אם לא תאכל תבוא דיאטנית

(0)
לדרג

מה עושים כשהילד אוכל מעט או שהוא אכלן בררן? הפרעות אכילה יכולות לפגוע בהתפתחות הילד ולכן חשוב לשים לב, ולפנות אם צריך לייעוץ מקצועי

מאת: תרצה שני

לאחרונה, בעקבות הפרסום של כמה מקרים שבהם לקו ילדים בבעיות רפואיות עקב חסרים תזונתיים, עלו פניות רבות של הורים החוששים כי ילדיהם סובלים מהפרעת אכילה ועלולים להגיע למצב דומה. בררנות קיצונית היא אכן בעייתית ועלולה לפגוע בהתפתחות של הילד, אבל היא לא הפרעת האכילה היחידה שקיימת בגיל הילדות.

הפרעת אכילה בילדות מוגדרת כבעיית אכילה הנמשכת יותר מחודש ימים. בדרך כלל, אך לא בהכרח, היא משולבת בעלייה בלתי מספקת במשקל הילד. הביטוי של הפרעת האכילה יכול להופיע כסירוב של הילד לפתוח את הפה ולאכול, כהקאה או כיריקה של האוכל. כתוצאה מכך נוצרת ירידה משמעותית בכמויות האוכל שמקבל הגוף, ירידה שעלולה לגרום לפגיעה בגדילה ובצמיחה של הילד ובהתפתחות הקוגניטיבית שלו.

חלק מהסיבות האפשריות לקושי של הילד לאכול:

בעיה רפואית כמו ריפלוקס קשה או שקד שלישי המפריע לבליעה.

תיאבון ירוד הקשור במחלה כרונית.

תיאבון ירוד מסיבות נפשיות, המתבטא בדיכאון ובאדישות לאוכל ולסביבה.

חוסר שקט של הילד בזמן האוכל - הילד יתעניין בגורמים אחרים מלבד האוכל וכל דבר יסיח את דעתו.

בררנות קיצונית בסוגי האוכל.

פחד וחרדה ממזון, בעיקר עקב טראומה מהעבר.

בעיה בקשר שבין ההורה לילד.

בעיות אכילה בגיל הרך ייצרו לרוב מתחים בין ההורים המאכילים לילד. ההורה, מצדו, חש אחריות לספק לילד את כל מרכיבי התזונה הדרושים לו לגדילה ולהתפתחות. הילד, מהצד השני, לא מסוגל מסיבות שונות לאכול. התסכול שחווים ההורים גדול בשל רגשות אשם ותחושת כשלון. כדאי לדעת כי ייתכן מצב שבו ההורים חושבים שהילד אינו אוכל מספיק, אך למעשה הילד אוכל בכמות מספקת ומשביעה. יחד עם זאת, חשוב להיות ערניים ולפנות במקרה הצורך לייעוץ.

הפרעות אכילה בילדים
הפרעות אכילה בילדים

מתי מומלץ לפנות לייעוץ?

כאשר הילד מסרב לאכול לאורך זמן.

כאשר הילד בררן מאוד באוכל וישנן קבוצות שלמות של מזונות שאינו אוכל, כמו כל הירקות והפירות.

כאשר ישנו קושי מתמשך במעבר בין מרקמי מזון שונים (למשל מעבר מאוכל טחון לאוכל מוצק, הנמשך כמה חודשים מבלי שישנה התקדמות).

כאשר ישנה שבירה של שתי עקומות משקל ויותר.

כאשר הילד אוכל רק עם הסחות דעת (מול הטלוויזיה למשל).

כאשר הילד דוחס או אוגר אוכל בפה.

כאשר העיסוק באוכל ובאכילה של הילד הופך לעניין בבית.

איך ניתן לקבל עזרה?

בשלב הראשון מומלץ לפנות לרופא הילדים. במידת הצורך, הוא יפנה לגסטרואנטרולוג ילדים לשלילת בעיות אורגניות ולבדיקות דם. במקביל, מומלץ לקבל הפניה לדיאטנית המתמחה בטיפול בילדים, שתערוך אנמנזה תזונתית, תברר האם קיימים חסרים תזונתיים וגם תבדוק את עמדות ההורים בנושאי תזונה ואכילה. בשלב הבא, ייעשה תהליך לקידום ושיפור מצבו התזונתי של הילד, בשיתוף פעולה של ההורים, תוך כדי לימוד ושיקום התנהגויות אכילה והאכלה. במידת הצורך תערב הדיאטנית גורמים מקצועיים נוספים כמו קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק המתמחות בתחום זה.

במקרים מורכבים כדאי להגיע עם הפניה מרופא ילדים למרפאות להפרעות אכילה בילדות, שבהן פועל צוות רב מקצועי המטפל בילד. שיתוף הפעולה של ההורים עם הצוות יוביל את הילד לאכילה בריאה בתהליך עבודה משותף.

תרצה שני היא תזונאית לילדים, חברת פורום הילדים של "עתיד"

וגם נמצאת בגוגל פלוס

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה בגיל הרך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום