אחרי החגים זה היום

(0)
לדרג

אחרי חודש גדוש בארוחות וטיולים הרבה מאמץ פיזי ושינויים משמעותיים בתזונה, הגיע הזמן לרענן את הגוף ולעזור לו להתחדש. מה עושים? דיאטת ניקוי רעלים

מאת: מור דואני

ביום שאחרי החגים, רובנו מרגישים שאנחנו אחרי תקופה לא פשוטה פיזית ונפשית. סקירה מהירה תגלה כי בחודש האחרון היו לנו שלל ארוחות, טיולים, אולי נופש בחו"ל, הרבה אירועים שהתזונה בהם אינה שגרתית. בנוסף, כל אלה קורים בתקופה שבה מזג האוויר לא יציב, דבר המאתגר גם הוא את הגוף.

הכבד הוא האיבר האחראי על ניקוי הצטברויות של חומרים רעילים, עודף שומנים וחומרים שאינם משרתים את צורכי הגוף כלל ונכנסו לגופנו עם המזון או בדרך אחרת (מזון מעובד, ריסוסים, חומרי טעם וריח, תבלינים מסונתזים וכדומה). יחד עם זאת, הכבד גם מאכסן ואוגר חומרים אלה, גם ברמה הפיזית באגירת חומרים דוגמת ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול, עשן, חומרים כימיים ומתכות רעילות, וגם ברמה הרגשית באגירת כעס, מתח ותסכול.



הימנעו ממזונות מזיקים. צילום: שאטרסטוק

תחלת הניקוי - תזונה

ראשית, מומלץ להימנע מכל המזונות אשר מזיקים לכבד באופן קבוע דוגמת אלכוהול, קפה ותה רגילים, סוכרים פשוטים, קמחים ודגנים המכילים גלוטן, שמרים, מזון מעובד וממתיקים מלאכותיים.

חשוב להימנע בכל תקופת הניקוי מחלבון מהחי בצורה של ביצים, בשרים ומוצרי חלב מכל הסוגים אשר מכבידים ומאיטים את פעולת הכבד. בנוסף, חשוב להמעיט בצריכת מזון שומני גם אם הוא מוגדר "שומן בריא". בנוסף, רצוי להימנע בזמן הניקוי ממלח ותבלינים, פרט לכורכום, עלי דפנה, סלרי ועשבי תבלין. במידה שנחוץ לכם תיבול נוסף, אפשר להיעזר במעט טחינה גולמית מזרעי סומסום מונבט.

לצד המזונות שמהם אנו נמנעים, ישנם מזונות שחשוב מאוד להקפיד על אכילתם בזמן הניקוי. בתחילת היום, לאחר לילה של צום, כדאי לבחור בין שתיית שתי כוסות גדולות (לפחות 400 מ'ל) של מים פושרים עם מיץ מלימון אחד, לבין שתיית מיץ מחצי לימון טרי סחוט עם כף שמן זית איכותי בכבישה קרה ובחמיצות נמוכה - תמצית הנחשבת "מנקה כבד". טעם הלימון החמוץ מפעיל את הכבד ומיץ לימון נחשב לנוזל מנקה כבד.

במהלך היום חשוב להקפיד על סדר יום קבוע של ארוחות, ולאכול לפחות ארבע פעמים ארוחות קטנות באופן יחסי. בנוסף, חשוב להרבות באכילת ירקות ירוקים שעשירים בכלורופיל, המגביר את פעולת הניקוי וסילוק שאריות של חום מיותר בגוף. הירקות הירוקים המומלצים ביותר הם ירקות גבעוליים דוגמת נבטים, במיוחד נבטי מש ונבטי אלפלפה, חסה, סלרי, פטרוזיליה, מלפפון, כוסברה, בצל ירוק, ברוקולי, ארטישוק ועלי מנגולד וארוגולה. מומלץ לאכול את הירקות מבושלים, במרק, מאודים או טריים בסלט עם מעט שמן זית איכותי (צריכת יתר של שמן תכביד על הכבד ותתקע אותו).



שתיית שתי כוסות גדולות של מים פושרים עם מיץ לימון. צילום: שאטרסטוק


החל מהשבוע השני לתהליך הניקוי, כדאי להוסיף סלק צעיר, גזר, דלעת ובטטה. בגזרת הקטניות מומלצת שעועית מש קטנית קטנה וחביבה שצבעה ירוק, המתאימה ביותר לניקוי אביבי של הכבד - לאחר השריה של 12 שעות. אפשר גם להנביט את שעועית המש, היות שהיא נובטת בקלות רבה. אין הגבלה על כמות המש המותרת לאכילה מדי יום, הבישול שלה קצר וקל ואפשר לתבל אותה בכורכום טרי טחון ובעלי דפנה. קטניות נוספות מותרות ומומלצות בזמן הניקוי, במקרה שהמש לא התקבל בברכה, הן עדשים כתומות או שעועית אזוקי מונבטות.

לגבי דגנים, יש לאכול במהלך תקופת הניקוי דגנים מלאים ללא גלוטן. הדגן המומלץ ביותר לניקוי, שמתעכל בקלות אצל רוב בני האדם, הוא האורז המלא, שאף אותו כדאי להכין לאחר השריה של מספר שעות על מנת להקל את עיכולו. דגנים נוספים אפשריים לצריכה הם דוחן וכוסמת ירוקה אורגנית. פירות כדאי לאכול בתחילת היום כארוחה בפני עצמה ובנפרד משאר הארוחות. בזמן הניקוי מומלץ מאוד לצרוך כשני תפוחי עץ ביום, רצוי תפוחי עץ ירוקים.

כמות הנוזלים המומלצת היא כשני ליטר ביום. חשוב לשתות המון נוזלים במשך היום, היות שהנוזלים מסייעים לסלק את הרעלנים המצויים בגוף. מומלץ ביותר לשתות מים עם פלחי לימון, תה ירוק וחליטות צמחים מנקי כבד דוגמת גדילן מצוי ושן הארי.

המלצות כלליות בזמן ניקוי

את הניקוי האביבי של הכבד ניתן לבצע במשך 9-30 ימים, בהתאם לניסיון קודם, המצב הגופני והרצון האישי. באופן כללי, בזמן הניקוי אסור לחוש רעב, וחשוב להקפיד על סדר ארוחות קבוע. חשוב לדעת שבימי הניקוי הראשונים ייתכנו תופעות לוואי אופייניות דוגמת כאבי ראש, בחילה, שלשולים, גרד והחרפת העוצמה של בעיות בעור, מצב רוח רע ועוד, אולם זהו שלב קצר של הניקוי, וסימן לכך שהגוף אכן מסלק את הרעלים שהיו תקועים בו.

לאחר מספר ימים (בין ארבעה לחמישה ימים), התחושה משתנה באופן קיצוני לתחושה של רעננות גדולה, מצב רוח משופר ורצון להמשיך לאכול את התפריט החדש למשך שאר החיים. אך אל דאגה, כמו כל תחושה אחרת, גם תחושה זאת חולפת.

הנבטה בקלי קלות:

המצרכים

כוס שעועית מש או עדשים חומות/כתומות/ירוקות או שעועית אזוקי. חשוב שהקטניה תהיה שלמה ולא שבורה. כמו כן כדאי שהקטניה תהיה טרייה, לכן מומלץ לקנות את הקטניות במקום בו התחלופה גדולה דוגמת חנות תבלינים או בשוק.

כלי להשריה

מסננת גדולה עם חורים קטנים. אפשר גם להשתמש בבקבוק מים מינרלים חתוך לאורך ומחורר בתחתית בכמה חורים קטנים.

אופן ההנבטה

- משרים את הקטניות במים ללילה שלם או יותר מזה.
- מסננים את כל המים ומפזרים את הקטניות המושרות על גבי המסננת בשכבה דקה עד כמה שאפשר. אפשרות נוספת היא לסנן במסננת ולהעביר את הקטניות לבקבוק החתוך והמחורר גם כן בשכבה דקה.

- מניחים את המסננת או הבקבוק עם הקטניות על גבי כלי אחר, על מנת שהמים לא יטפטפו על השיש או השולחן, ומשקים פעמיים ביום מעל הכיור.

- מניחים את הכלי עם הקטניות במקום מוצל - לא בשמש ישירה ולא בחוץ.

- משקים פעמיים ביום ומדי פעם זורקים את המים שהצטברו בכלי שמתחת.

אחרי 18-48 שעות (תלוי בקטנית) מתחילים לראות את ה"זנבות" הקטנים מבצבצים מהקטניות, אלו הנבטים. אפשר לאכול את הנבטים ברגע שהגיעו לאורך של כ- 1 ס"מ, ואין צורך לתלוש את הזנב של הנבט - הזרע - שבו יש רכיבי תזונה חיוניים ואיכותיים מאוד.

מומלץ לאכול את הנבטים כאשר הם מגיעים לאורך של כ-1.5 ס"מ. לא מומלץ להאריך אותם מעבר לכך, היות ואז האיכות התזונתית יורדת. אפשר לאכול את הנבטים חיים או מבושלים, ככה או ככה הם שומרים על איכויות תזונתיות גבוהות ומקילים את עיכול הקטניות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, נטורופתית, מטפלת בכירה בשיאצו ומרצה לנטורופתיה, תזונה סינית ומודעות גוף ונפש בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום