לא פחות להתייחס לתרבות ממנה הוא מגיע (מה המאכלים המסורתיים בביתו וכיו"ב), למגדר ועוד. הרעיון הוא כי יש לתת לאדם המלצות לאורח חיים שהוא יוכל לאמץ - ולשמור עליהן לטווח הארוך.

מהו תפקיד התזונאי/ת?

דיאטות אפשר למצוא באינטרנט. תפקיד התזונאי הוא לבצע שינוי תפיסתי אצל האדם ביחס לשאלה "מהו אוכל?" - עבורו. פעמים רבות, אנשים אוכלים כתוצאה מתהליך רגשי - ולא כי הם רעבים; תפקיד התזונאי הוא לעזור להם לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות. וכמובן שתפקידנו מתעצם ומתחדד כאשר מדובר במצבי חולי כגון :סוכרת, מחלות כליה, לב, כבד, סרטן ועוד.

האם ספורט הוא חלק בלתי נפרד מדיאטה?

כן. ספורט הכרחי ביותר! ויש לו גם יתרונות רבים: הוא מפחית קלוריות, מעלה מסת שריר, משפר מצב רוח, מאפשר להעלות את כמות צריכת האנרגיה היומית ומאפשר תמרון בתהליך הירידה במשקל. ספורט בריא -באופן כללי. למתקשים להתחיל, מומלץ להתחיל בפעילות לא מכוונת: לעלות במדרגות ולא במעלית, לחנות רחוק מפתח הקניון וכו'.

מה ניתן לעשות כדי לא להעלות במשקל בימי החורף הקרים?

ניתן להמשיך לעשות פעילות גופנית, לדאוג שתמיד יהיה מרק חם מוכן בבית, להכין חליטות תה מתקתקות ומגוונות, לאכול תפריט מאוזן, להשתדל לאכול אוכל פחות מעובד ולהמעיט באכילה במסעדות ובתי קפה, מכיוון שהערך הקלורי של כל מנה עולה - יחסית לבית - בכ-30%.

דנה ויינר היא דיאטנית, ומנהלת היח' לתזונה ודיאטה בשיבא

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא תל-השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום